TOP 10: emlékezetes légiszerencsétlenségek

A világon évente több mint 2 és fél milliárd ember utazik repülőgéppel. A statisztikák szerint 1 a 9 millióhoz az esélye annak, hogy valaki repülőgép-balesetben veszti el az életét.

BulvárMerza Anna2009. 11. 18. szerda2009. 11. 18.
TOP 10: emlékezetes légiszerencsétlenségek

Turkish Airlines 981
A járat 1974. március 3-án szállt fel a párizsi Orly repülőtérről, majd nem sokkal utána az Ermenonville melletti erdőben lezuhant. A pilótafülke hangrögzítőjét és a repülési adatrögzítőt vizsgálva rájöttek, hogy a balesetet robbanásos dekompresszió okozta, mivel a gép törzsén lyuk keletkezett. A katasztrófában 346-an haltak meg.

Tenerife: két Boeing 747-es ütközött
A Kanári-szigetcsoporthoz tartozó Tenerife sziget Los Rodeos nemzetközi repülőterén 1977. március 27-én, a repülés történetének egyik legsúlyosabb katasztrófája történt. A holland KLM és a Pan Am Boeing 747-ese a kifutópályán összeütközött és felrobbant. A két óriásgépen 583 ember lelte halálát, a katasztrófát 61-en élték túl.

Korean Air Lines 007
A repülőgép New Yorkból tartott Szöulba, útja a Csendes-óceán északi részén vezetett. A navigációs rendszer hibája miatt, a gép egyre inkább nyugati irányba tért el. Átrepült a szigorúan titkosnak számító katonai létesítményekkel teli Kamcsatka-félsziget, majd az Ohotszki-tenger felett. A Boeing 747-es repülőgépét 1983. szeptember 1-jén hajnalban lőtte le a Szovjet Honi Légvédelem a Szahalin-sziget déli része felett. A gépen 269 ember vesztette életét.

Iran Air 655
A járat 1988. július 3-án Bandar Abbasból Dubajba indult. Az amerikai USS Vincennes hadihajó tévesen, iráni F–14-es harci repülőgépnek érzékelte, így a Perzsa-öböl felett légvédelmi rakétáival lelőtte. A balesetben 290-en haltak meg. Az Iran Air a 655-ös járatszámot mindmáig fenntartja.

Lockerbie: felrobbantott Boeing
A London és New York közötti útvonalon 1988. december 21-én a Boeing 747-121-es roncsai a skóciai Lockerbie kisvárosra zuhantak. A katasztrófát követő nyomozás során kiderült, hogy a Pan Am-gép első rakterében egy 350-450 gramm tömegű plasztikbomba robbant fel. A tragédiának összesen 270 áldozata volt. A járat felrobbantásával két líbiait gyanúsítottak, Ali Megrahit 2001-ben a bíróság bűnösnek találta és életfogytiglanra ítélte. (Nemrégiben gyógyíthatatlan betegsége miatt a skót hatóságok szabadon engedték.)

Birgenair 301
A Kanadába induló éjszakai charterjárat nem sokkal a felszállás után, 1996. február 6-án Puerto Platától (Dominikai Köztársaság) 26 km-re északkeletre lezuhant az Atlanti-óceánba. A sebességmérő helytelen értékeket mutatott, ami az események végzetes láncolatát indította el. A vizsgálat során rájöttek, hogy a sebességmérő külső érzékelőjének eltömődését valószínűleg a Dominikai Köztársaságban honos kaparódarázs fészke okozta. A balesetben 189-en vesztették életüket.

Swissair 111
A New York-ból Genfbe induló repülő 1998.szeptember 2-án Új-Skócia közelében az Atlanti-óceánba zuhant. A gépen tartózkodó 229 ember közül senki sem élte túl a katasztrófát. A vizsgálatok szerint tűz ütött ki a pilótafülkében. A személyzet azonnal lezárta az utastér áramellátását, amitől a gép ventilátorai megálltak. Emiatt vákuum keletkezett, amely a füstöt visszavezette a pilótafülkéhez. A gép rendszerei sorra meghibásodtak. Mindezek következtében a pilóták fokozatosan elvesztették az irányítást, s a repülő lezuhant.

China Airlines 611
2002. május 25-én a légitársaság Boeing 747-es gépe Taoyuanból a hongkong-i nemzetközi repülőtérre indult. A gép a levegőben darabjaira hullott és a Dél-kínai tengerbe zuhant. A megtalált roncsok közül az egyik darabon a törzs súlyos repedésére utaló nyomok voltak láthatóak, amit a katasztrófa okaként állapítottak meg. A 225 utas közül senki sem élte túl a szerencsétlenséget.

Adam Air 574
A járat belföldi utakat bonyolított le Surabaya és Manado indonéz települések között. A Boeing 737–400 típusú utasszállító repülőgép 2007. január 1-jén Celebeszen eltűnt a radarról. A jelentések szerint az időjárás viharos volt, a gép az eltűnése előtt két vészjelzést is leadott. A balesetben 102 fő halt meg.

Air France 447
Az Air France Airbus A330-as, Rio de Janeiro és Párizs közötti járata 2009. június 1-jén az Atlanti-óceán felett lezuhant. A fedélzeten 216 utas – köztük öt magyar – és a 12 főnyi személyzet életét vesztette. Ez volt az Airbus A330 első, utasforgalomban elszenvedett, valamint az Air France történetének legnagyobb emberáldozatot követelő katasztrófája.

Bármelyik képre rákattintva megtekintheti képgalériánkat!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek