Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Bájos arcú kisgyerekkel, szép nővel, no meg egy kutyával, netán macival mindent el lehet adni – tartja a közvélekedés, nem is alaptalanul. A leggyakoribb reklámtrükkökre hívjuk fel a figyelmet.
Kisfiú néz önfeledten a buborék után, amit az imént fújt a szappanos vízből. Látszik a gyereken, hogy az égvilágon semmi gondja, öltözete előkelő, gazdag család csemetéje lehet. Melyik szülő ne szeretné, hogy mindezt ő is megadhassa a gyermekének? Ez azonban sajnos nem lehetséges, nem futja rá. Viszont legalább egy darab szappant, igen, annyit bárki megengedhet magának. S nem csak azért, hogy buborékot fújjon a gyerek. Le is lehet csutakolni vele, s még az arca is olyan pirospozsgás lesz, mint a képen látható fiúcskáé. S vajon melyik az a szappan, amelyik e hatást eléri? Naná, hogy a Pears’ Soap! Hiszen oda is van írva a festményre.
Íme, egy reklám a XIX. századból, az elsők közül, mely bombasiker lett. Hogy mi már ilyen olcsó megoldásoknak nem dőlnénk be? Lehetséges, ám a kiindulási alap mit sem változott. A vásárló ugyanis nem elsősorban az árura vágyik, hanem arra az érzésre, amit kelt. Ha ez nem így volna, akkor elég lenne a termék leírása, az ára, fellelhetőségének helye. Mint ahogyan az a XVII. századtól, az első újságok – egyben az első hirdetések – megjelenésétől még vagy kétszáz éven át dívott.
A kínálati piacon a reklám célja már nem önmagában az, hogy az árut megvásároljuk, hanem hogy a sokféle termék közül éppen azt vegyük meg, amelyet a hirdető kínál – és ne a konkurenciáét. Gyakorlatilag ez működteti a reklámpiacot.
A vásárlók általában úgy gondolják, hogy őket nem lehet befolyásolni, szeretnék maguk eldönteni, hogy mire költsék a pénzüket. Éppen ezért a reklámok alkotói úgy akarnak ránk hatni, hogy azt észre se vegyük. Úgy gondoljuk, hogy ma már egy XIX. századi festménnyel, rajta a kínált termék nevével nem lehet eladni számunkra semmit. És milyen igaz! Ne is higgyünk az ilyesminek. Mert mi már annyira műveltek, felvilágosultak stb. vagyunk… Nekünk bizonyítékokra van szükségünk. Ha erre vágyunk, ezen ne múljék, megkapjuk azt is. Maga egy fehér köpenyes, szemüveges – tehát nagyon okos – orvos, fogász magyarázza el nekünk, hogy a bajunkra az a legjobb termék, amit ő ajánl. Vagy talán másképp hallottuk az orvosi egyetemen? Hogy mi nem is tanultunk orvoslást? Akkor meg mit okoskodunk?! Dehogy tesszük – már indulunk is a gyógyszertárba…
Azt viszont mi is tudjuk, hogy a legjobb termékek csak hosszas kísérletezések eredményeként születnek meg. Íme, a reklámok újabb nagy csoportja. A háttérben patyolattiszta munkaruhába öltözött mérnökök hajolnak össze, kezükben kémcsövek, s közben jelentőségteljesen bólogatnak. Az előtérben pedig versenyautók, melyek a kikísérletezett üzemanyaggal feltöltve elhúznak a többiektől. Ennyi elég is volt néhány évtizeddel ezelőtt az egyik világcégnek ahhoz, hogy a reklámozott termékéből minden rekordot megdöntő mennyiséget adjon el. Hiszen aminek a feltalálásán ennyi okos ember dolgozott, az csak nem lehet rossz. Az persze más kérdés, hogy a konkurencia terméke sem született volna meg kísérletek nélkül – csak éppen ők nem mondták. Úgy kellett nekik!
A reklámok ezen csoportjában általában elhangzik egy titokzatos kifejezés, ami a benne lévő hatóanyagot jelöli. És még csak be sem csapnak bennünket, mert a hatóanyag valóban megtalálható a szerben. S akik ezt elfelejtették a tudtunkra adni, megint csak hátrányba kerültek. Mert azt gondolták, úgysem értjük a kifejezést. Persze, hogy nem. Éppen ezért akarjuk hallani.
De manapság egyre gyanakvóbbak is vagyunk. Munkaruhába bárkit öltöztethetnek, s hablatyolhatnak mindenféle, általunk ismeretlen szerekről. Nekünk bizonyíték kell! Aki már használta a terméket és azt mondta rá, hogy bevált. És lehetőleg olyasvalaki mondja, aki már bizonyította, hogy nagy teljesítményekre képes. Neki elhinnénk. S lám, máris elénk toppan az ismert színész, sportoló. A celeb. Jó volna csodált celebnek lenni – gondolja, vagy inkább csak érzi a néző, ám ez csupán kevesek számára lehetséges. Viszont olyan fogkrémet mi is használhatunk, mint ő. Ez a celebreklámok egyik titka. A másik: a celebeket szeretjük, akiket pedig szeretünk, azoknak meg akarunk felelni. Márpedig ő láthatóan szeretné, ha mi megvennénk az általa reklámozott terméket.
Lehet ellenállni ennyi hatásnak? Mindenesetre érdemes megpróbálni. A pénztárcánk biztos örülne neki...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu