Saab 9-3X Biopower: bioetanolos élmények

A drága benzinnek mind több alternatívája létezik, valódi azonban nem sok. A keveset fogyasztó dízelek, a takarékos hibridek és a „gázos” kocsik után itt az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő bioetanol. Mi nem tudtunk lelkesedni érte.

Család-otthonVékey Zoltán2010. 08. 08. vasárnap2010. 08. 08.
Saab 9-3X Biopower: bioetanolos élmények

Egyre többfelé látni bioetanolt árusító kutakat, így aztán bosszantó is a 350 forintos benzint tankolni, miközben az orrunk előtt virít a tábla: E85 239,9 Ft. Nyugat-Európában, de elsősorban Skandináviában egyre nagyobb divat a bioetanol, olyannyira, hogy például tavaly a Svédországban eladott 9-5-ös Saab-ok több mint 80 százaléka ilyen, gyárilag alkoholista járgány volt.

Ki is próbáltuk a dolgot. Egy Saab 9-3X Biopower lett a szerencsés nyertes, amely gyárilag alkalmas a benzines és a bioetanolos üzemre egyaránt. Nos, az autó igen, de a rendszer nem nyerte el a tetszésünket. A 9-3X kombi szerintem az egyik legszebb ilyen kocsi a piacon, hiába található ott már öt éve. Nem nagy, de finomak a vonalai, a hátsó lámpa fehér üvege pedig nagyon szép darab. A Saab autógyár előszeretettel hasonlítgatja a kocsijait a vadászgépeihez – meg kell hagyni: van benne valami. A kedvencem a csomagtérpadló kallantyúja, amely gyönyörű repülőgépmintát formáz. Kár, hogy bent is az öt-hat évvel ezelőtti világ fogad, átlagos műanyagokkal és kissé idejétmúlt formákkal. De ötlet van bőven, s igazából – az akkori Opel-rokonság ellenére – összetéveszthetetlenül skandináv a teljes műszerfal. A helykínálattal hadilábon áll a 9-3: elöl átlagos, hátul azonban méltatlanul kevés a hely, felnőtteknek hosszú távra nem ajánlott itt utazni. S ha már utazás, a 9-3X gyönyörűen siklik, a kanyarokban elképesztően jól tapad, padlógázra pedig pont úgy megy, ahogy azt a 210 lóerőtől elvárjuk.

De lássuk az autó különlegességét, a bioetanol üzemmódot. A matricán és a hátsó feliraton kívül semmi nem utal arra, hogy mit is tud az autó, belül sincs kapcsoló. A Saabnak ugyanis teljesen mindegy, hogy mit és milyen arányban töltünk bele. Először benzinnel próbáltuk. Városban 13 literes fogyasztást mértünk, ami sok, de azért ne feledjük, hogy egy állandó összkerekes és kétliteres turbós motorról van szó. Miután sikerült egy E85-öt árusító kutat találnunk (a hálózat még nem az igazi, úgy minden tizedik kúton lehet beszerezni a bioetanolt), megtöltöttük a tankot, és hadd szóljon! Kár volt. Érzésre semmi nem történt, bár mintha egy hajszálnyival jobban menne, de ember legyen a talpán, aki a 210 és 220 lóerő között érzi a különbséget. Aztán a fogyasztást meglátva elment a kedvünk az egésztől. Városban a 16 liter rengeteg, arról nem is beszélve, hogy az így kapott 350 kilométeres hatótáv átlagosan alig egy hétre elegendő. A tudat pedig, hogy környezetbarát a dolog, elsőre előny, azonban ha közelebbről vizsgáljuk a dolgot, azért árnyaltabb a kép. Ugyanis hiába mondják, hogy mivel a bioetanolt növényekből állítják elő (többnyire kukoricából, búzából vagy cukorrépából), ezért nem történik plusz széndioxid-kibocsátás (amit a növény életében megkötött, az kerül vissza a légkörbe). A környezetvédők szerint az egyre gakoribb bioetanol-gyártási célzattal bevetett földek más fontos növényektől veszik el a teret, így egyes élelmiszerek ára nőhet, ami közvetetten szintén környezetszennyező.

Így az előnyök sajnos megsemmisültek a végére: a bioetanollal autózás nem váltja meg a világot, a jövőt máshol kell keresni. Az öregecske 9-3-asból pedig hamarosan jön a friss, már az új tulajdonos, a Spyker holland sportkocsigyártó felügyelete alatt. Ha csak felennyira lesz szép, mint az új 9-5-ös, akkor megéri kivárni.

Bármelyik fotóra kattintva megnyílik a képgalériánk!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek