Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
NYAKUNKON a mínuszok, védeni kell autóinkat. Az még csak elmegy valahogy, ha a szélvédőmosó rádermed az ablakra, de ha a hűtőfolyadék fagyása szétrepeszti a blokkot, a hűtőrendszert, az akár százezres kárt okozhat.
Kép: szélvédő mosó folyadék ablaktörlés gépkocsi vezetés közlekedés tél látás biztonság fagyálló 2015 01 16 Fotó: Kállai Márton
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a korábbi időszakok lakossági bejelentései alapján a minap 9 fagyállót és 23 téli szélvédőmosó folyadékot vizsgált, hogy valóban a címkén megjelölt hőmérsékletig használhatók-e. Nos, hat szélvédőmosónál és két fagyállónál talált problémát a hatóság: általában 2–6 fokkal tudtak kevesebbet, mint amit a gyártó ígért. Ez az eltérés igaz volt egyes termékeknél hígítás nélküli állapotra, illetve akadt olyan is, amely hígítás után nem volt képes az ígért tartományban védeni autónkat a fagytól.
Tegyük hozzá, hogy az eredmények szerint a legrosszabb folyadék is mínusz 16 fokig bírta a gyűrődést, csak ennél hidegebb környezetben dermedt, illetve fagyott meg. Márpedig ez a tél eddig még csak néhány hegyi településen produkált ekkora mínuszt. Viszont még előttünk van a télből másfél hónap, mikor országszerte lecsökkenhet a hőmérséklet ilyen értékre. A teszten megbukott az Eni –22 °C Prémium, az Antifrost-H, a Favorit, az AUTOBRILL, a LIQUI MOLY, az Antifrost-K –40 °C szélvédőmosó, illetve a ClubSmart, a HUNOIL HG 12 ALU fagyálló folyadék.
Talán már olvasóink is jártak úgy, s akkor tudják, milyen veszélyt rejt, amikor a szélvédőmosó folyadék ugyan nem fagy bele a rendszerbe, ki lehet spriccelni az ablakra, de ott a lapáttal szétkent vékony folyadékréteg pillanatok alatt jéghártyává fagy. Szinte másodpercek alatt átláthatatlan réteg alakul ki, melyet az ablaktörlő mozgatásával sem tudunk letörölni. Az sem nagy öröm, ha mondjuk mínusz 10 fokban az egész ablakmosó rendszerbe belefagy a folyadék: szétrepedhet a tartály, a csővezeték, de akár a vízpumpa is károsodhat.
Azt pedig senkinek nem kívánhatjuk, hogy a motorblokkba, a hűtőrendszerbe, a rácsba, csövekbe fagyjon bele a hűtőfolyadék – a különböző alkatrészeket szétrepesztve akár több százezer forintnyi kárt is okozhat. S miként tudjuk mindezt elkerülni? Kérjük a benzinkutasok segítségét. Ők egy kis műszerrel pillanatok alatt képesek megmondani, hogy a különféle folyadékok milyen fagyásponttal rendelkeznek.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu