Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A magyar gazdaság Messiásként várja a kecskeméti Mercedes-gyár felfutását. Íme, a jármű, amely a hazai export berozsdásodott dugattyúit hívatott újra beindítani.
Újabb autó, amire egy kicsit minden magyar büszke lehet. Először az Opel, a Suzuki, később az Audi és most már a Mercedes-Benz is úgy gondolta: érdemes nálunk gyárat létesítenie. A kecskeméti giga-beruházás elkészült, és az első hazánkban gyártott modell, a B-osztály már kapható is. Ez nem lesz a mi autónk, de a mellünk dagadhat ha meglátjuk bárhol a világon. Igaz, hogy nemcsak nálunk, hanem Németországban is gyártják, viszont a hazai gyártósoron hamarosan újabb, talán még komolyabb autók készülhetnek.
A Mercedes már az előző B-t is egyterűnek szánta, csak kicsit furán festett a szintén egyterűs A-osztály mellett. Mostanra végre helyükre kerültek a dolgok. Az A-osztály kupés, fiatalos és nagyon sportos lett, a B pedig tovább halad a nagycsaládos úton. Persze, mindeközben modernebb is az aktuális Mercis trendnek megfelelő vonásokkal. Ilyen a hosszú és vékony helyzetjelző és index, illetve a jellegzezetes hokiütős domborítás az oldallemezeken. Mindezekkel együtt jelenleg talán az egyetlen Merci a palettán, amelyikben fikarcnyi agresszió sincs. Jóságos az ábrázata, közepes méretű növényevő dinoszauruszra hasonlít leginkább.
Belül is ez a nyugalmat árasztó, prémium hangulat uralkodik, ami minden extremitástól és feleslegtől mentes. Magasabban ülünk, mint egy átlagos személyautóban, így jól átlátjuk a forgalmat, s minden irányban van elegendő helyünk is. A hátsó sorban talán még jobb a helyzet: a láb- és a fejtér is több, mint elég, a csomagtartó pedig egyenesen gigantikus, majdnem 500 literes. Ráadásként a hátsó sor ülései sínen tologathatók, és asztalka is jár az ott utazóknak. A B-osztály valódi családi autó.
Gyönyörű a műszerfal a kerek, ezüst légbeömlőkkel, a nagyon finom anyagokkal és a nem tolakodó díszbetétekkel. A központi kijelző nem rossz, de a felbontása és a mérete elmarad az optimálistól. Igaz, rendelhető eggyel nagyobb monitor is 10 gigás merevlemezzel, az ára: 1,1 millió forint. Öööö, akkor jó lesz a kisebbik is. A használat egyértelmű és nem túlbonyolított, a navigáció viszont darabos, nekem nem tetszett, ennél a másik két nagy, német jobbat tud.
Az alapmotor egy 1,6-os turbós benzines, mely 180 Blue Efficiency név alatt fut. Ez utóbbi fantázianév a takarékos modellcsalád neve, de nem tudunk mellényúlni, minden B-osztály ilyen. Ennek része a start-stop rendszer is, ami szerencsére kikapcsolható. A B-osztály ugyanis pirosnál, álló motorral a légkondit is kikapcsolja, amiből ilyenkor jellegzetes, párás, büdös és meleg levegő áramlik arra a rövid időre. Ennyit nem ér az a 3 centiliter, amit megspórol a motorleállító automatika. A motor 122 lóerős, de ha kell, rendesen viszi a nem kis méretű autót, csak a gázpedált kell jó mélyen lenyomni, az első öt centin elég érzéketlen. Borzasztóan csendes és autópályára is elegendő, kár, hogy a vártnál kicsit többet fogyasztott. Városban 9,5 literes átlaggal tudtunk közlekedni, autópályán ez 7 literre szorítható le.
Rengeteg a vezetést segítő elektronika. A leghasznosabb talán a két fokozatban jelző holttérfigyelő. Ha sárga háromszöget látunk a tükörben, akkor ajánlott az óvatosság, ha pirosat, akkor ne váltsunk sávot: valaki nagy sebességgel előz minket. Egy segéd arra is figyelmeztet, ha vészesen csökken a követési távolság, vagy hogy ha túlzottan fáradtnak ítéli a sofőrt. Ilyenkor egy kis kávé ikont kapunk, hogy lehetőleg tartsunk pihenőt. A váltó jó hosszú fokozatkiosztást kapott, ez is inkább nyugalmas autózásra ösztönöz.
Vezetni nem nagy élmény ezt a Mercit, steril és érzéketlen a futómű és a kormányzás is - a vezetési élmény mostantól valószínűleg az A-osztály reszortja. Nagy távokat pihentető környezetben megtenni, illetve a forgalom zajától távol egy kényelmes fotelban ülni: ezt tudja a B-osztály, s igazából ez is a dolga.
Egyelőre ez az egyetlen német prémium egyterű, hiszen sem a BMW, sem az Audi nem gyárt hasonlót, s akármennyire gondolkodtam, nem tudtam neki konkurenciát találni. Aki prémium családi autót szeretne a tízmillió alatti kategóriában, ne is menjen tovább, a B-osztályt neki találták ki. Az alapára 7 millió alatti,s nem is rosszul felszerelt: például az asszisztensek, a multikormány és az USB-s hifi is benne van. Minden okunk megvan tehát a büszkeségre. A nyolc friss arany mellé itt a kilencedik, ami miatt jó érzés magyarnak lenni.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu