Suzuki Splash 1,2 - Sok vagy kevés?

Az első élmény mindig meghatározó. A kis Splash pedig annyira meglepett, hogy azóta se igazán értem a dolgot. És nem azért mert öt ajtóval és klímával is befér 2 millió alá.

Család-otthonVékey Zoltán2013. 05. 22. szerda2013. 05. 22.
Suzuki Splash 1,2 - Sok vagy kevés?

Kezdjük mindjárt az együtt töltött első félórával, merthogy ott történt a meglepetés. Az első kilométereken az átlagfogyasztásmérő 15 körüli értéket mutatott. Sebaj gondoltam, nagyon rövid távon, hideg motorral előfordulhat, majd lemegy. Hát nem ment. Egy pár további nyugodt kilométer után már 17 volt, mire hazaértem 19. Nofene, gondoltam, itt valami nem stimmel. Ekkor néztem meg közelebbről az egyébként halálosan egyszerű fedélzeti számítógépet és rájöttem hogy hol is van a kutya elásva. A kompjuter nem liter/100 kilométerben mutatja a fogyasztást, hanem kilométer/literben. Vagyis mire otthon voltam addigra 1 liter üzemanyag 19 kilométerre lett volna elég (vagyis kicsivel 5 liter felett fogyasztott). Ez az angolszász számítási rendszer, ami itthon teljesen életidegen és nem is igazán értem hogy kerül a kis Splash-be?

Megszokni persze meg lehet, mindig el kell osztani a kapott értéket 100-zal, de akkor is nagyon fura. Nem úgy maga a Splash, amelynek a formáját már volt időnk megszokni. Méretileg kisautó, de magasabb, mint a Swift, de nem úgy mint annak idején a Wagon R+ volt, annál sokkal emészthetőbben az arányai. Ami nagyon más mint a Swiftnél és mint más kisautóknál az a Splash magassága. Emiatt aztán könnyű beszállni, a belmagasság is jó nagy és úgy egyáltalán jól lehet kilátni mindenfelé. Egyébként nemrég ráncfelvarrást is kapott a Splash, amelynek leglátványosabb eleme a hűtőmaszk, ami mostmár színrefújt. Innen lehet megkülönböztetni legjobban az elődtől.

A belső kisautós, de nem olyan béna mint az ember elsőre gondolná. Az anyagok persze kemények, de annyira jól össze van rakva, hogy nem nyiszog, nem ropog hanem kifejezetten masszívnak tűnik. A beltérben egész jó a térkihasználás, a legtöbb hely persze függőlegesen van. A csomagtartó gyászosan kicsi, a nagyobb motorhoz valamiért még kisebb poggyásztér jár, itt egész konkrétan 178 liter. Ez nagyjából két jól megpakolt szatyor, de kisebb méretű babakocsi sem fér már be, le kell hozzá dönteni az ülést. A GS felszereltséghez jár ülésfűtés és bőrbevonatú multikormány is, ami már majdnem luxusautós hangulatot varázsol.

Az 1,2-es motornak két jó és két rossz tulajdonsága van, melyikkel kezdem? Na jó mondom a rosszat. Egyfelől hiába 94 lóerős, nem igazán megy, főleg 90-100 felett fogy el belőle az erő, városban még elfogadható a dinamikája. A másik a vacak szigetelés, ami miatt a motorzaj még alacsony sebességnél is behallatszik az utastérbe. Mindkét tétel bocsánatos bűn, főleg hogy a pozitívumok jóval erősebbek. A fogyasztása nagyon kellemes, hat liter fölé (vagyis 16 alá) szinte lehetetlen vinni, de még városban is el lehet járni 5 literrel ha valaki odafigyel. Az pedig hogy híresen megbízható és igénytelen (a szó jó értelmében persze) a Suzuki motor talán már senkinek sem kell mondani.
A váltón és a futóművön érezni az olcsóságot előbbi a szigetelések hívján kissé karcosan működik, viszont határozottan kattan. Panaszra viszont nem igazán lehet okunk merthogy a Splash alapvetően egy klasszikus célszerszám, annak pedig átlagon felüli.

Az úgy nevezett road presence az null komma null, vagyis a közlekedés többi résztvevője úgy néz át rajtunk, mintha nem is léteznénk, ez a Suzukisok végzete. Erre rátesz még egy lapáttal a kürt rettenetesen magas és ennélfogva nevetséges hangszíne, az első dudálás után annyira elvörösödtem, hogy inkább maradtam a fénykürtnél. Persze ez sokakat nem érdekel, sőt biztos vagyok benne, hogy jónéhány Suzuki vásárló kifejezetten örül neki, hogy beleolvad az autótömegbe. És hát lássuk be ezek nem is vonnak le sokat a gépjármű értékéből. Ami rettentő megbízhatóan és takarékosan megy, elvisz C-ből D-be 10 év múlva is és nem is fogyaszt sokat. Családosoknak korlátozottan ajánlható a minimalista csomagtér miatt, de városi szaladgálós kocsinak príma.

GS felszereltséggel 3 millió felett van az ára, de szerintem nem ezt kell venni. A legfapadosabb verzió is ötajtós és klímás, más meg nem igazán kell ebben a kategóriában. Igaz, hogy nem állítható a kormány és a hőmérsékletet sem mutatja, de központi záras és még ablakemelő is van benne elöl. Az ára pedig – tessenek megkapaszkodni – akár kétmillió alatt is lehet egyes kereskedésekben ahol éppen akcióznak(a listaár 2,2 millió), érdemes tehát körülnézni. Ennyi pénzért pedig egy szavunk sem lehet, a Splash tényleg a legolcsóbb autószámba vehető jármű. Pragmatikus embereknek kell ennél racionálisabb megoldás?

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek