Fiat 500 TwinAir: nem vész el, csak átalakul

A retroautó jó dolog mert imádunk a régi szép időkről ábrándozni. A retroautó rossz dolog, mert irtózatosan el lehet rontani, ami nagyon sokat árthat egy márkának. A Fiat sokat tett fel egy lapra.

Család-otthonVékey Zoltán2011. 09. 11. vasárnap2011. 09. 11.
Fiat 500 TwinAir: nem vész el, csak átalakul

Emlékezzünk csak a 2000-ben bemutatott Volkswagen Bogárra, ami azon kívül, hogy virágtartót kapott a középkonzolra, más emlékezeteset nem tudott nyújtani. S egy generáció már felnövőben van, akiknek a Bogár szóról elsőre már nem a Ferdinand Porsche által megálmodott jármű, hanem az a modern valami jut az eszébe.

A Fiat 500-as viszont prímán sikerült, viszik is Európa-szerte mindenütt. Tulajdonképpen egy életnagyságú matchbox, ami mellesleg megy is. Minden részletében hozza az eredeti miniautó megoldásait nem tolakodó, de jópofa formai elemekkel. Van benne valami a kedvenc rajzfilmkarakteremből, Jerryből, aki mindig kitolt Tommal. Még a bajusz is stimmel a márkajelzés mellett. A magas építés igazi karaktert ad neki, messziről felismerhető a formája, s önkéntelenül is hátulra vizionálja az ember a motort, pedig azt most már előre tettékk. A fehér szín nagyon jól áll neki, bordó vászontetővel lenne szerintem a lehető legszebb. Azt azért hozzá kell tenni, hogy egy ilyen kocsiban férfiasnak tűnni nagyjából lehetetlen, a hímnemű egyed hasonlóan érzi magát egy fehér 500-as volánjánál, mintha bikiniben kéne flangálnia a Kossuth téren. Biztos van, aki élvezné, nos ők az 500-asban is otthon lesznek.

A kis Fiat-ban jelenleg három izgalmas dolog található. Az egyik a cabrio kivitel, a másik a kéthengeres benzines TwinAir motor, a harmadik pedig az Abarth – vagyis a méregzsák – felszereltség. Nos, a próbált autó az utóbbit nem, de az előbbi kettőt tudta. Kezdjük mindjárt az elején: nem igazi kabrió, ugyanis egy vászonteteje van ami hátra, elektromosan, több fokozatban elhúzható . Mégis nagyon hangulatos és kellemes napsütésben vezetni, pont elég szél és nap jut a bennülőknek. Tetszik, hogy bármekkora tempónál mozgatható a tető, viszont teljesen leengedett állapotban eltűnik a hátsó ablak, így nem látjuk, mi történik mögöttünk. De kit érdekel, mikor a műszerfal annyira szép, hogy öröm nézegetni...! A nagy fehér műanyag tömb hihetetlen, mégis ízléses, a sok apró tekerentyű a Pandából származik, de ennek ellenére sem érződik gagyinak. Gyorsan koszolódik a fehér kormány, de míg tiszta, addig hangulatot áraszt. A nagy, többszörös évgyűrűs körműszer már szakállas, de még mindig jól mutat –hiába, ez az ezredik divatosnak beállított autó, ahol ilyennel kell szembenéznünk.

Azért azt nehezen állíthatnánk, hogy mindenki számára tökéletes kocsi az 500-as. Az első ülések tisztességes méretűek, de közel vannak egymáshoz. A kormány csak magasságban állítható, ez alapból furcsa, az ülések pedig fix magasságúak, igaz, az ülőlap dőlésszöge változtatható. Pont az 500-astól elvárná az apuka/férj/pénzes pasi, hogy a kislánya/felesége/barátnője számára vásárolt karácsonyi ajándékba alkalomadtán ő is beülhessen a sarki boltig. Bosszantó, hogy az övet nehéz megragadni, s bekötni sem lehet anélkül, hogy odanéznénk, olyan hülye helyre került az övcsat. Az viszont nagyon jó, hogy hiába toptrendi divatautó, képes praktikus is lenni. Meglepő, de hátul is van hely (a Balatonig négyen simán kibírják az utat), a csomagtartó nyílása a vászontető miatt szűk, de még így is majdnem 200 literes.

Papíron és szóban elmesélve is nagyon nagyon písz a kéthengeres, 875 köbcentis motor – ugye, mindenkinek a kispolszki jut az eszébe róla. A kulcsot elfordítva a jól ismert varrógéphang is megvan, csak ne kéne elindulni... Mert hiába turbós ez a Twinair motor, kétezres fordulat alatt teljesen agyhalott. Felette viszont lefújja a szelepet és vidáman meglódul, – igaz, hangos dadogással. Ám elég nehéz lefulladni, a fogyasztása viszont már nem annyira jó. Hiába csak két henger, mégis megeszi a 6,5 litert vegyesen, ami túl sok egy ilyen apró géptől. Pedig van start-stop is és eco mód is, ami a gázpedál érzékenységén állít. A futómű itthonrahibátlan, nagyautósan nyeli el a legkülönfélébb úthibákat, sőt nagyobb sebességnél is stabil marad. A váltó jó magasra került, de hosszú úton jár és néha azért olaszosan megmakacsolja magát.

Nem olyan elérhetetlen a Fiat 500, mint például a Mini, hiszen újonnan az 1,2-es benzinmotorral (kis alkudozással) 3 millióért is megvehetjük. Persze, ha kabriót (800 ezres felár) és különleges motort (450 ezres felár), na meg sok extrát is szeretnénk, akkor máris 4,8 milliónál tartunk. De igazából már az alapmodellben is széria a matchbox-élmény.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek