Botrányos fagyihirdetés, pápalátogatással

Terhes apáca, aki templomi környezetben éppen fagylaltot kóstolgat. A fagyi dobozán felirat: „Szeplőtlenül fogant”. Egy hirdetésről van szó, amely a híres Antonio Federici-féle fagyit reklámozza. Ez az igazi olasz fagyi a briteknél a gelato italiano, amely 1896 óta van a piacon.

BulvárA. Fodor György2010. 09. 15. szerda2010. 09. 15.
Botrányos fagyihirdetés, pápalátogatással

A kép és a rajta szereplő szöveg kiverte a biztosítékot – főképpen azért, mert a pápa most először tesz hivatalos állami látogatást Nagy-Britanniában. XVI. Benedek holnap érkezik, Skóciában száll le, Edinburgh-ben misézik, Londonba utazik, majd szeptember 19-én tér vissza a Vatikánba.

A pápalátogatás persze az üzleti élet számára is nagy alkalom: kegytárgyak, trikók, érmék, képek, hamutartók jelentek meg az üzletekben, rengeteg egyéb szuvenír mellett. David Cameron brit miniszterelnök a Downing Street 10. honlapján videoblogban üdvözölte a látogatást. Nem mellékes, hogy a római katolikus egyház feje olyan országba érkezik, ahol a lakosság több mint 70 százaléka keresztény, de a római katolikusok kisebbségben vannak. Az emberek jó része az anglikán egyházhoz, a többiek pedig más kis keresztény egyházhoz tartoznak. Rajtuk kívül vannak a muszlimok, hinduk és a mások.

Ebben a környezetben robbant a Federici-hirdetés, amelyet a cég természetesen főleg ott akar elhelyezni, ahol a pápa Londonban megfordul – például a Westminster Apátság környékén. A brit hirdetésfelügyelet (Advertising Standards Authority, ASA) azonban betiltotta a hirdetést, mondván: gúny tárgyává teszi a katolikusok hitét. A Federici-cég azonban nem ért egyet és közölte: rendben, ezt a hirdetést visszavonja – de az Apátság közelében kihelyezendő reklámjain „folytatni fogja ezt a témát”. Hogy ezen mit értenek, azt nem lehet tudni, de a pápai útvonal melletti óriásplakátokat a cég már kibérelte. Közölték, hogy szerintük a „fogantatás” a fagylaltjuk fejlődését jelképezi, a vallásos képi ábrázolás pedig a fagyihoz való erős kötődést sugallja.

A hirdetés megjelent a The Lady és a Grazia című magazinokban is. A The Lady szerkesztősége elismerte, hogy hiba volt a hirdetés közlése. A Grazia viszont megállapította: a kedves, humoros stílus nem sért meg egyetlen vallást sem. Az ASA szóvivője azonban ragaszkodik a tilalomhoz, a hivatal gondoskodik arról, hogy a Federici betartsa a szabályokat. Az ASA tavaly egyszer már betiltotta a Federici-cég hirdetését: a kép egy papot és egy apácát ábrázolt, mintha éppen megcsókolnák egymást – írta a BBC.

Ezek is érdekelhetnek