Milyen képnek feleljünk meg?

Legyen szó akár elhízásról, fogyókúráról, evészavarokról, nem kerülhetjük meg a testkép fogalmát. Hivatalos meghatározása: az egyén saját testével kapcsolatos pszichológiai élményei és attitűdjei. A külsőnkről bennünk élő kép, mely közvetlen hatást gyakorol mindennapjainkra, önmagunkkal való elégedettségünk fokmérője.

BulvárMenczel Zsuzsa2010. 03. 15. hétfő2010. 03. 15.
Milyen képnek feleljünk meg?

Testünk olyan fontos felület, amelyen könnyen és nyilvánosan bemutatható a társadalmi státus, a családi állapot, a „törzsi” kötődés, a vallási hovatartozás, valamint a nem, és persze a kor is. A testen elhelyezett szimbólumok, mint a testékszerek és tetoválások, szintén árnyalhatják valamely csoporthoz való tartozásunkat, de megjelenhetnek divatkellékként is.

A vélekedés kiindulópontjai
Azt, hogy hogyan vélekedünk külalakunkról, rengeteg tényező befolyásolja: a médiumok hatása, sportolási szokásaink, illetve a gyermekkori évek minősége.

A kulturális hatások fontos befolyásolói a testképnek, amit ezen keresztül a sportolási, étkezési szokásoknak, a személyes énképnek, mely az életminőséget, a személyes jóllétet is meghatároz. A különböző kultúrák eltérő módon vélekednek az ideális külalakról. Sok helyen a teltebb alkatot tartják vonzónak, például Afrikában, ahol a testsúly szoros kapcsolatban áll a módossággal. Számos olyan szólásmondás ismeretes a magyar nyelvben is, mely szerint a nagyobb testméret (ami megfelelő mennyiségű táplálkozással érhető el) nagyobb erőre, nagyobb gazdagságra utal. Érdemes megjegyezni, hogy az állatvilágban a rangsor szintén a testméret szerint alakul, vagyis a nagyobb testű, nagyobb fizikai erejű példányok magasabb helyen állnak a hierarchiában.

Kövér, csúnya, lusta
A méretek csökkenésének igénye, és a karcsúbb testméret elfogadottsága Magyarországon is a nyugati kultúra előtérbe kerülésével vetődött fel. Ezzel együtt változott a kövér emberek megítélése. Jelenleg az elhízott emberekre legtöbben úgy gondolnak, mint lusta, gyenge akaraterejű lényekre. A felmérések szerint a munkaadók szívesebben alkalmaznak kevésbé pocakos alkalmazottakat, az egyetemekre pedig kevesebb elhízott diák nyer felvételt. Ezeket az elképzeléseket már az óvodások is osztják, a kicsik szerint kövér társaik lusták, büdösek és piszkosak, és egyben butábbak és csúnyábbak is.

Igényes férfiak
A karcsúság divatja egyelőre kevésbé érte el a férfiakat. Közöttük még mindig inkább a tekintélyes méretek elfogadottsága a jellemző. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy a férfiak életükben sokkal kevesebb alkalommal diétáznak, és az evészavarok megjelenése is ritkább náluk, kivételt ez alól csak a homoszexuális férfiak képeznek. Érdekes azonban megfigyelni azt a napjainkban is folyamatban lévő átalakulást, mely a férfiak életébe is változást hozott. A feudális korban a magukra valamit is adó nemes urak tudatosan hódoltak a sportolás örömeinek, fejlesztették és bemutatták erőnlétüket.

Az ápoltságra, szépségre, társadalmi kívánatosságra irányuló elvárások számukra is lehetővé tették, hogy nyíltabban foglalkozzanak önmagukkal, nem csak belsőleg, de a külső tekintetében is. Későbbi korokban az ilyen férfiakat leginkább a piperkőc megnevezéssel illették, napjainkban azonban megint kezd visszatérni az erre irányuló igény, s aki igyekszik ki is elégíteni ilyen irányú vágyait, azt igényes embernek tartják. A változások tehát társadalmilag elfogadottá tették, hogy a férfiak nyíltan foglalkozhassanak saját testükkel. Ezt a folyamatot nap mint nap tapasztalhatjuk, ha ellátogatunk például egy fitneszterembe, ahol a vendégkörnek akár felét is azok a férfiak teszik ki, akik "mázsás" súlyokkal a kezükben a tükrök előtt izzadnak, miközben izmaik fejlesztésén fáradoznak.

Szorongás a hanyatlástól
A jelenleg is zajló társadalmi, gazdasági és kulturális átalakulás magával hozta az értékek átalakulását is. Ma a testkontroll, a szépség, a fiatalság és az egészség az egyik legfőbb ideál, mind a nők, mind a férfiak esetében. Napjainkban túlzottan is fontos szempontként jelenik meg a fiatalság, a szépség. Valóságos küzdelem indult meg, a cél a romlás, a hanyatlás elkerülése. A külső így az önmegőrzés, az élet szimbólumává vált. A fogyasztói társadalom többek között a médián keresztül közvetíti azt az értéket, miszerint a test örömforrás és egyben az önkifejezés eszköze. Míg korábban az aszkézis – a test erejének maximális kihasználása – a spirituális üdvözüléshez vezető utat jelentette, ez manapság az elfogadhatóbb és "eladhatóbb" ént jelenti. A test értékessége annak függvénye, mennyire fiatal, milyen szép és milyen kondícióban van. A ruházatnak pedig az a szerepe, hogy láttasson, szemben a divat korai koncepciójával, ahol a cél az idomok elfedése volt.

A test hanyatlása egyben morális gyengeséget is jelent, így nem csoda, hogy sokakat páni félelemmel tölt el az öregedés és a halál gondolata. A külsőségekkel való túlzott foglalatoskodás eltávolított minket gyökereinktől, például a halottaink emlékével való foglalkozástól, amely közelebb visz a visszafordíthatatlanság elfogadásához. Mivel ezeket a fontos érzéseket és folyamatokat nem éljük meg, nagyobb szorongással tölt el a hanyatlás.

Habzsolás vagy önmegtartóztatás?
A reklámok buzdítanak, hogy fogyasszunk minél többet, ugyanakkor azt sugallják, nem törődünk eléggé önmagunkkal, még mindig nem nézünk ki elég jól, vagyis lelkiismeret-furdalást keltenek. Az önuralom hiánya szembekerül a vágyott atlétikusan arányos testfelépítés ideáljával, melyhez olyan tulajdonságok tapadtak, mint kompetencia, kontroll, szexuális kívánatosság, éntudatosság. Nem csoda, hogy egyre többen küzdenek a súlyhoz, külalakhoz, énképhez köthető problémákkal, hiszen az egymásnak ellentétes elvárásoknak megfelelni lehetetlen. E dilemmákban támpontot továbbra is a fontos értékeknek megfelelő nevelés adhat, melyet elsősorban a család közvetítésével sajátíthatunk el.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek