Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A nők műsorvezető-riporterként és híralanyként is alulreprezentáltak a médiában, sőt sokszor igaztalan színben tüntetik fel őket. A szakértők szerint a hagyományos médiaplatformok nemi aránytalansága az online média világában is kimutatható.
A Global Media Monitoring Project összesen 108 országra kiterjedő vizsgálata szerint öt éve változatlanok a nemi arányok a riporterek körében – annak ellenére, hogy az időszakot megelőző tíz évben fokozatosan emelkedett a női médiaszemélyiségek aránya.
A kutatók állítják: hiába nőtt az elmúlt tíz év során 28-ról 37 százalékra a nők aránya médiaszemélyiségek körében, mostanra ez a fejlődés megtorpanni látszik. A legtöbb nőt a televízió csatornák alkalmazzák – itt 44 százalék az arányuk – míg a nyomtatott sajtóban mindössze 33 százalék az arányuk.
A „Who Makes the News” címet viselő – több mint ezer online, nyomtatott és elektronikus hírszolgáltatást, 17 ezer hírt és 38 ezer hírszereplőt vizsgáló – felmérés szerint az utóbbiak 76 százaléka férfi és csak 24 százaléka nő, ami alig 3 százalékos emelkedést jelent a 2005-ben mért arányokhoz képest. A szakértők úgy látják: a hírek alig 13 százaléka célozza meg a nőket, ráadásul a nők háztartási szerepükön kívül semmilyen más élethelyzetben nincsenek a valós társadalmi arányukat bemutatva. A hírek 46 százaléka pedig még jobban erősíti a nemi szerepekre vonatkozó sztereotípiákat. A riportműsorokban továbbra is többségében férfiak a riporterek, bár 2000 óta – a tudomány és egészségügy témája kivételével – minden témakörben nőtt a női riporterek aránya. – olvasható az ELTE-TáTK hírlevelében.
Úgy tűnik, a technika fejlődésével sem növekedett a nők szerepe, ugyanis kiderült: az online sajtófelületek esetében a nők hátrányos megkülönböztetése egyértelműbben és koncentráltabban jelentkezik. Az online sajtó a hagyományos médiaágazatoknál is kevesebb nőt foglalkoztat, s az online megjelent hírek 40 százaléka sztereotip képet fest a két nem képviselőiről.
A szakemberek úgy vélik, a megoldást a problémára az jelenthet, ha többek között kidolgoznának egy gender (a férfiak és a nők társadalmi szerepét figyelembe vevő) médiakódexet, s az újságírói képzéseken belül a média és a gender-kérdés viszonyával foglalkozó tárgyaknak is helyet adnának.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu