Ford Focus kombi 1,6 TDCi: szűken jól megvan

A Ford a teljes pályás letámadást alkalmazza, acsapból is az új Focus jön. Ez mit sem von le abból, hogy a kombi kivételesen jól sikerült kocsi. Két dolog fáj csupán.

Család-otthonVékey Zoltán2011. 11. 20. vasárnap2011. 11. 20.
Ford Focus kombi 1,6 TDCi: szűken jól megvan

Az új Focus-hoz tengernyi extrát kínálnak – persze jó borsos áron – , de az első tesztautókat nem szerelték még fel semmi egetrengető dologgal.Az újságírók először csak koncentráljanak szépen  magára az autóra, s most, fél évvel a bevezetés után jöhetnek a finomságok. Így sikerül elérniük, hogy gyakorlatilag egy éven át beszélünk az „új Focus”-ról. Adott tehát a téma, s egyből kaptunk szedánt és kombit is a hagyományos mellé. Ezúttal a cuccolós verziót néztük meg közelebbről.

Elfogult vagyok, vállalom: nekem a kombi a perverzióm. Miért vegyek majdnem azonos áron kisebb tárgyat a pénzemből? Nem mellesleg általában jól is néznek ki a mai kombik, ami a Focus-ra hatványozottan igaz. Itt nincs hátsó amőba lámpa, inkább a Mondeo-ra hajazó csíkban világító lámpatest, de a sokak által szidott orr rész sem olyan katasztrofális már. Sőt kifejezetten jól néz ki ha megrendeljük hozzá a LED-menetfényeket. Egyébként az autó újnak ható formája máris kezd szürküln: még egy év és ugyanannyira veszi majd észre az utca embere, mint ma egy 5 éves modellt.

Nagyon rendben van a kocsi belül is, bár az idősebb generáció először hátrahőkö,l ha meglátja a gombtengert. Alapból nem könnyű eligazodni a sok kütyün, a kormányon elhelyezett huszonvalahány gomb sem kevés szokást igényel. Igaz, van is extralista bőséggel, amelyek közül hely hiányában csak a különlegesebbeket tudom felsorolni. A parkolássegítő egész használhatóan működik, aztán van elöl-hátul parkradar is. A Mazdákból ismert holttérfigyelő jelzi, hogy ne váltsunk sávot, és van sávtartó asszisztens is, ami több-kevesebb sikerrel ismeri fel a szaggatott vonalat mellettünk, s ha indexelés nélkül hagynánk el, akkor rezgeti a volánt és enyhe kormánymozdulatokkal visszaterel. A táblafelismerő nemcsak a sebesség-korlátozást, de az előzni tilost is ismeri, a távolságtartó tempomat pedig képes a gázt és a féket önűllóan kezelve követni az előttünk haladót. Nagyon hasznos, de az ember úgy érz,i egyre kevesebb köze van a vezetéshez. A rendszer ráadásul nem az itthoni viszonyokra készült. Belövöm az autópályán, hogy követni szeretnék valakit, öt fokozatban állíthatom a távolságot, legyen, mondjuk, a közepes, de ez is vagy 80 méter. Ilyenkor valaki tutira befurakszik közénk, ezért a rendszer automatikusan lefékez, hogy ismét beálljon a megadott távolságra. Ám ezt olyan vehemenciával teszi, hogy nemcsak mi, de a mögöttünk jövő is megijedhet. Vagyis ígéretes dolgok, de mindegyiket van még hova fejleszteni.

Az autóipari trend a méretnövelés, így járt a Focus is: kívülről minden irányban nagyobb lett. Sajnos ebből a beltérre nem jutott semmi, sőt odáig fajul a dolog, hogy kategóriájában az egyik legszűkebb a Focus. Érthetetlen, hogy ha már a világpiacra szánják és az „one Ford” filozófia jegyében Kínától a Tűzföldig ezt árulják, akkor miért a pigmeusokra szabják a belteret. Mert nemhogy egy viking, de még az én átlagos testméretemmel sem férek el magam mögött. Elöl sem bőséges a hely: a jobb láb például idegesítően verdesi a középkonzol szélét, szerencsére vállban és fejben nincs probléma. Sokkal nagyobb gond, hogy hátul nagyon szűk a lábhely, s egymás mellett három felnőtt nem fér el kényelmesen. Viszont elég rendes méretű a csomagtartó, bár érdekes, hogy az első generáció 520 litere 476-ra apadt, ami úgy 10 %-os csökkenés.

A motorpalettán annyi izgalmas dolog található, hogy lelombozó volt az 1,6-os, 115 lovas dízellel szembesülni. Nincs vele sok gond, mert viszonylag halk és egész takarékos is, de egyáltalán nem segít a dinamikus közlekedésben. Nyugodt tempóban el lehet vele gurulgatni, már nagyon alacsony, 1200-1300-as fordulatszámtól tölt a turbó, nem kell sokat váltogatni. Városban 7, országúton 6 literből megy el, amire azt mondanám, kevés ha nem lenne jelen pillanatban 442 Ft a dízel a sarki kúton. Így viszont már fáj, mikor egy balatoni túra oda-vissza csaknem tízezerbe kerül. Erről nem az autó tehet, de mindenképp nézzék meg az új turbós benzinmotorokat is, mielőtt Focus-t vesznek.

Elég rémisztő az árlista, de hozzá kell szoknunk, hogy a 3 milliós induló Focus-ár már rég nincs sehol. Ehelyett a tesztelt dízelnek az indulóára 6 felett van, így felszerelve pedig majdnem 7,5, ami rengeteg pénz egy kompakt kombiért. Biztos lehet belőle rendesen alkudni, de akkor sincs rendben, hogy gyakorlatilag még a Golf-nál is magasabb a listaára.

Végezetül egy érdekes számítás. Az első generációs Focus új ára 1999-ben extrákkal kb. 3,6 millió volt, a nettó átlagkereset pedig 51 ezer forint, vagyis 70 hónapot kellett dolgoznunk érte. 2011-ben: a tesztelt autó új ára 7460 ezer, az átlagkereset várhatóan 142 ezer,  vagyis „csak” 52 hónap meló szükségeltetik. Ha semmi másra nem költünk. Ugyanez Németországban kerek egy év...

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek