Nissan Qashqai 1,6 dCi: arany közép

Hogy mi is az a Qashqai? Városi kompakt, agresszív terepjáró és családi egyterű. Illetve inkább egyik sem, hanem mindegyikből egy kicsi.

Család-otthonVékey Zoltán2013. 02. 03. vasárnap2013. 02. 03.
Nissan Qashqai 1,6 dCi: arany közép

A Nissan rettenetesen büszke volt, amikor kihozta a Qashqai-t, amit ők forradalminak és kategóriateremtőnek éreztek. A dolognak volt valóságalapja, mivel egyik gyártó sem merte a kompakt kategóriát teljes mértékben kihagyni és egy Golf-méretű autó helyett egy crossoverrel támadni. Ráadásul be is jött, Európa-szerte sikeres lett a koncepció. A bemutatása óta eltelt hat év alatt egyszer kapott ráncfelvarrást, ami leginkább az elejét érintette, és tavaly megint módosították néhány apróságon. Ezzel együtt a konstrukció nem új, lassan érkezik a teljesen megújított Qashqai, ez azért lebegjen a kedves olvasó szeme előtt.

Kívülről sokkal közelebbi rokonságban van a városi terepjárókkal, mint a kompaktokkal. Jó érzékkel nyúlt rá a Nissan a SUV-vásárlók legfontosabb tulajdonságára, akik városban szeretnének használni egy terepjárónak tűnő tárgyat. A Qashqai ilyen és a célközönség ízlésvilágának megfelelően kellőképp agresszív is. Érdekes, hogy LED-es menetfény nincs hozzá, ez a divathullám lassan már a Swifteket is eléri, de nem is hiányzott. Hátulról szinte lehetetlen megkülönböztetni a ráncfelvarrás előttivel, de innen sem néz ki rosszul.

Sokkal inkább érezni a kort a kabin felépítésén, a műszerfal és a középkonzol például egyértelműen le van maradva a konkurenciához képest, mind a formák mind az anyagfelhasználás terén. Ezért aztán az ügyes marketingesek kitalálták, hogy elérhetővé teszik hozzá a felülnézeti tolatókamera rendszert, ami eddig csak a tizenmilliós kategóriában volt opció. A lényege, hogy a színes monitoron négy kamera képét összeollózva felülnézetből, gyakorlatilag videójátékszerűen parkolgathatunk vele. Remek szórakozás és hasznos is, de teljességgel érthetetlen okokból magát a tolatóradart kifelejtették az autóból. Szóval csipogni nem csipog, ami engem zavart, mert menő dolog a tolatókamera, de igazából a radar a praktikus. Kár érte, mert azzal kiegészítve egyértelműen a legjobb rendszer lehetett volna. A beltér egyébként a kompaktokhoz mérten bőséges és pont annyival ülünk a forgalom felett, hogy kényelmesen nézelődhetünk, de annyira meg nem magas, hogy nehéz legyen beszállni, vagy az úttartásból veszítsen. Egyszóval pont jó. Az érintős kijelző nagyon gyors és naprakész, a kezelése is nagyon egyszerű.

A másik nagy újdonság, hogy a Renault-Nissan összeborulás eredményeként átvették a nagyon nagyon jól sikerült 1,6-os dízelmotort. A cél ezzel a motorral az 1,5-ös fogyasztásának kombinálása volt a kétliteres teljesítményéve. Mindkettő majdnem sikerült, a bónusz pedig az, hogy rettenetesen csendesen és puhán járt. A 130 lóerő nem hangzik rosszul és jól is viszi a meglehetősen nagy darab autót, igaz hogy csak egy viszonylag szűk tartományban húz igazán erősen. Ezzel együtt nagyonis szerethető és kiegyensúlyozott motor, ritkaság számba menő csendfaktorral, ami nemcsak a jó szigetelésnek köszönhető, mert lehúzott ablakkal sem jön tolakodó kerregés a motortérből.

A kapcsolható négykerék-hajtás felára 650 ezer forint és a Qashqai-hoz van is értelme megvenni, ha valaki nem csak a Hungária körúton belül akar mozogni, főként télen. Automatikusan pakolgatja a nyomatékot a kerekek között, észrevétlenül de hatásosasn működik, a nagy hóesésben többször is jó szolgálatot tett. Vezetés közben a Qashqai egyébként eléggé neutrálisan viselkedik, kicsit steril a kormányzás, de a futómű érzésre drága és alaposan megtervezett darab. Úthibákon, fekvőrendőrökön nem pattog el, nem jön zavarba, terheléses irányváltásnál pedig megfelelően tartotta az autót.

A fogyasztással nem voltam elégedetlen, de azért bevallom kicsivel kevesebbre számítottam. Az 1,6-os dízelhez alapból járó start/stop rendszerrel együtt 7,5 literre jött ki az átlag, zömében városban autókázva, persze ilyenkor télen a legnagyobb minden autó étvágya.

A Qashqai egy kompakt autó, ami nagyobb, magasabb és ügyesebb a kompaktoknál, ennek megfelelően az ára is valamivel felettük van. Az új 1,6-os dízellel 6,3 milliótól indul, de ha mindent belezsúfolunk, akkor már a 8 milliót karcolja az ára. Ennyi pénzért sokféle autót vehetünk, de a Qashqai nem rossz választás: tulajdonképpen az arany középút az unalmas kompaktok és a drágán mért városi terepjárók között.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek