Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Parázs vita alakult ki. Melyik a legszebb középkategóriás? A kombi vagy a szedán?
Vitatkozni lehet, de nem igazán érdemes. Az új Mazda6 kombi az általam végzett egy hetes reprezentatívnak nehezen nevezhető kutatás során egyöntetűen a legszebb középkategóriásnak lett kikiáltva. Mesterien egyszerű és könnyed az egész forma, nem túlzóak a díszítések, egyszerűen hibátlan az összkép. Bonyolult trükkök és mindenféle optikai csalás nélkül. Úgy látszik mostanra sikerült megtalálni magát a kis japán gyárnak (jegyzem meg, van akinek ez közel 100 év alatt sem sikerült a formavilágot tekintve), de lassan az egész palettájuk kívánatos lesz 2-től 6-ig. Az egyetlen vitatéma, hogy a kombi vagy szedán-e a befutó és tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a két karosszériaváltozat ugyanannyiba kerül. Nálam a kombi nyer, mert abból nehéz szebbet rajzolni és hát tessenek ránézni erre a fehér színű tárgyra itt.
Persze el kell fogadnunk, hogy a Mazda – önmagát sportos gyártóként aposztrofálva – általában alacsony, mélyre tolt ülésű személyautókat készít. Az új 6-osban is így van ez, közel ülünk az aszfalthoz, ezt pedig nem mindenki díjazza. A belsőt uniformizálták az új generációs Mazdákban már mind ilyen az elénk táruló látvány. Egy szuper kormány, logikusan tagolt középkonzol és egy méltatlanul kicsi (5,8 colos, ma ekkora egy jobb okostelefon) és ronda grafikájú érintőképernyő, amit mellesleg a mellette elhelyezett gombokkal és a kézifék elé leszórt gombokkal is lehet irányítani. A navigáció ráadásul nemcsak csúnya de idegesítően lassú is. Egy bonyolultabb autópálya lehajtónál pont a hármas elágazásban bizonytalankodott pár másodpercet, én meg persze rosszfele mentem el. Helyből viszont nincs hiány, mindenhol kényelmes átlagos felnőttként, a széles, de lapos csomagtér pedig 522 literes és nagy találmány a hátsó ajtóval együtt emelkedő roló. A világos bőrfotelek valószínűleg maximum egy évig maradnak világosak, de a fekete ülésekkel kicsit gyászos belül a hangulat. Nem ártana egy opcionális világos belső hangulat szürke vagy homokszínű műanyagokkal és neadjisten kormánnyal. A vezetéstámogató rendszerek terén nem áll rosszul, de van még hova fejlődni. A távolságtartó tempomat rendben van, de a sávtartó idegesítő búgással reagál a legkisebb hibára is, pár nap után ki is kapcsoltam.
Az autóban található motor biztosan a legritkább erőforrás lesz itthon. Ez a csúcs benzines, a 2,5-ös, soros négyhengeres, ami már az előző 6-osban is benne volt. Itt viszont megfejelték a Skyactive technológia legfinomabb újításaival. Ilyen például az i-ELOOP nevű valami, ami a fékenergiát visszatáplálva látja el krafttal a fedélzeti fogyasztókat, vagy a könnyített acélszerkezet. Így fordulhat elő, hogy a 192 lóerős motor sokszáz kilométeres autópályás és párszáz kilométeres városi kínzás után 7,9 literes fogyasztást produkált. Ez kevesebb, mint amit az alap kétliteres benzines evett a CX-5-ben, de ott a magas építés sokat nyom a latba. Hidegen nem halk és bemelegedve is lehet azért érzékelni, hogy jár, de senki ne gondoljon azért dízeles károgásra. És hogy, hogy megy? Nem vagyunk már hozzászokva a turbó nélküli, nagyteljesítményű benzinmotorokhoz, de egész tisztességesen. Persze nincs nyomatéktenger, de élvezetesen megindul az autó a gázpedál határozott lenyomására. Ezt a 7,8 másodperces 0-100-as sprint is jól szemlélteti, aminél nincs jobb a 6-os palettáján. Vezetni remek, a Mazdák mindig is az élen voltak ilyen szempontból, a futómű inkább sportos és feszes ezért igazán jó úton ad sok örömöt.
Az automataváltó hagyományos (nem duplakuplungos) építése okán elsősorban kényelmes és puha, mintsem sportos. Egyébként a kormány mögötti fülekkel is kapcsolható, de ezt egy-két kipróbálástól eltekintve szerintem nem fogja senki állandóan kihasználni.
Meglepő, hogy a csúcsbenzines mennyire takarékos, de hiába – így sem lesz népszerűbb, mint a dízelek, ilyen világot élünk. De legalább megmutatja, hogy nem kell feltétlenül ragaszkodni a gázolajhoz, ha egy erős és takarékos autót szeretnénk. 9,5 a listaára az automatával és a legmagasabb felszereltséggel (csak így kérhető ez a motor), de ha akarnánk sem tudnánk tízmillió fölé szaladni vele. De igazából minden mindegy. Ilyen formát akkor is megvennének, ha történetesen egy Zsiguli motor lenne benne, nem pedig ezek a tényleg szupermodern Skyactive motorok.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu