Subaru Forester 2,0D - Árral szemben

A Subaru mindent másképp csinál mint mások. Hogy a különcködés kifizetődő-e, rögtön kiderül.

Család-otthonVékey Zoltán2013. 12. 01. vasárnap2013. 12. 01.
Subaru Forester 2,0D - Árral szemben

A tengerentúlon nagyon nagy kultúrája van a Subaruzásnak, itthon ezt kevesen értik és érzik. Nálunk a németautózásnak van hagyománya, a Subaru meg a valami elvont japán autóként él a legtöbbek fejében. Pedig a részben Toyota tulajdonban működő kis japán gyár különleges technológiák tömkelegét csomagolja egyre kívánatosabb fémborításba.

A Forester a kínálat csúcsa, a városi szabadidőjármű, a terepjáró-imitátor. Gondolhatná bárki aki rápillant, pedig ezzel a vassal nagyobb eséllyel megyünk el nagy sárban, hóban mint a legtöbb SUV-vel. Elölről irtó jól néz ki, ezekkel a karmokként feszülő légbeömlőkkel és a ködlámpa helyére tolt nappali LED-ekkel. Kevés szebb felnit láttam még, mint ami a tesztautón virított és jól állt neki a fehér szín is. Szokatlan, hogy a mai trendekkel ellentétben nagyon nagyok az ablakok, de ez jó dolog: nem bunkerszerű tőle az autó kívülről és a belső hangulatnak is jót tesz a sok fény. Ami nagyon hiányzik róla, az a motorház tetején trónoló légbeömlő, amiért önmagában képesek voltak emberek Subarut venni. Ez az új Foresteren nyomtalanul eltűnt, hogy miért a franc se tudja, de komoly űrt hagyott maga után a lelkemben az biztos. (gyorsan megnéztem, hála Istennek a következő Imprezáról nem radírozták le)

Belül is jótékony hatású a nagy ablakok és az átlagnál szélesebb tetőablak fényáteresztő hatása. De minek is? Hogy meglássuk ezt a belsőt 2001-ből? Mert nagyjából ezen a szinten van a forma és az anyagok elegye. Masszív, kemény, fekete műanyagból van itt minden a műszerfaltól a könyöktámaszig. Az összeszerelés vitathatatlanul jó és biztos van olyan aki slaggal akarja a középkonzolt tisztítani, de ezt a szintet bő egy évtizede hagyta el az európai és jó 4-5 éve a japán autóipar is. Két színes kijelzőt is kapunk a csúcsfelszereltséghez. A fenti nagyon kicsi és mindenféle dizájnos adatot láthatunk rajta a fogyasztásról és a kerékszögről, a lenti meg egy sima utólag is beépíthető harman/kardon fejegység navigációval és nagyon nagyon pici érintőgombokkal. Hely van bőven, az ajtók nagyra nyílnak, élhető és barátságos autó a Forester. A csúcsváltozat elektromos csomagtere lelombozóan lassú, de legalább belülről is lehet nyitni és zárni. A csomagtér 500 liternél is nagyobb és egyszerűen dönthetők a hátsó ülések is.

Nem volt még dolgom olyan Subaru-val, amit ne lett volna remek vezetni és szerencsére az új Forester sem lóg ki a sorból. A kormány direkt, a váltó pontos és a fokozatkiosztás is jó, a futómű meg egyenesen szuperül lett eltalálva. Stabil és precízen vezethető a kocsi nagy sebességnél és durván vett kanyarokban is. A pedálok, váltó, kézifék, stb. kezelése valószínűleg szándékosan van a szokásosnál nehezebbre hangolva, így a Forester férfias autó, hölgyeknek nem biztos, hogy ínyére lesz. Érdekes, hogy nem rendelhető semmi extra vezetéstámogató rendszer, követős tempomat, holttér-figyelő, sávtartó. Nem tartották fontosnak a japánok, hogy ilyesmivel vívják ki a figyelmet. Van viszont boxdízel, ami meg senki másnak nincs.

Ez a már korábbról ismert kétliteres, 150 lovas kuriózum, amivel minden konvenciónak ellene megy a Subaru. Mélyre van beépítve és mivel a dugattyúk járása ellentétes, így azok rezonanciája kioltja egymást. Így lesz nagyon puha járású a motor, ami a jó hangszigeteléssel párosítva ténylegesen csendes utasteret jelent állóhelyzetben és 130-as tempónál is. A másik jó dolog benne, hogy annyira pörgős, hogy az embernek nagyon oda kell figyelnie tankoláskor, nehogy benzint öntsön a tankba. A boxermotorok hátránya, hogy kicsit hosszabban kell őket izzítani, így a start-stop rendszer kizárva és talán emiatt fogyaszt egy kicsit többet a konkurens kétliteres dízeleknél. Mondjuk a vegyes 6,7 liter így sem mondható soknak, a városi 8,5 liter viszont már nem olyan kellemes.
Nagyon nagy hasmagasság és állandó, egész intelligens, szimmetrikus összkerékhajtás gondoskodik arról, hogy célhoz érjünk akkor is, ha elhagytuk a járt utat. A felező hiányzott, de extrém helyekre nem ilyennel megy majd úgysem a tulaj. Hóban, sárban, erdőben (ugye a neve sem véletlen) viszont jól helytáll.

Szebb és jobb lett a Forester mint volt, van benne hely és igazi csemege a boxermotor. Kár a szomorú belsőért, de erre nem mindenkinek van igénye. Ott vannak például az amerikaiak ugye, akik zabálják a Subarukat. A magyar SUV vásárló másra gerjed, de ettől függetlenül van helye a Forester-nek a piacon. Családos, telekre járó és jól kereső apukáknak alsó hangon 9 millió forintjába kerül a kétliteres dízellel szerelt alapváltozat. Gyakorlatilag minden létező irányzattal ellentétesen mozog a Subaru. És vannak jónéhányan akik nem akarnak beállni a sorba, akik szeretnek árral szemben úszni. Nekik tökéletes önkifejező eszköz egy Forester és ők azok akik integetnek ha szembejön egy márkatárs.
 

Ezek is érdekelhetnek