Mopeddel tudnak mozogni - mégis nő az elszigeteltségük?

Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha az elektromos mopeddel közlekedő mozgássérültek szállítását megtagadják a közlekedési társaságok – hozta meg döntését az Egyenlő Bánásmód Hatóság és több munkaügyi bíróság.

Család-otthonB. H.2016. 01. 21. csütörtök2016. 01. 21.

Kép: An elderly man crosses an intersection on his mobility scooter in central Berlin on May 18, 2011. AFP PHOTO / ODD ANDERSEN / AFP / ODD ANDERSEN, Fotó: ODD ANDERSEN

Mopeddel tudnak mozogni - mégis nő az elszigeteltségük?
An elderly man crosses an intersection on his mobility scooter in central Berlin on May 18, 2011. AFP PHOTO / ODD ANDERSEN / AFP / ODD ANDERSEN
Fotó: ODD ANDERSEN

A hatóságok biztonsági okokra hivatkoztak, mely szerint a moped nem rögzíthető megfelelően a tömegközlekedési eszközökön, ellentétben az elektromos utcai kerekes székkel. A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elfogadhatatlannak tartja a döntést, mert ezzel érintettek százait zárják el a közlekedés lehetőségétől. Ráadásul statisztikai adatok nem támasztják alá ezt az érvelést, a társaságok évek óta gond nélkül szállítják a mopedes utasokat. 

Magyarországon jelenleg a súlyosan mozgássérült embernek mopedet vagy elektromos utcai kerekes széket írnak fel, a kettőt együtt nem támogatja az egészségbiztosító. 

Az eszközök több százezer forintba kerülnek, azokat önerőből az érintettek szociális helyzetük miatt nem tudják megvenni. Ezért megvalósíthatatlan, hogy az utazás idejére átüljenek egy elektromos kerekes székbe. Ráadásul a mopedet azért használják, mert az felel meg az állapotuknak, az életvitelüknek, az útviszonyoknak. 

Ha a közlekedési társaságok nem szállítják őket – ahogy ezt Debrecenben, Pécsett és Kecskeméten teszik –, nem tudnak bejutni a városokba, munkába, orvoshoz, iskolába járni, ügyeket intézni, tovább nő e társadalmi csoport elszigeteltsége. A mostani döntésnek káros hatása lehet, mert azt üzeni a szolgáltatóknak, hogy a jármű-közbeszerzéseknél nem kell figyelembe venniük a mozgáskorlátozott emberek igényeit, elég kizárni őket a szolgáltatásból. Márpedig elöregedő társadalmunkban egyre többen fognak mopedet használni.

A MEOSZ szerint a biztonsági aggályokra nem a mopedek kitiltása a megoldás, hanem meg kellene teremteni a biztonságos közösségi közlekedés feltételeit. Egyébként jó gyakorlat is létezik, több társaság példaértékű módon szállítja a mopedes utasokat hazánk több területén.