Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Megkapta a humoristák legnagyobb elismerését, a Karinthy-gyűrűt. Fábry Sándor „túlélőnek” és „ösztönösnek” tartja, Litkai Gergely meg „valódi embernek”. Szerencsére nem lett drámai színész, inkább saját történeteit meséli. Előfordul néha, hogy nem jön be a poénja, de nem ugrik a Dunába, pedig közel lakik hozzá. A kitüntetett Badár Sándorral beszélgettünk.
– Nem látom az ujján a gyűrűt…
– Itt van a táskámban. Nézze csak! Nevetésből és tapsból készült. Tizenhét karátos aranyból van. Persze nem fogom bevizsgáltatni. Akik annak idején kitalálták ezt a díjat, az munkálkodott bennük, hogy valamilyen úton-módon kiemeljék azokat a tehetségeket, akik a Rádiókabaré sikerét előmozdítják. Nekem a Karinthy-gyűrű nem anyagi, hanem eszmei vonatkozásban fontos. Nagy nevek kapták meg előttem, például Hofi Géza, Boncz Géza, Fábry Sándor. Közéjük tartozni megtiszteltetés. Annak a rövid vagy hosszú múltnak az elismerése, amit az általam fémjelzett humorral képviselek.
– Tisztázzuk csak: az ön múltja rövid vagy hosszú?
– Rádiókabarés pályafutásom mintegy tíz esztendőt ölel át, szinte egyidős a magyarországi stand-uppal. Ha viszont a kályhától indulunk el, durván harminc évre is visszamehetünk. Attól kezdve szerepelek színházban vagy filmeken, ahogy elvégeztem a szentesi Horváth Mihály Gimnázium dráma tagozatát. Úgy alakult a pályám, hogy a humor minden máson felülkerekedett.
– Mi volt az a pont, ami átlendítette a nevettetés felé?
– Ezt nem lehet tetten érni. Inkább arról van szó, hogy nem talált meg magának a drámai műfaj. Kezdetben minden színész nagy drámai szerepekre vágyik, aztán az élet másként osztja le a feladatokat. Engem elkerültek a görög sorstragédiák. Lehet, hogy már sosem tudjuk meg, milyen lettem volna bennük.
– Humoristaként hamarabb népszerűvé vált.
– Humoros színésznek, humoristának lenni nagyon nehéz. Rövid távon még csak-csak ellavírozhat az ember a megfelelő mezsgyén, de hosszú távon viccesnek maradni már sokkal erősebb kihívás.
– De miért?
– Zömében azokat ismerik az emberek, akik valamilyen humoros filmben, például burleszkben tűntek fel. A stand-up is inkább angolszász nyelvterületen vert gyökeret, így legismertebb képviselői főleg az amerikai kontinensen találhatók. Itthon legfeljebb Hofi neve ugrik be, pedig jóval előtte, a húszas években és aztán is számos kávéházi konferanszié állt egyedül a színpadon. Ne feledjük el, hogy ők „vitték ki” Nyugatra ezt a műfajt, amikor emigráltak.
– Tehát nincs új a nap alatt!
– Ha úgy vesszük, az egyszemélyes szórakoztatás műfaja folyamatos. Kellér Dezső, Hofi Géza öröksége él tovább. A maiak közül Fábry Sándor egyszerre képviseli a múltat és a jelent. Lehet azonosulni a humorával és el lehet utasítani. Egyvalami azonban biztos: sokunknak példaértékű a munkássága.
– És mi van akkor, ha az új generáció saját példaképe konkurenciává növi ki magát?
– Humoron belül nincs konkurencia. Ez szubjektív műfaj. Valakinek Fábry dumája jön be, másnak meg az enyém vagy a társaimé, és fordítva. Egyedül kevesek vagyunk, nézők is kellenek. Hofi idejében a közönség sokkal elfogadóbb volt, mint manapság. Akkor örültek annak, hogy egyáltalán hozzájutnak valamiféle humorhoz. Most sokkal színesebb a paletta, mindenki kedvére válogathat a műfajok és az előadók közül. Sajnos szélsőséges világunkban a humor is megosztóvá vált, s aki kiáll a színpadra, az hideget-meleget egyaránt kap.
– Ön került már kínos helyzetbe?
– Meg szokták kérdezni tőlem, mi van akkor, ha nem jön be egy poén. Hát kisnyúl. Elindulok egy másik ösvényen. A színpad lehetőséget ad az exhibicionista embereknek, hogy produkálják magukat. Velük szemben pedig azok ülnek, akik kíváncsiságból befizettek rájuk. A „szüzeknek” minden poén újdonságként hat, a dörzsöltebbek viszont nem feltétlenül veszik jó néven az ismétléseket, de hát senki nem képes minden percben új történeteket szülni. Különben az előadói rutin a reflektorok kereszttüzében nő ki, még a kudarcokból is lehet tanulni. A gyakorlati pszichológia négy fal közé zárva nem működik. Ha a néző elkapcsolja a tévét, azt a benne szereplő nem érzékeli. Egy élő műsorban azonban megvannak az oda-vissza játék lehetőségei. A stand-up az a műfaj, amivel bárki bármikor próbálkozhat. De azzal számolnia kell, hogy nem lesz fa minden hajtásból.
– Nagyon úgy néz ki, önnek szerencséje van. Mi a titka a népszerűségének?
– Talán a természetesség. Nem úgy szoktam reggel felkelni, hogy na, ma csinálok egy poénos napot, amiről majd beszélhetek. A saját történeteimet mesélem el. Másodpercről másodpercre fejtem ki az élményeimet, melyekből a végére jópofa sztori kerekedik ki a közönség által inspirált légkörben. Másokkal ellentétben lehet, hogy nálam nincs minden mondat után csattanó, így időben kevesebbet nevetnek a nézőim, de a végeredmény ugyanaz.
– „Egységnyi idő alatt több dolog történik vele, mint amit el tud mondani” – mondta önről Litkai Gergely a Karinthy-gyűrű átadásakor. Egyetért vele?
– Teljesen. De ez az életstílusomból adódik. Sokat profitálok a kisember korszakomból. A szegénység, a kilátástalanság – ami nem biztos, hogy az! – megannyi humoros történettel gazdagított. Nyomják ránk a reklámokat, de akinek nincs pénze, az vízzel főz. És minek fizetni vagyonokat a luxuscikkekért, amikor buherálni sokkal olcsóbb. Rettentően viccesek tudnak lenni az ilyen dolgok, ha pedig én is átéltem hasonlókat, miért ne építkeznék belőlük. A filléres külföldi utazásaim, kalandozásaim során szintén elég élményanyagot gyűjtöttem már. Ezeket egyre kendőzetlenebbül adom elő. Komédiába fulladó minidrámákat mesélek.
– Említette a kisember korszakát. Most hogyan él?
– Hétköznapi módon. Nem emelem ki magam egy primőr világba, mert azzal meghamisítanám a valóságot. És nem játszom meg magam, hogy előrébb jussak. Nincs kacsalábon forgó házam, ha lenne is rá pénzem, akkor sem akarnék magam körül luxust. A királyság nem mindig jár szerencsével. Gazdag emberként egyébként sem lenne hiteles napi küzdelmekről beszélnem. De megmondom őszintén, én vasutasként sem éltem rosszul, mert megteremtettem azt a miliőt, amiben jól éreztem magam. Nekem most is többet jelent, ha valakivel arról beszélgethetek, hogy mit ültetett a kiskertjébe vagy mikor megyünk pecázni.
– Horányi otthonát nem veszélyeztette a legutóbbi árvíz?
– Hál’ istennek mentett környezetben lakom. De benne volt a pakliban, hogy a természet győz és mindannyiunkat eláraszt a víz. Én is dolgoztam a gátakon, cipeltem a homokzsákokat.
– Miért nevezik „Horányi Buddhának”?
– Történeteimben sokszor megemlékezem Szentesről, ahol végtelen nyugodtsággal tevékenykednek az emberek. Már-már buddhista környezet az a vidék. Horányról hasonlókat mondhatok, nem véletlenül választottam lakóhelyül. Valóságos maszek paradicsom, alkalmas a meditálásra. Sokat tudok a buddhizmusról, keleti világjárásom során megismerkedtem vele. Szimpatikus vallás, meg is érintett, de nem lettem gyakorló hívő. Csak „Horányi Buddha”.
– De hisz valamiben?
– Abban hiszek, amit csinálok. Mindig van valami. Most jelent meg a Horváth Jancsi barátommal közösen írott kötetem, a Határtalanul, ami egy három könyvből álló trilógia negyedik része. Ebben is szó van a végtelen nyugalomról: az alaszkai béke felér a horányi békével – télen.
– Másként folytatja a Karinthy-gyűrű után?
– Semmi nem változott, ugyanúgy megy tovább az életem, mint a kitüntetés előtt. Sokáig tettem a dolgomat, nem álmodoztam semmilyen gyűrűről. Aztán eszembe villant, esetleg egyszer majd én is megkaphatom, de elhessegettem a gondolatot. Amikor úgy éreztem, most már igazán kijárna, jogosan mások ujjára húzták rá. Igaza van Litkai Gergő barátomnak, aki azt mondta, hogy ezt a gyűrűt nem csak ki kell érdemelni, hanem ki is kell várni. Most jött el az én időm. Az viszont megerősödött bennem, ha már eddig eljutottam, nem szabad abbahagynom.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu