„Magyarország harmadik lett a csoportjában, de ez senkit se tévesszen meg” – Hamit Altintop a sorsolás után
nemzetisport.hu
Lehet jó egy bázismodell? Egy fapados CX-5-ben vészeltünk át egy egész hetet.
Kép: Mazda cx5
Újságírók a legritkább esetben jutnak teljesen alapfelszereltségű autókhoz, mert ezeket a gyártók többnyire szégyellik. Óriásplakáton jól mutat a sok kilencesre végződő ár, de a valóságban ezek általában nem nagyon másznak le a plakátról, mert kiderül, hogy (1) nincs bennük légkondi és nem is rendelhető, (2) családi autó, de csak 3 ajtaja van, (3) csak élénkpirosban kapható, (4) ötmillióért kézzel kell tekerni az ablakokat, (5) ezek valamilyen kombinációja. A Mazda most mégis beállított a tesztparkba egy bátor húzással egy alap CX-5-öt.
Illetve azért egy kicsit ők is csaltak, mert a rettentő bután kinéző acélfelnik helyett felraktak rá egy 17-es könnyűfémfelnit, amitől azért sokkal látványosabb lett az autó. De ezt leszámítva tényleg alap. A kinézetét én nagyon szeretem, a sok külső műanyag elem egy ilyen városi terepjárónak pedig nemcsak jól áll, de praktikus is. A magas építés miatt tiszteletet parancsol, meg úgy egyáltalán ez mégiscsak egy terepjáró, még ha városi is. Nincs LED-es menetfény, se ködlámpa ez azért észrevehető, de más baja nincs a jobban felszereltekhez képest. A formába amúgy meg nehéz belekötni: könnyed, személyautós és a kategóriában a legsportosabb.
Az utastér mérete pont az ideális, van benne hely minden irányban, akár öt embernek is, plusz még mögéjük fér 500 liternyi csomag. Pótkerék nincs, csak kerékjavító szett, de ez már minden új Mazdánál így van, mint megtudtam. A sok fekete nekem viszont kicsit sivár és unalmas, annak ellenére, hogy a műanyagok jók. Ennek az alap, Emotion felszereltségnek külön klímakonzolja és audio-berendezése van. Mondjuk szerintem összességében drágább így, mintha egységes lenne mindegyikben, de akkor ugye ki görgetne le az árlista alsóbb részeire? Szóval furcsa a tekergetős szellőzés, de miután ez egy 50 éve kiforrott módszer, nagy bajunk nem lesz tőle és még csak nem is kényelmetlenebb mint egy gombot nyomkodni. A hifi meg úgy néz ki, mint ami a haszongépjárművekben szokott lenni, de lehet bele USB-t dugni és egész normálisan is szól (persze a magasabb felszereltséghez járó Bose hifitől fényévekre van).
Egy kétliteres, szívó benzines motor jár az autóhoz 163 lóerővel és 210 Nm-rel. Ez alapmotorhoz képest egész tisztességes dinamikát biztosít az alig 1,3 tonnás – vagyis nagyon könnyű – autóhoz. A gyorsulása 100-ra valamivel 9 másodperc feletti, az ereje pedig jól kipörgetve jön meg, mint minden szívó benzinmotornak. Van hozzá start-stop rendszer, de járó motorral is nagyon csendes kocsi a CX-5. A Skyactive rendszer miatt nagy várakozásaink voltak a fogyasztás terén. Fele országúti, fele városi forgalomban, kímélve 8,5 liter fogyott el átlagban. Ez egy kétliteres, benzines terepjárótól nagyon szép eredmény, egy modern, japán, agyonajnározott technológiát felvonultató kompakt városi terepestől meg elfogadható.
A CX-5 alapverziója természetesen kétkerékhajtású. Na és? Négykerékhajtás a valóban extrém helyzetekre kell, én például még 10 év alatt nem kerültem olyanba. Ha nem lakik megközelíthetetlen helyen, télen rendszeresen hó által elzárt településen, akkor higgye el nincs szüksége összkerékhajtásra. A váltó, futómű és a kormányzás is úgy lett kitalálva, hogy élvezetes legyen a vezetés. A zoom-zoom tehát nem kamu, a BMW-k után szerintem a Mazdák kormányát a legjobb tekergetni. Építési minőségben mindig is kiemelkedőek voltak a Mazdák, itt sem nyikorog, mozog semmi, de egy valami feltűnően zavaró volt: autópálya tempónál a motorháztető úgy remegett, mintha nyitva lenne - pedig nem volt. Biztosan egy apró beállítás csak és hangja sem volt, de akkor sem szép dolog.
Az az igazság, hogy kevés dolog hiányzott igazán. A tolatóradar ehhez az autóhoz nagyon kéne, mert alig látni bármit hátrafelé és az ülésfűtés is olyan dolog, amit hatmillióért már elvárna az ember. Aki sokat megy annak még egy tempomat sem jöhet rosszul. De ha mélyen magunkba nézünk ezek nélkül is el lehet érni a flow hatást. A konkurensek alapára szinte kivétel nélkül jóval feljebb kezdődik, kivéve a koreaiakat, amelyek párszázezerrel olcsóbbak. Az ix30 és a Sportage is jó autók, de alapáron 1,6-os, 135 lóerős és meglehetősen iszákos motorral mérik őket.
Aki első beülésre nem érzi magát komfortosan benne az ne vegye meg! Nem érdemes kiadni sokmillió forintot azért, hogy aztán évekig keseregjünk, hogy másnak miért van érintős navigációja meg xenon fényszórója. Az viszont, aki pusztán racionális alapon dönt, szeretne egy kényelmes, nagy és divatos autót vásárolni, de számít neki az ár/érték arány, annak nehezen tudok jobb autót 6 millióért, mint egy tök alap CX-5-öt.
nemzetisport.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
heol.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
nemzetisport.hu
mandiner.hu
origo.hu