Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A Focus az első generáció óta hihetetlenül népszerű, de az utóbbi időben már nem nevezhető olcsónak. A legújabb kompakt Ford jól sikerült, ez biztos. De vajon megéri-e az árát?
A Ford új, globális stratégiájának megfelelően a Fiesta után a Focus is világautó, vagyis kisebb-nagyobb változtatásokkal a Tűzföldtől egészen Skandináviáig ugyanazt az kocsit vehetjük meg. Ez a költséghatékonyság szempontjából biztosan jó, de nagyon nehéz olyan autót alkotni, amely mindenhol megállja a helyét, minden szemnek tetszik. A Focus nekünk mindig is ízig-vérig európai autónak tűnt, nem véletlenül: a fejlesztés teljes egészében az öreg kontinensen történt. Úgy látszik, a Ford szerint az a legemészthetőbb az egész világ számára, amit az európaiak jónak és szépnek találnak.
A Focus-ra nehéz rosszat mondani. Igazából csak a hátsó lámpa amőbaszerű formáját kritizálják,ami elsőre nekem is fura volt, de a végére megszoktam. Elölről pedig a két háromszöggel operáló hűtőrács az, ami egyértelműen megkülönbözteti az elődjétől. A feltűnő sárga szín és a feláras LED-es menetfény sokat segített, hogy a „nézők” tudni akarják mi is ez az autó.
Gyakorlatilag ugyanakkora maradt, így nem túl meglepő, hogy nem tudtak több helyet kipréselni ebből az alapterületből. Passzentos a hely elöl és hátul is, ennél azért a konkurencia többet tud. Főként a lábhelyet keveselltem hátul, egy kompaktnak 2011-ben illene négy felnőttnek hosszú távon is kényelmet gharantálnia. Az alig 300 literes csomagtartó is szűkösnek mondható, de ezzel vége is a panaszkodásnak. A belső a kategória legnagyszerűbben berendezett darabja. Izgalmas formájú a középkonzol, szépek és igényesek az anyagok, jó érzés elöl ülni. Este pedig vidámparkká változik a Focus: a xenon fényszórók mellé járó belső LED-es hangulatvilágítás ugyanis túltesz mindenen.
Hét szín közül választhatunk, s a pedáloknál, a kilincsekben, a tetőn és a kéziféknél elhelyezett fények sajátos hangulatot teremtenek sötétben. Kövezzenek meg,, de nekem nagyon tetszett a dolog. A navigáció kijelzője a középkonzol tetején jó helyen van, de eléggé kicsi, a rádióállomások nevének kijelzése még oké, de amikor egy térképet kell rajta megfejteni, arra már kevés. Van még egy kijelző a műszerek között is: végre nem kell váltogatni a fedélzeti számítógép adatai között, hanem egyszerre láthatjuk a pillanatnyi és az átlagfogyasztást, a hatótávolságot és az átlagsebességet. Az Opel után már a Fordnál is rendelhető a „szem”, mely látja a táblákat és kijelzi a központi monitoron, hogy mennyivel is lehet menni az adott útszakaszon.
Rakodóhelyekben nem bővelkedik a Focus, s ismét kérdezem az autóipar illetékeseitől: mikor találják márfel végre a kis tálcás mobiltartót, amire ha ráteszem a telefonomat, nem esik le róla a kanyarban, s kényelemesen rápillantanthatok menet közben?
S akkor szóljunk a vezetés élményéről. Az első generáció sikerét is a hihetetlenül jól eltalált futómű alapozta meg, amit nem győztek agyondícsérni a korabeli autós cikkek. Nos, azóta nagyon megerősödött a mezőny, akkorát már nem lehet durrantani, de még így is nehéz belekötni az új Focusba. Nem túl feszes, inkább jóindulatú a hangolás, mégis irtózatos kanyarsebességre képes, s jóindulatúan korrigálja a vezető esetleges hibáit. Az elektromechanikus kormánymű és váltó is ragyogó.
A motorválaszték érdekessége, hogy egyelőre csak 1,6-os motorok szerepelnek a kínálatban. Az alap benzines 105 és 125 lóerővel, az új SCTI EcoBoost turbós benzinesek 150 és 180, a dízelek pedig 95 és 115 lovas változatban érhetők el. Mi a legerősebb, 180 lovas benzines változatot próbáltuk, ami természetesen semmiféle kompromisszumot nem követel, alacsony fordulatról is rendesen megy, 3000 felett pedig beleprésel az ülésbe. A hangot hiányoltam, az ugyanis nincs, de aki versenyautót akar, annak ott lesz az ST és az RS, azok biztos pokolian üvöltenek is majd. Így marad egy halk és gyors kompakt, ami ráadásul meglepően keveset kér enni. Városban a 8,5 liter nem sok ilyen teljesítményhez, az országúti 6,5 meg egyenesen kuriózumszámba megy. Persze, sokat segít a széria start-stop rendszer is, amely álló helyzetben leállítja a motort, a kuplung kinyomásakor pedig újraindítja.
Ha van pénzünk, rogyásig extrázhatjuk új Fordunkat, mivel még a versenytársakénál is hosszabb a lista. Van itt holttér- és fáradtságfigyelő monitor, a reklámból ismert automata parkolórendszer, városi sebességnél önállóan vészfékező asszisztens.
Az árlista 4,7 milliótól indul, de a csúcskivitelű Titanium felszereltség a 180 lovas benzinessel és öt ajtóval 6,5 millió, s nem igazán nehéz hét fölé tornázni az árát. Gyakorlatilag egy árban van a csúcs Golfokkal és Astrákkal, de nem is marad el tőlük semmiben. Jó autó a Focus, ezt a Fordnál is tudják, el is kérik az árát. Ne habozzunk alkudni rá: ha ügyesek vagyunk 10-15%-ot is elengedhetnek belőle – és akkor már egyértelmű, hogy jól járunk vele.
Bármelyik fotóra kattintva megnyílik a képgalériánk!
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu