Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A Ford a teljes pályás letámadást alkalmazza, acsapból is az új Focus jön. Ez mit sem von le abból, hogy a kombi kivételesen jól sikerült kocsi. Két dolog fáj csupán.
Az új Focus-hoz tengernyi extrát kínálnak – persze jó borsos áron – , de az első tesztautókat nem szerelték még fel semmi egetrengető dologgal.Az újságírók először csak koncentráljanak szépen magára az autóra, s most, fél évvel a bevezetés után jöhetnek a finomságok. Így sikerül elérniük, hogy gyakorlatilag egy éven át beszélünk az „új Focus”-ról. Adott tehát a téma, s egyből kaptunk szedánt és kombit is a hagyományos mellé. Ezúttal a cuccolós verziót néztük meg közelebbről.
Elfogult vagyok, vállalom: nekem a kombi a perverzióm. Miért vegyek majdnem azonos áron kisebb tárgyat a pénzemből? Nem mellesleg általában jól is néznek ki a mai kombik, ami a Focus-ra hatványozottan igaz. Itt nincs hátsó amőba lámpa, inkább a Mondeo-ra hajazó csíkban világító lámpatest, de a sokak által szidott orr rész sem olyan katasztrofális már. Sőt kifejezetten jól néz ki ha megrendeljük hozzá a LED-menetfényeket. Egyébként az autó újnak ható formája máris kezd szürküln: még egy év és ugyanannyira veszi majd észre az utca embere, mint ma egy 5 éves modellt.
Nagyon rendben van a kocsi belül is, bár az idősebb generáció először hátrahőkö,l ha meglátja a gombtengert. Alapból nem könnyű eligazodni a sok kütyün, a kormányon elhelyezett huszonvalahány gomb sem kevés szokást igényel. Igaz, van is extralista bőséggel, amelyek közül hely hiányában csak a különlegesebbeket tudom felsorolni. A parkolássegítő egész használhatóan működik, aztán van elöl-hátul parkradar is. A Mazdákból ismert holttérfigyelő jelzi, hogy ne váltsunk sávot, és van sávtartó asszisztens is, ami több-kevesebb sikerrel ismeri fel a szaggatott vonalat mellettünk, s ha indexelés nélkül hagynánk el, akkor rezgeti a volánt és enyhe kormánymozdulatokkal visszaterel. A táblafelismerő nemcsak a sebesség-korlátozást, de az előzni tilost is ismeri, a távolságtartó tempomat pedig képes a gázt és a féket önűllóan kezelve követni az előttünk haladót. Nagyon hasznos, de az ember úgy érz,i egyre kevesebb köze van a vezetéshez. A rendszer ráadásul nem az itthoni viszonyokra készült. Belövöm az autópályán, hogy követni szeretnék valakit, öt fokozatban állíthatom a távolságot, legyen, mondjuk, a közepes, de ez is vagy 80 méter. Ilyenkor valaki tutira befurakszik közénk, ezért a rendszer automatikusan lefékez, hogy ismét beálljon a megadott távolságra. Ám ezt olyan vehemenciával teszi, hogy nemcsak mi, de a mögöttünk jövő is megijedhet. Vagyis ígéretes dolgok, de mindegyiket van még hova fejleszteni.
Az autóipari trend a méretnövelés, így járt a Focus is: kívülről minden irányban nagyobb lett. Sajnos ebből a beltérre nem jutott semmi, sőt odáig fajul a dolog, hogy kategóriájában az egyik legszűkebb a Focus. Érthetetlen, hogy ha már a világpiacra szánják és az „one Ford” filozófia jegyében Kínától a Tűzföldig ezt árulják, akkor miért a pigmeusokra szabják a belteret. Mert nemhogy egy viking, de még az én átlagos testméretemmel sem férek el magam mögött. Elöl sem bőséges a hely: a jobb láb például idegesítően verdesi a középkonzol szélét, szerencsére vállban és fejben nincs probléma. Sokkal nagyobb gond, hogy hátul nagyon szűk a lábhely, s egymás mellett három felnőtt nem fér el kényelmesen. Viszont elég rendes méretű a csomagtartó, bár érdekes, hogy az első generáció 520 litere 476-ra apadt, ami úgy 10 %-os csökkenés.
A motorpalettán annyi izgalmas dolog található, hogy lelombozó volt az 1,6-os, 115 lovas dízellel szembesülni. Nincs vele sok gond, mert viszonylag halk és egész takarékos is, de egyáltalán nem segít a dinamikus közlekedésben. Nyugodt tempóban el lehet vele gurulgatni, már nagyon alacsony, 1200-1300-as fordulatszámtól tölt a turbó, nem kell sokat váltogatni. Városban 7, országúton 6 literből megy el, amire azt mondanám, kevés ha nem lenne jelen pillanatban 442 Ft a dízel a sarki kúton. Így viszont már fáj, mikor egy balatoni túra oda-vissza csaknem tízezerbe kerül. Erről nem az autó tehet, de mindenképp nézzék meg az új turbós benzinmotorokat is, mielőtt Focus-t vesznek.
Elég rémisztő az árlista, de hozzá kell szoknunk, hogy a 3 milliós induló Focus-ár már rég nincs sehol. Ehelyett a tesztelt dízelnek az indulóára 6 felett van, így felszerelve pedig majdnem 7,5, ami rengeteg pénz egy kompakt kombiért. Biztos lehet belőle rendesen alkudni, de akkor sincs rendben, hogy gyakorlatilag még a Golf-nál is magasabb a listaára.
Végezetül egy érdekes számítás. Az első generációs Focus új ára 1999-ben extrákkal kb. 3,6 millió volt, a nettó átlagkereset pedig 51 ezer forint, vagyis 70 hónapot kellett dolgoznunk érte. 2011-ben: a tesztelt autó új ára 7460 ezer, az átlagkereset várhatóan 142 ezer, vagyis „csak” 52 hónap meló szükségeltetik. Ha semmi másra nem költünk. Ugyanez Németországban kerek egy év...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu