Igazgyöngyök gyermekeink, ha lassabban érlelődnek is

A szülők az általános iskolába április végéig írathatják be a hatéveseket, akik erre érettnek bizonyultak. De vajon mi lesz azokkal, akik a többieknél lassabban fejlődnek? Ennek néztünk utána Egerben egy alapozó terápiás foglalkozáson.

Család-otthonPalágyi Edit2014. 04. 16. szerda2014. 04. 16.

Kép: Image: 0081120660, License: Rights managed, Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Place: GERMANY, Credit line: Profimedia-Red Dot, Variopress, Fotó: Profimedia-Red Dot

girl with her schoolbag on the way to school.
Image: 0081120660, License: Rights managed, Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Place: GERMANY, Credit line: Profimedia-Red Dot, Variopress
Fotó: Profimedia-Red Dot

Samu ötéves volt, amikor azt mondta róla az óvónő, hogy éretlenebb a többieknél, mert figyelemhiányos, ami némi hiperaktivitással párosul. Kiderült, hogy gyenge az összeköttetés a két agyféltekéje között, aminek valószínűleg születéskori oxigénhiány az oka – meséli egy hétesztendős egri kisfiú édesanyja. – Véletlenül találtunk rá az alapozó terápiára: a híre szájhagyomány útján terjed a városban. Hallván az egy év múlva elvégzett vizsgálat eredményét, az óvodában meglepődtek, milyen sokat fejlődött a kisfiam. Mindezt persze nem adták ingyen, hetente háromszor járunk a foglalkozásokra. Samu ősszel iskolába megy, s ami a legfontosabb: úgy kezdheti el a tanulást, hogy behozta a lemaradását, tehát nem a kudarcokat gyűjtögeti majd.

Igazgyöngy Egyesület a Különleges Gyermekekért: az egri civil szervezetnek már a neve is jelzi, hogy azokban az óvodásokban, iskolásokban is meglátják az értéket, akik kicsit lassabban vagy éppenséggel gyorsabban fejlődnek a többieknél. Az itt alkalmazott módszert, az alapozó terápiát dr. Marton Dévényi Éva ideggyógyász dolgozta ki. Eredetileg ötéves kortól használják, de korábban is hatásosnak bizonyulhat.

„Tartsd a fejed, a tenyered meg lent legyen a földön!” – irányítja a fiúkat a gyógypedagógus, Zsdánszki Csilla. Majd következik a pörgős kutya, aztán az oldalazó cica mozdulatsor. Mondókákkal, énekkel kísérik a gyakorlatokat, számolnak, felelgetnek, játéknak tűnik az egész – pedig jóval több annál.

Matracokat terítenek a földre, a gyerekek lefekszenek, s először csak a fejüket emelgetik, mint a babák, aztán egyre bonyolultabb mozdulatok jönnek. A terápia lényege, hogy az idegrendszerből „kiradíroznak” minden rosszul rögzült kapcsolatot, folyamatot, s átírják az egészet, újra felépítik – ezúttal helyesen – a mozgásformákat, egészen a csecsemőkortól kezdve. Erre aztán már ráépülhetnek a magasabb rendű funkciók: a beszéd, olvasás, írás. „Piros, mint a vér, fehér, mint a felhő” – a gyerekek a felmutatott színkártyákra keresnek hasonlatokat, máskor meg fáradhatatlanul kúsznak a földön. Edzésnek sem utolsó ez, de a szülők szerint a koncentráció, amire itt szükség van, az öt-tíz éveseknek még nehezebb.

– Már néhány óra elteltével meglátszik az alapozó fejlesztés hatása, de általában másfél-két év munkája hozza meg az igazi eredményt. Járni kell rendszeresen, kitartóan – ez csak így működik igazán. Nem szabad megijedni, ha először úgy tűnik, hogy a gyermek visszacsúszik a fejlődésben: például újra cumizni kezd vagy bújós lesz. Ez a regresszió jó jel, mert azt jelenti, hogy visszatértünk arra a szintre, ahol kitörölhetjük az idegrendszer fejlődésének problémáit – magyarázza Zsdánszki Csilla terapeuta.

Az iskolaéretlennek talált óvodások hetente egyszer fejlesztésre járhatnak a nevelési tanácsadóba – a lehetőség ingyen jár nekik. Ám akik kipróbálták már az alapozó terápiát, megtapasztalták, hogy a heti 6 órás, intenzív munka hozza meg igazán a gyümölcsét.

– A családunkban sajnos láthattuk, hová vezethet kamaszkorra, ha a gyerek hiperaktivitásával nem foglalkoznak. Az unokaöcsém kudarcot kudarcra halmozott az általánosban, a középiskolát pedig el sem tudta végezni, kimaradt, miután háromszor bukott, annyira szétszórt a figyelme – meséli egy szülő. – Nem szeretném, hogy az én fiam is így járjon, s egész életében legfeljebb segédmunkásként kereshesse a kenyerét. Ezért is járunk ide szorgalmasan. Az első félévben ellenkezett a gyerek, de ma már szívesen jön. Elmaradt a hiszti, élvezi a sikerélményeket. Saját magát gyógyítja meg ezzel a tornával.

 

Ezek is érdekelhetnek