Mondd el, ha zaklat valaki!

Havonta több mint négyezer fiatal hívja fel a „kék vonalat”, mert nincs kivel megosztaniuk azokat a problémákat, nehézségeket, amelyekkel akár hosszú hónapok óta küszködnek.

Család-otthonBiczó Henriett2011. 05. 08. vasárnap2011. 05. 08.

Kép: gyerek depresszió telefonos segítségnyújtás magány félelem 2011 04 27 Fotó: Kállai Márton

Mondd el, ha zaklat valaki!
gyerek depresszió telefonos segítségnyújtás magány félelem 2011 04 27 Fotó: Kállai Márton

– Fél éve járok egy fiúval, nagyon szeretnék már összeköltözni vele, legalább elhúzhatnék itthonról. De elbizonytalanít, hogy a fiúm sokszor durva, tegnap veszekedtünk, és úgy meglökött, hogy elestem… – ezzel a problémájával egy 19 éves fordult a telefonos lelkisegély-szolgálathoz. A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány már 18 éve működik, jelmondatuk: a gyerekeket meg kell hallgatni. Mert nem ritka, hogy a tini fordulhat ugyan a szüleihez, de azok a századszor elhangzott probléma után már csak legyintenek egyet, és a helyzet megoldásában nem partnerek.

– Nagyon sok a magányos fiatal – mondja Reményiné Csekeő Borbála, aki tizenegy éve dolgozik az alapítványnál. Még pszichológushallgatóként került ide, s rögtön úgy érezte, itt a helye. Ma már szakmai vezetőhelyettes. – Leginkább 12–15 éves gyerekek telefonálnak, leggyakrabban a szexualitással és a szerelemmel kapcsolatban. Ezután következnek a családi nehézségek, a szülő-gyerek konfliktus. Az iskolai problémák a harmadik helyen állnak, de lelkileg ez is nagyon megviseli a diákokat. A beszélgetések teljesen névtelenek, ez fontos a bizalom kialakításához. Ha igen komoly a probléma, és szükséges a beavatkozás, mindenképpen rávezetjük a hívót, hogy adjon valamilyen információt magáról, különben nehezebb segíteni. Az esetek több mint 90 százalékában a lakhely szerint illetékes gyermekjóléti szolgálatot értesítjük először, és az ottani szakemberekkel közösen gondoljuk végig, mi legyen a következő lépés. Hetente két-három olyan hívás érkezik, amikor a beszélgetés nem jelent elegendő segítséget.

A telefonokat éjszakánként képzett pszichológusok fogadják, nappal pedig olyan önkéntesek, akik elvégezték a százórás tanfolyamot. Az éjszakai órákban gyakoribb, hogy valamilyen krízishelyzet miatt tárcsázza az alapítvány számát egy gyerek. Többször előfordult, hogy az öngyilkosság gondolatával foglalkozott valaki. A szakembernek ilyenkor az a célja, hogy eltántorítsa szándékától. A krízishelyzetekben átlagosan 40 perces beszélgetések során a Kék Vonal munkatársa azt is felméri, hogy a pszichiátriai kezelés szükséges-e. Sok a bajba jutott, állami gondozásból kikerült fiatal, akinek semmilyen kapaszkodója nincsen, ezért fordul az alapítványhoz. Az ország egész területéről érkeznek hívások, még a legeldugottabb településekről is. Az alapítványt szülők is megkeresik, leginkább gyermekük internetfüggőségével kapcsolatban vagy tipikus kamaszkori konfliktusok miatt.

A Kék Vonal egyik alapító tagja a Gyermektelefonok Világszervezetének. Csekeő Borbála szerint azért „irigykednek” ránk a szervezet más országai, mert nálunk ugyanannyi fiú fordul segítségért az alapítványhoz, mint lány, míg a többieknél a lányok általában többségben vannak.

Klaudia egy jó hírű gimnázium tanulója. A telefonban őszintén elpanaszolta, hogy egyik férfi tanára szexuálisan zaklatja. Sem a saját nevét, sem a tanárét nem árulta el, de ahhoz hozzájárult, hogy az alapítvány jelzést tegyen az adott iskolának a történtekről. A Kék Vonal információja alapján a gyermekjóléti szolgálat hónapokon át végzett feltáró munkát az intézményben, majd az egyik tanárral szemben fegyelmi eljárást kezdeményeztek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek