Iskola: számokba foglalt fegyelem

Buktatás, iskolakerülés, tanárverés: a szeptemberi tanévkezdetkor életbe lépett jogszabályi változásokról, a lehetséges hatásokról szakemberek véleményét tudakoltuk.

Család-otthonSzabó Enikő2010. 10. 17. vasárnap2010. 10. 17.

Kép: szemere utcai általánsos iskola gyerekek tanulás 2008 06 11 Fotó: Kállai Márton

Iskola: számokba foglalt fegyelem
szemere utcai általánsos iskola gyerekek tanulás 2008 06 11 Fotó: Kállai Márton

Értékelés osztályzattal
Balogh Andrea gyerekpszichológus szerint a szöveges értékelés nem motiválja eléggé a diákot abban, hogy az addiginál mindenképpen több energiát fektessen a tanulásba. A jegyek ezzel szemben konkrét visszajelzésként működnek. A buktatás módszere drasztikus, de elfogadható, hiszen a gyerekeknek meg kell érteniük, hogy mindig lesz egy olyan szint, amit nem lehet fájó következmények nélkül alulmúlni. Nem mindegy, hogy valamiből csupán fejlesztésre szorulnak, vagy a jogos elvárásoknak kötelező-e megfelelniük.
A szakember nem ért egyet azzal, hogy a gyerekek kudarcként viselik el a buktatást. Szerinte a nebulók természetesen több mindent élnek meg így, de az már személyiségfüggő, hogyan tudják az ilyesfajta helyzeteket kezelni. Rendkívül fontos a szülők és a pedagógusok segítsége. A döntést a szülők rábízzák a tanárra, de a felelősséget nem háríthatják egyedül rá. Az osztályzatok a szülőket együttműködésre sarkallják az iskolával, hiszen a kedvezőtlen visszajelzések miatt kénytelenek lesznek a szokásosnál többet foglalkozni a gyerekkel.

Megvont családi pótlék
A törvény szerint az ötven tanóránál többről hiányzó diák szüleinek a családi pótlékot nem pénzben, hanem természetben adják, s a gyermeknek eseti gondnokot jelölnek ki. Martonné Hanyi Judit, a Zalakarosi Szociális Alapellátó Központ vezetője szerint az elképzelés jó, mert az igazolatlan iskolai hiányzások száma az utóbbi időben rohamosan megnövekedett. Persze az még kérdés, hogy a rendelkezés hogyan megy át a gyakorlatba.

A kirendelhető eseti gondnok a jogszabály szerint elsősorban a gyermek e célra alkalmas közeli hozzátartozója, a polgármesteri hivatal ügyintézője, a gyermekjóléti szolgálat családgondozója, az iskola gyermekvédelmi felelőse vagy a védőnő lehet. A szakember szerint a segítő szolgáltatásokat nem jó összekapcsolni a „büntető megvonás” jellegű intézkedésekkel.

Tanárverők büntetése
Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint a törvény annyit ér, amennyire betartatható. Indokoltnak látja a pedagógusok fokozott védelmét, hiszen az elmúlt években jelentősen megszaporodott a pedagógusok elleni támadások száma.

„Az agresszió, az erőszak mindenképpen súlyos probléma, mely egész társadalmunkat átszövi. Nem tagadhatjuk, hogy gondjaik miatt feszültek az emberek, de ez nem mentség, mint ahogy az sem, hogy a média gyakran tudósít hasonló külföldi esetekről is. Hogy akár öt évre is büntethetik az agresszort, az jelenthet visszatartó erőt, de legalább ilyen fontosnak tartom a megelőzést, ami viszont bonyolult és nehéz feladat” – állítja a szakember.

Az agresszív szülők, hozzátartozók kiszűrésének már a portán meg kell történnie. Persze a megoldást nem az őrző-védő szolgálat adja, de mindenképpen meg kell válogatni, hogy ki juthat be az iskolába. A pedagógusnak is nagy a felelőssége abban, hogy a vita ne fajuljon agresszióvá. A pedagógusok többnyire képesek kezelni az indulatokat, de ettől még előfordulhat, hogy nem boldogulnak. Elsősorban a szülőkkel érdemes közös nevezőre jutni, mert leginkább ők csitíthatják, inthetik nyugalomra, nevelhetik elfogadható viselkedésre a gyerekeiket.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek