Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Nyári, négy évszakos, téli: a gumiköpenyek naptár szerinti alkalmasságát mutató megjelölések. Az igazán fontos különbség a hideget tűrő képességre utal. A határ a plusz hétfokos időjárás: ez alatt ugyanis a nyári gumik tapadása leromlik, így fokozódik a csúszásveszély. Novembertől áprilisig a nulla fok körüli érték jellemző, a havas napok száma pedig 30-40-re tehető. Ez idő alatt érdemes hát téli gumira váltani.
Ez nem olcsó csere: az ár úgy tízezertől indul, s ez szorzandó öttel (bizony, a kötelezően egyforma típusú és mintázatú köpenyek közül a pótkerék sem maradhat ki!). Egy-egy garnitúrát 60-70 ezer kilométerre hitelesítenek, míg az elöregedés kb. hat esztendő alatt amortizálja.
Az európai szabályozás a hóra-jégre-latyakra kiképzett futófelületnél minimum 1,6 mm-es profilmélységet ír elő. Ez alá nem csupán a veszély megnövekedése miatt nem szabad „lekopnunk”, de azért sem, mert a biztosítók baleset esetén nem térítik meg sem a másoknak, sem a magunknak okozott kárt. Amúgy a nyári guminál 3, a télinél 4 mm a futófelület még biztonságos melysége. Ha a téli abroncsokkal ezen érték alá jutunk, arról több típusnál is a vezetésbiztonsági jelzés (DSL) tájékoztat.
Nálunk nem kötelező a téli gumik használata, de erős havazáskor egy-egy útszakaszon feltetethetik velünk a hóláncot (figyelem: szöges abroncsokkal járni tilos!). Svájcban, Német- és Svédországban, Norvégiában sem előírás a külföldieknek a téli gumik felszerelése, de ha valamely balesetben a nem megfelelő abroncsok is szerepet játszottak, akkor a vezetőt ezért felelőssé teszik és a biztosítók nem fizetnek.
Fordították már vissza önöket valamelyik szomszédos ország határáról? Nos, külföldre igyekezve tudnunk kell, hogy november 1-jétől indul a téli gumik kötelező használatának évadja Ausztriában (április 15-ig), Szlovákiában (március 1-jéig) és Romániában (már-cius 31-ig). Ugyanez Szlovéniában november 15.–március 15., míg Finnországban és a balti államokban december 1.–március 1. között előírás. Több országban is kötelező a minimum 3 mm profilmélységű téli, vagy hólánc felszerelésekor a legkevesebb 4 mm-es nyári gumi megléte. (A részletes szabályozásról a gumidirekt.hu honlapon található információ.)
Nem felesleges végiggondolnunk azt sem, hogy száraz úton 50 km/órás sebességgel közlekedve téli abronccsal 39, nyárival pedig 42 méter a fékút, míg jégen és 30 km/órás tempónál ugyanez a két érték 57, illetve 68 méter. Ki-ki eldöntheti, megér-e neki 50 ezer forintot a saját, az utasai és a szemközt jövők biztonsága...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu