Kia Ceed 1,4: a golftanár

2012-ig a koreaiak másolták Európát. Tavaly a Volkswagen konszern feje meglátogatta a Kia-Hyundai standját a frankfurti autószalonon. Mi lett a következménye?

Család-otthonVékey Zoltán2012. 10. 28. vasárnap2012. 10. 28.
Kia Ceed 1,4: a golftanár

Az előző Ceed volt az a koreai autó, amit előszőr vettek komolyan Európa finnyás polgárai. Nem nézett ki rosszul, voltak értelmes és kulturált dízelmotorjai, s már nem rettent meg senki a belteret meglátva. Azóta eltelt pár év és félelmetesen ütőképes palettát állítottak fel a Kia-Hyundai szövetség német fellegvárából, Rüsselsheimből irányított szorgos koreaiak. A következő nagy dobás pedig mi más lehetne, mint az új Ceed. Ezen meglehetősen sok múlik. Például be kell bizonyítani a világnak, hogy töretlen a fejlődés a Kia háza táján. A formaterv ennek megfelelően egész futurisztikus, nagyon sok domborítással és lágyan hullámzó gömbölyítéssel. A szélesre húzott lámpák agresszíven merednek előre, a beépített LED-es menetfény felkapcsolt tompított fényszórónál is ég, így xenon nélkül is menő a világítása. Az előremeredő ék alak sajátságos sziluettet ad, miközben passzol az aktuális kompaktok mezőnyébe.

A belteret látva elsőre az új hetes Golf belseje ugrott be. A műszerfallal „egybeöntött” középkonzolt rendesen lekoppinttották. De várjunk csak! Ki koppintott? Az új Ceed mát az idén márciusban, a genfi autószalonon debütált, a hetes Golfot meg halandó először csak úgy nagyjából augusztus táján láthatta. A piros pont mindenesetre a dél-koreai márkáé. A belső otthonos és tényleg sokkal minőségibb mint az elődben. A kormány és a rajta elhelyezett kapcsolók végre gusztusos anyagból készültek, a műszerfal anyagai és az összeszerelés is szokatlanul magas minőségű kivitelezésre utal. Az egyedüli, amibe bele tudok kötn,i az ülések kissé izzasztó szövete: nagy hőségben nem a legideálisabb. Lábtér már a második sorban is van, négy átlagos méretű felnőtt számára teljesen élhető autó a Ceed, s emellett még egy 380 literes csomagtartó is elfért. A P2 komfort csomag (felára 220 ezer forint) része az ülésfűtés mellett a kormányfűtés is – már várom, mikor jön ki az első autó fűtött pedálokkal vagy váltógombbal...

A benzines motorkínálat elmarad a kategóriaelsőktől, ahol szinte már csak kis turbós benzineseket találunk. A Kia meghagyta a hagyományos szívó 1,4-es és 1,6-os benzinmotort, egyik sem mondható már modernnek. Az előbbit próbáltuk, s a papíron 100 lóerős teljesítmény felizgatott – sajnos azonban a várt tűzijáték elmaradt: gyenge és nyomatékszegény az alapmotor, egyedüli pozitív tulajdonsága, hogy rettenetesen csendes. Pedig érezni, hogy 3000-es fordulat felett mintha lenne benne némi tüzes hangulat, de egyszerűen nem volt szívem pörgetni, annyira tiltakozott ellene. Ráadás, hogy 8,6 litert fogyasztott kevés országúttal és sok várossal, ami lehangoló adat, bár abszolút reális egy 1,3 tonnás autótól.

A prémium minőségű hangszigeteléssel, a csendes benzinessel remek, de steril utazóautó a Ceed. A kormányról változtatható a szervó erőssége, de még „sport” módban sincs sok visszajelzés csak egy árnyalatnyival nehezebb tekerni. A kinézet ellenére, az új Ceed kényelmesre hangolt utazóautó a kormányzástól a rugózásig. Vezetése pedig a motor semmilyensége és a sterilitás miatt nem nagy élmény, ellenben teljes mértékben komfortos. Meglepően jól használható családi autó az új Cee’d, kombiként, dízellel tényleg nem kellene sok kompromisszumot kötnünk.

Az árral azonban kicsit elszálltak. Az alap benzines ötajtósé – igaz, gazdag alapfelszereltséggel – négy millió felett indul, a legmagasabb EX felszereltség pedig 4,9. Csak egy árnyalatnyival olcsóbb a Golf-nál, Focus-nál, Civic-nél. A hét év garancia persze sokat ér, és a koreaiak presztízsben is fejlődtek – már ott tartanak, mint a japánok úgy tizenöt évvel ezelőtt. Nem jobb a Ceed, mint a Golf, ellenben sose volt még ilyen közel hozzá. Ez az ár tehát reális egy átlagnál minőségibb és tágasabb kompaktért, de korántsem bombasztikusan kedvező. Rájöttek tehát a Kiánál hogy már rendes pénzt is elkérhetnek a termékeikért. Sokan is lesznek majd az elégedett Ceed-tulajdonosok.

Ezek is érdekelhetnek