Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Renault-t vagy Suzukit eddig a kispénzűek vettek. Végre van alternatíva azoknak is, akik Audi vagy BMW helyett szeretnének valami igazán meghökkentőt.
Érezni az iróniát? Nem nehéz megjósolni, hogy ritka madár lesz mindkettő. Hiába nagy és méltóságteljes a duó, csak egy Renault/Suzuki marad a nép szemében. És ennyi pénzért inkább veszünk Passatot vagy A4-est. Mégis, akad néhány különc, aki nem veti el egyből őket, mert nem akar beállni a sorba.
Érdekes kategória ez. A nem prémium gyártók általában a középkategóriáig merészkednek, s tartják a tízmilliós árplafont, de e cégek vezetői is szeretnek nagy és elegáns autóba ülni – és hát hogy néz ki a Suzuki vezérigazgatója egy SX4-ben? Persze, nem ez az elsődleges ok, amiért létrejöttek, de a presztízsnövelés biztosan vastagon benne van. A Kizashi brutálisan jól néz ki, letagadhatatlanul japán, gyönyörű részleteket fedezhetünk fel rajta. Izmosnak tűnik, a méretes és gömbölyű hátsón remekül mutat az apró szárny és a krómkipufogók. Mellette a Latitude szinte eltűnik, hiába nagyobb méretében. Jellegtelen a formája és kissé esetlen is, mivel a Laguna-padlólemez rövidsége miatt a kerekek nincsenek annyira kitolva a sarokba. A fehér fényezés–fekete tető kombó mindkettőnek jól áll, ráadásul a Renault dupla napfénytetőt is kapott. Mindent összevetve a Kizashi sokkal feltűnőbb, egyedibb, a Latitude pedig konzervatívabb és bizonytalanabb formát kapott. Nem is kapott, inkább örökölt. Mindenesetre az eladási tervek egy, de legjobb esetben is csak kétszámjegyűek mindkettőnél a hazai piacon.
Egy francia autónál – sajnos – jó pont, hogy Dél-Koreában szerelik össze. Ennek oka, hogy a Renault-leányvállalat Samsung Motors autója a Latitude, amit most behoztak Európába. Olcsó megoldás, de éppen ezért kissé életidegenül hat a franciák palettáján, nem igazán illeszkedik a képbe. Ahogyan a Kizashi sem: sok kicsi és olcsó autó után bedobnak egy közel tízmillás szedánt. Pozitívum, hogy a Kizashi Japánban készül. Sajnos, ez egyre kevesebb japán autóra igaz, s igenis számít a dolog. A Suzukin egyszerűen érezni, hogy nagyon össze van rakva, évekkel később sem fog sehol zörögni.
Ha a belsőt nézzük, a két végletet látjuk. A Kizashi egyetlen kapható felszereltségénél egyszerű, sötét és letisztult az utastér, még egy nyavalyás színes kijelzőt se kapunk, pedig ennyiért már beleférne. Kevés a gomb, de logikus helyen található, visszafogott műszeregység és néhány, a kisautókból ismerős kapcsolót is látunk. Vele szemben a Latitude napóleoni luxust és kényeztetést kínál. A franciába rögtön két színes képernyő is belefért, s annyi extrát tartalmaz, hogy ajtónyitáskor szinte kiömlik a földre. Van masszírozós ülés, egymillió féle csilingelő asszisztens, tolatókamera, szuper navigáció, Bose hifi, bőrhatású varrott műanyag, fabetét minden mennyiségben. fellelhető továbbá a „Samsung Super Plasma Ionizátor”, ami nem a csillagromboló egyik alkatrésze, hanem légtisztító berendezés. Az ionizált levegő nyugtat, egészséges és sose betegszünk meg benn – és valóban: egy hét alatt még hőemelkedésem sem volt. A franciák csodafegyvere úgy tornyosul felszereltségben a Suzuki fölé, mint Vitalij Klicsko a mi Farkasházy Tivadarunkra.
A Suzuki (egyféle) 2,4-es benzinmotorja a CVT váltóval nem túl meggyőző, hiába tud 178 lóerőt papíron. Sajnos, nem itthonra való a 12 literes fogyasztás (pályán óvatosan 9 körül tartható). Fontos különbség a két autó között, hogy a Renault – kétliteres benzinmotorraé és persze jóval kevesebb extrával – már 6,5 milliótól kapható, ami egy ekkora autóért tényleg nem túl sok pénz. Az általunk próbált 3 literes és 6 hengeres csúcsdízel 10 körül kér vegyesben, gyönyörű a hangja és húz veszettül, csak hát így már 12 millióba kerül a Latitude, ez pedig a francia cégvezetőkön kívül másokat nem nagyon tud elcsábítani. A csúcsfelszereltség a kétliteres dci-vel és automata váltóval viszont jó összehasonlítási alap, mivel csaknem ugyanannyi a lóerő (175) és ugyanannyiba is kerül, mint a Kizashi (9,3 millió forint). Ez úgy saccra 8 liter körül beéri, és nyomatékban is messze veri a Suzukit (230 vs. 360 Nm). Vezetni nem jobb a Latitude-öt, hirtelen kanyarokban hajlamos a bizonytalankodásra, nagyon szintetikus a kormányzás és hajószerűen lágy a rugózás. Ha kicsit több erő és nyomaték szorult volna a Kizashiba, igazi élvezet lenne terelgetni – de azért így sem rossz, s még kapcsolható négykerékhajtás is jár hozzá.
Két ellenfél jutott eszembe hosszas gondolkodás után: az egyik a Skoda Superb ami a nagy, de olcsó autó etalonja; míg a másik a kissé lesajnált Chevrolet Epica, ami hamarosan Malibu néven újult erővel támad. Mind közül a Superb a legésszerűbb választás, mert a német minőséget és az elképesztő méretet bagóért adja. Ennek ellenére üde színfolt a két tesztelt modell, évek múlva is megfordulnak majd utánuk az utcán. Ha az eszemre hallgatok, a Renault Latitude nyer: gazdaságosabb, elöl-hátul több a hely, tömve van extrákkal. Ha meg a szívemre hallgatok, a Suzukit kérem. Megmagyarázhatatlan, de engem nagyon vonz.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu