Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Sose volt még francia ennyire vészesen közel a némethez. Ráadásul még egy BMW-motort is tettek bele, így még jobban megkavarva a lapokat.
A Volkswagen nagyvonalúan egy facelift-tel elintézte a Passat aktuális generációját, pedig nekik is látniuk kell a nyilvánvalót. A koreaiak már a spájzban vannak, a PSA meg olyannyira rászállt a németekre, hogy az ADAC-statisztikákban elért kiváló helyezéseivel hirdeti az autóit a fritzeknél. Manapság bizonyíték kell, nem ígéret, s hát ki kell mondani: az elmúlt 3 év Peugeot-újdonságai bizonyítottak is rendesen. Tisztességesen megépítették a 3008-ast, az 5008-ast – és végre a rosszhírű 407-est is leváltják.
A szokásos Peugeot-egyenarc ezúttal elmarad (vagy ez az új egyenarc?), de igazán markáns, határozott orrot kapott az 508-as. Lehet unalmasan németesnek mondani a dizájnt, ám inkább elegáns, és a kevesebb több alapon még szerethető is. Egyedül a hátsó lámpák hagyományőrző formáival nehéz megbarátkozni, pedig sikeresen idézik meg a kilencvenes évek pözsó farait. Brutálisan hatásos a nappali LED-menetfény + xenonlámpa kombó, s nem mellesleg rendkívül látványos is. A hét diódából álló fényágyú hipermodern jelleget kölcsönöz a kocsinak – nekem enélkül nem kéne 508-as. Az új középkategóriás francia majd’ 12 centivel hosszabb elődjénél és ugyanennyivel rövidebb a korábbi zászlóshajónál, a 607-esnél. Jogos tehát, hogy nem 408-as, hanem 508-as jelölést kapott. Nagyobb autóra pedig ne várjunk, a 607-es egyelőre utód nélkül marad.
Kívül-belül kevés a kísérletezős formai elem, általában az ilyen autóknak lesz időtálló a formája. Nincs is semmi extravagáns a vezető előtt, csak mindenütt finom és jó ízléssel, láthatóan spórolás nélkül megválasztott anyagok. A legújabbkori Peugeot-műszeregység tt is működik: a klasszikus fehér számlap, piros mutató, narancssárga fények megnyugtató egésszé olvadnak össze. A head-up display már második generációját éli, a műszerfal előtt egy kis plexi lapra vetíti színesben a sebességet és a tempomat adatait. Jópofa játék, de nagy hátránya, hogy napsütésben tükröződik a szélvédőn, ami rövid idő után zavaró és fárasztó. Ülésnek minden irányban van hely, s végre a középkonzol sem nyomja a térdet. A franciák által favorizált világos belső vidám hangulatot és jó adag fejfájást is garantál: a bézs színű szőnyeg már fél év után reménytelenül foltos. Pakolóhellyel nem kényeztet az 508-as, a napszemüveget például a méltatlanul kicsi könyöklődobozba lehet csak betenni, ami egyébként oldalra a vezető felé nyílik. Menet közben jobban szeretem, ha a mellettem ülő keresi ki, amire éppen szükség van, s ez így azért elég nehéz. Az 515 literes csomagtartó menő módon a kulcsról gombnyomásra nyílik, de elektromotorok helyett rugós megoldással, így visszacsukni már kézzel kell. Pakolni pedig nem a legpraktikusabb a szűk nyílás és a perem miatt. Egyébként az autó hátulján az 508 jelzés 0 számjegyének közepe a nyitógomb…Elsőre vicces, hosszú távon kényelmetlen.
Az 1,6-os turbómotort nem érdemes egy kézlegyintéssel elintézni, ugyanis ma a legjobb választás jelenleg: még a dízeleknél is jobban kéne! No, most elmesélem, miért. Dízelt leginkább azért veszünk, mert kevesebbet fogyaszt, de egyébként hangos, na meg nehéz és költséges szervizelni. A Mini-ben is megtalálható turbómotor nem véletlenül lett az Év Motorja, ugyanis kiemelkedően takarékos és erős. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 156 benzines lóerő mindenre elegendő, sőt néha még élvezhatő is a gyorsulás (0-100/8,6 mp). Mindezek mellett városban 7 liter körül, autópályán kíméletesen 5 (!) litert kért enni, ami átlagban, akár hogy is számolom: 6. Ennyit tudnak jó esetben a fejlett dízelek igen csak drágább és bonyolultabb szerkezettel. Vezetni egyébként az új Peugeot-t meglehetősen érdektelen és unalmas: túl könnyű a kormányzás, távol vannak az úthibák, az elődnél hajszálnyival feszesebb rugózás legalább némi kanyarsebességet engedélyez. A hatfokozatú váltót gyakorlatilag az utolsó nap vettem észre, annyira feltűnésmentesen teszi a dolgát, ami nagy dicséret egy francia autónak. A hosszú áttételek hozzájárulnak az alcsony fogyasztáshoz.
A vetélytársak leginkább a hírnevükből élnek. A Mondeo, Passat és Insignia egytől-egyig jó kocsik, de a rossz hírem van számukra: az 508-as is kitűnő. Meg kell barátkozniuk a ténnyel, hogy újabb betolakodó szeretne magának a céges flották piacából egy szeletet kihasítani. A döntéshozók meggyőzésére még egy fegyvere van. Az ára. A tesztelt motorral 6,9 millióról indul, a vetélytárs németek bő fél-egy millióval kerülnek többe – például a Passat 1,8-as turbómotorral, 160 lóerővel 8 felett kezdődik. Ha egy árban lennének, még a Volkswagen felé billenne a mérleg nyelve, így azonban már csak az embléma szeretete dönthet.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu