Opel Ampera - A legrejtélyesebb Opel

Autóról ennyit még nem vitáztak az utóbbi évtizedben annyi biztos. Az Ampera az Opel, de talán az egész széria-gyártású autós világ legbonyolultabb járműve.

Család-otthonVékey Zoltán2014. 01. 21. kedd2014. 01. 21.
Opel Ampera - A legrejtélyesebb Opel

És nem mellékesen a Chevrolet Volt ikertestvére ahonnan az eredeti koncepció jön. Ez pedig úgy szólt, hogy a General Motors szeretne csinálni egy kompromisszumok nélküli elektromos autót. Ennek érdekében az óriási akksi és a villanymotorok (merthogy van benne egy kicsi és egy nagy) mellé beépítettek egy teljesen hagyományos 1,4-es benzines Ecoflex motort. Pont olyat ami mondjuk egy Corsában is megtalálható. De ezt a motort range extendernek vagyis hatótávnövelőnek hívják, merthogy az eredeti marketingszöveg szerint ez csak egy generátort hajtva fejleszti az áramot benzinből. Aztán kiderült, hogy ez nem igaz, még a hajtásláncot tervező mérnökcsoport vezetője is elismerte. Aztán kiderült, hogy mégsem úgy nem igaz, hanem másképp. Érthető, ugye? Nem esküdnék meg, hogy mindent tudok, de hosszas bogarászás után a következőt állapítottam meg: az Ampera háromféleképpen tud haladni.

1. Csak elektromosan
Feltöltjük egy hagyományos konnektorról és megyünk. Nagyjából 50 kilométert tudunk így megtenni életszerű körülmények között, városban vagy országúton maximum 110 km/h sebességig.

2. Benzinmotorral, villanyos rásegítéssel
Ha lemerült az akksink, beindul az 1,4-es benzines. Halkan és diszkréten, avatatlan utasok lehet, hogy észre sem veszik. A kerekeket közvetlenül nem hajtja, hanem generátorként funkcionál és a villanymotorokba táplált erő mozdítja meg a kasztnit. A rengeteg villanyos nyomaték és rántás nélküli gyorsulás tehát megmarad.

3. Direkt benzines hajtással
110 km/h felett a benzinmotor közvetlenül is meghajtja a kerekeket. Ez váltotta ki az óriási vitákat és generált botrányt. Ennek pedig egyszerűen annyi oka van csak, hogy autópálya tempónál így gazdaságosabb.
Ez a harmadik pont tehát amin összevesztek a GM píár szakemberei és a médiamunkások. De hogy most hívhatjuk-e teljes értékű elektromos autónak vagy inkább csak egy komolyabb akksival felszerelt full hibrid? Nem tudom, de talán nem is ez a lényeg. Hanem, hogy milyen vele együtt élni.

Ránézni jó, ez már mindenképpen pozitív. Sikerült egy jövőbemutató dizájnt kreálni, messze ez a legsportosabb elektromos autó, szerintem nagyobb módosítások nélkül indulhatna a DTM versenysorozatban. Mindenki megnézi és úton-útfélen kérdezgetik, hogy micsoda gép is ez. A tulajdonos nem árt, ha tart magánál néhány Ampera brossúrát amit ilyenkor kézbe lehet adni, mint a Jehova tanúi. Csak itt hozzánk jönnek a tudatlanok. Az is rögtön látszik, hogy alacsony, de hogy mennyire az csak menet közben derül ki. Az elöl lévő műanyag gumikéder biztosan javít a légellenálláson viszont mindenütt leér és nagyon idegesítő. Mélygarázsban, fekvőrendőrön, nagyobb kátyúnál hallani ahogy surrog, ettől megőrültem.
A belseje is szép és néhány részlettől eltekintve a minősége is rendben van. A műszerfal lelke két LCD kijelző, amiken minden információ megjelenik. Az Opel megtartotta azt a szokását miszerint az övék az autóipar legbonyolultabb menürendszere és itt sincs ez másképp, csak még megfejelték egy érintőgomb tengerrel is. Én ezt már a Samsung telefonokon is utáltam, annyiszor nyom félre az ember, hogy borzasztó. De például a szellőzőrendszer fújásának irányát beállítani is három gombnyomás, ez nincs rendjén.
Fontos, hogy az Ampera csak 4 személyes, hátul középen ülés helyett egy kis szütyőt találunk amibe pakolni lehet. A csomagtartó 310 literes, ami azért nem olyan rossz, a csomagtérajtó hatalmas, súlyos és nekem állandóan a fejemre akart esni valamiért.

A villanyautózás kétségtelenül csendes műfaj, mert csak egy nagyon távoli trolibuszra hajazó duruzsolás van. De ezt a dolgot sem kell túldimenzionálni. Parkolóházban vagy teljes csendben utazva feltűnő, de amint bekapcsoljuk a rádiót vagy beállunk a váci úti sor végére nem érzékeljük többé a dolgot. Kívülről nézve veszélyes is lehet a hangtalanság, ezért van benne gyalogosduda is, ha esetleg nem hallanának minket. A hangtalanságnál nekem jobban tetszik az elektromos autó 370 Nm-es nyomatéka (150 lóerő), ami bárhol és bármikor elérhető, azonnal. Na az nagy szám mikor csendben lepadlózzuk és semmit nem érzékelünk csak a nyomást gyomortájékon. Vezetni egyébként jó érzés, tényleg olyan mint egy űrsikló. Start gomb, váltókar D-be és megy, csendben, nyugodtan. Ha jár a benzinmotor olyan 5,5 litert fogyaszt el százon ami nagyon jó eredmény, ennyit tudnak a Toyota hibridek is óvatosan hajtva.

Amikor először merült le az akksi, nyugodt szívvel dugtam rá a hagyományos 220-ra az irodaházban. Aztán koppantam nagyot délután mikor zöld helyett pirosan világított és gyakorlatilag semmit sem töltődött. Második próbálkozásra ugyanez történt. Na ilyenkor jön a 200 (az Ampera esetében inkább 400) oldalas használati utasítás. Mit is csináltam rosszul? Kiderült, hogy ingadozó áramerősség esetén a rendszer biztonsági okokból lekapcsol, viszont a töltőn egy kis gombbal levehetjük a töltés intenzitását a felére és ilyenkor nem olyan szigorú a rendszer. Megpróbáltam így és sikerült is, a probléma csak annyi volt hogy 10 óra lett a töltés 0-ról 100 %-ra. Biztos keveset dolgozok, de én 8 óra után elindultam, így a hatótáv 41 kilométert mutatott. Ez az egész csak azért nem fér a fejembe, mert a Nissan Leaf ugyanennél a konnektornál nem reklamált, csak 7 óra alatt feltöltötte magát telire. És az 150 kilométeres hatótávot jelent. Az áramfogyasztása elméletileg 2 literes benzines fogyasztásnak felel meg árban, de ezt nyilván nem tudtam leellenőrizni.
Az árát is körüllengi a már emlegetett misztikum. Az opel.hu-n ez az egyetlen modell, amelyet nem lehet konfigurálni és annyit találunk, hogy az ára 11 990 000 forinttól indul. Ez arra enged következtetni, hogy van alapmodell és lehet extrákat is kérni. Az Opel PR munkatársa viszont annyit mondott, hogy a bőrülés és a navigáció extra, amik a tesztautóban benne is voltak. És hogy a korábbi 15 milliós árat lecsökkentették 12-re. És akkor mennyi a tesztautó listaára? – kérdeztem. 12 millió - jött a magabiztos válasz. Érti ezt valaki?

Ritka autó itthon az Ampera és van egy sejtésem, hogy az is marad. Merthogy ki is lehet a célcsoport? Techbuzik? Vehetnek Leaf-et is 8 millióért, abban ugyan csak akksi van, de aki ennyiért vesz autót, annak úgyis van másik is a családban. (meg úgy egyébként hány olyan techbuzi lehet, aki tizenmillióért venne épp kocsit?) Öko-családanyák? Egy Prius+ olcsóbb és beleférnek heten. Az pont 3-mal több, mint az Ampera üléseinek száma. Környezettudatos cégek? Már vettek Leaf-et vagy Priust esetleg egy Auris hibridet. Utóbbi alig 6 millió és annak is lehet öt alatt tartani a fogyasztását. Van még Plug-in Prius, amit konnektorba kell dugni. Az is 12 millió és az csak 25 kilométeres hatótávval rendelkezik, annál tényleg jobb egy Ampera.

Az Ampera arra jó, hogy bebizonyította, hogy az Opel (bocsánat a GM) is tud, ha akar. Sőt, olyan bonyolult autót tudnak építeni, amilyet még senki sem csinált. Ezzel pedig tökéletesen ellensúlyozzák az Amerikában kialakult képet, ahol a Chevrolet az egyik legnépszerűbb óriás SUV és pick-up gyártó. Valódi profitot tehát nem hiszem, hogy hoz az Opelnek ez a húzás, de PR és reklám értéke óriási. Ráadásul az autó szép, okos és használható. De súlyos kompromisszumokat kell hozzá kötni, 12 millióért pedig nem szívesen tesz ilyet a vevő.
 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek