Híres hidak

Összekötik a múltat a jelennel, az állandóság és a biztonság érzését sugallva Látványukkal mindenkit lenyűgöznek. Íme, a világ tíz legismertebb hídja.

BulvárDoór Veronika2010. 03. 17. szerda2010. 03. 17.
Híres hidak

1. Golden Gate (San Francisco – USA)
Átadásától számítva 27 éven át őrizte a világ leghosszabb hídja címet. Kaliforniában az állandó természeti megpróbáltatásoknak fenyegetik azt a csodálatos az építményt is. A hurrikánok, a talajerózió és a földrengések ellenére Joseph Strauss hídépítő mérnök olyan művet tervezett, amely kiállja a 160 kilométeres szélrohamokat is – immár 1937 óta.

2. Brooklyn híd (New York – USA)
Sokáig a világ nyolcadik csodájaként emlegetik a Brooklyn-t Manhattannel összekötő függőhidat. Az építmény terve akkor született Johann August Röbling fejében, amikor a két városrész közötti hajózást a jégtáblák lehetetlenné tették. A mérnököt németországi szülővárosa, Mühlhausen egyik temploma, a Divi-Blasii tornyai ihlették meg: ezeket mintázza a Brooklyn híd két tornya.

3. Ponte du Garde (Remoulins – Franciaország)
A Franciaország déli részén található háromszintes híd tulajdonképpen egy vízvezeték része, amelyen naponta húszezer köbméter víz fut keresztül. A legalsó szinten zajlik a közúti közlekedés, a második tartópillérként szolgál, s a legfelső szállítja az Uzès forrás vizét.

4. Ponte Vecchio (Firenze – Olaszország)
Az Arno folyón átívelő hangulatos kis hídat ötvösök és aranyművesek műhelyeivel toldották meg, ezért az aranyművesek utcájaként is emlegetik. Közepén egy folyosó húzódik, amely az Uffizi Galériát a Pitti-palotával köti össze. Ez az átkelő Giorgio Vasari tervei alapján készült 1564-ben, viszont a híd tervezőjének kilétét mindmáig homály fedi. A találgatások szerint Neri de Fioravanti vagy Taddeo Gatti munkája.

5. Kintai híd (Ivakuni – Japán)
Az ötlyukú, fából készült híd igazi nemzeti látványosság – nem hiába szeretnék a japánok világörökséggé nyilváníttatni. Bár 1673 óta áll, 1950-ben tönkretette egy tájfun, s csak nemrég fejezték be a fél évszázadig tartó restaurálást.

6. Iron Bridge (Coalbrookdale – Anglia)
A világörökség részét képező Iron Bridge az első öntöttvas híd a világon. Elemeit előre gyártották és a helyszínen állították össze, pusztán ékek és fogazatok segítségével. A monstrum teljes súlya 384 tonna.

7. Pontcysyllte akvadukt (Llangollen – Wales)
A híd érdekessége, hogy az Ellesmere csatorna vizét szállítja, s felvették a világörökség listájára. Nem ez az egyetlen akvadukt Nagy-Britanniában: a csatornahálózat fontos részét képezik e kecses, légies építmények.

8. Tsing Ma híd (Hong Kong Különleges Igazgatású Terület – Kína)
A belvárost a nemzetközi reptérrel összekötő függőhíd egyedi köz- és vasúti pályarendszerrel rendelkezik. Mivel a tájfunok okozhatják benne a legnagyobb kárt, az építészek ennek kivédésére emeletes hídszerkezetet alkalmaztak.

9. Confederation híd (Edward-sziget–New Brunswick – Kanada)
Mielőtt megépült volna, a sziget és a szárazföld között csak komppal lehetett közlekedni, ami jégtáblák közt roppant nehézkesnek bizonyult. Ám a tervező fő büszkesége az lehet, hogy a negyvennégy pilléren – melyek közt negyed kilométeres a távolság – nyugvó híd a leghosszabb a világon.

10. Mostari Stari híd (Mostar – Bosznia-Hercegovina)
A Bosznia-Hercegovinában található hidat a törökök építették 1566-ban. A bosnyákok és horvátok közt dúló közelmúltbeli harcok során lerombolták. Helyreállítása akadályokba ütközött, mivel az eredeti tervrajz nem lelhető fel, és a béke jelképének szánt egykori építőkövek is alkalmatlannak bizonyultak. Az újjáépítés során – egy ősi recept alapján – a kötőanyagot citromból, kecskeszőrből, csontporból és tojássárgájából keverték ki.

Bármelyik fotóra kattintva megnyílik a képgalériánk!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek