Variációk váltóra

Nem mai találmány az automata váltó, majdnem egyidős magával az automobillal. Hiszik, nem hiszik: mint sok más nagyszerű dolgot, ezt is egy magyar úriember, Bíró László találta fel.

Család-otthonVékey Zoltán2009. 02. 26. csütörtök2009. 02. 26.
Variációk váltóra

Már a kezdet kezdetén kialakult az igény az egyszerű váltószerkezetre. Amerikában például a második világháború óta csaknem egyeduralkodó az automata váltó, sokan nem is tudnak kézi váltós autót vezetni. Ha mégis megpróbálják, akkor történhet meg az – ahogyan a legenda tartja –, hogy az amerikai úrvezető berakta egyesbe a bérelt Opelt, és lehajtott a fővárosból Debrecenbe, aztán csodálkozott, hogy besült a motor.
Az öreg kontinensen ezzel szemben nem terjedtek el ezek a szerkezetek. Hogy miért? A hagyományos automata váltóknak két fő hátrányuk van: egyrészt nagyjából 20 százalékkal megnövelik a fogyasztást, miközben lassabban reagálnak, mint hagyományos társaik, másrészt pedig az ilyen autók jóval drágábbak; talán ez utóbbi a fő ok, amiért mifelénk kevéssé népszerűek. Tipp: használt automata vásárlása esetén jó tudni, hogy az ilyen autók motorja gyakran megkíméltebb, mert nem lehet a motort túlpörgetni, így az nehezebben megy tönkre.
2004-ben a Volkswagen-csoport előállt a DSG váltóval, amivel alaposan megkavarta az állóvizet. A rendszer lényege, hogy két kuplunggal rendelkezik, így a következő fokozat mindig készen áll. Vezetés közben ebből annyit érzünk, hogy villámgyorsan történik a váltás, amit szinte csak a fordulatszámmérőt figyelve veszünk észre. Másik nagy előnye, hogy a fogyasztás alacsonyabb lehet, mint a manuális váltóknál.
A DSG váltót a legújabb Golfban próbáltuk ki, és pozitív élményekkel gazdagodtunk. A hat sebesség több mint elég, a kapcsolások pedig valóban gyorsak. Gyenge pontja viszont a hátramenet, amire bizony pár másodpercet várni kell, így ez szűk helyre parkoláskor idegesítő lehet. Ha pedig mégis váltogatni támad kedvünk, azt a kormány mögötti fülekkel vagy a váltókarral is megtehetjük – ilyenkor előre- vagy hátratologatással zongorázhatunk a sebességek közt.
Az általunk megkérdezett szerelők egyöntetűen azt állítják: a modern automata váltóknál már nem kell meghibásodástól tartani, azok az autó teljes élettartamát kiszolgálják. Az eltelt néhány esztendőben a többi nagy autógyár is kapcsolt, és elkészítette a maga dupla kuplungos verzióját, de a pálmát még mindig a németeké viszi. Érdemes tehát átgondolni, szeretnénk-e izmosabb bal lábat – a kuplung folyamatos kezelése miatt –, vagy pedig megér nekünk a DSG számtalan előnye egy kis többletkiadást.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek