Írással az olvasásért - Korán találkoznak a kudarcal, de a probléma nem megoldhatatlan

EGYRE TÖBB GYEREK küzd tanulási nehézséggel, a kudarc pedig nem csak az iskolai eredményére, de a magatartására is hatással lehet. A probléma azonban nem megoldhatatlan.

Család-otthonHardi Judit2016. 05. 18. szerda2016. 05. 18.

Kép: Képességfejlesztés kézügyesség Szépiró verseny csepel szépírás szépirás grafológia 2016.04.16. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

Írással az olvasásért - Korán találkoznak a kudarcal, de a probléma nem megoldhatatlan
Képességfejlesztés kézügyesség Szépiró verseny csepel szépírás szépirás grafológia 2016.04.16. fotó: Németh András Péter
Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

Adrienn ötödikes, de már hét éve tud írni. Édesanyja tanította meg rá, még óvodás korában. A kislányban mindig nagy volt a tudásvágy, az iskolában az írásórákon unatkozott, az olvasással viszont küszködött. Hamar kiderült, hogy diszlexiás. Gyöngybetűs „jegyzeteit” mutatja: sokat gyakorol, rengeteget körmöl, örömét leli a szavak minél szebb megformálásában. És csodák csodája, az olvasás is egyre jobban megy neki. Mert a szépírás – a szó szoros értelmében – segít. Ebben is. Arról már nem is beszélve, hogy a sok gyakorlás meghozza gyümölcsét: Adrienn az Országos Szépíróverseny döntőjén is részt vehetett.  

– Nagyon fontos, hogy a tanulási nehézséggel küzdő gyerekeknek valami pluszt adhassunk. Erősségeikre fektetjük a hangsúlyt, olyan területeken mérettethetik meg magukat, amikben ők is jók, tehetségesek – magyarázza Nagyné Sinkó Ágnes, a Tehetségműhely Közhasznú Alapítvány munkatársa. Az alapítvány ezért is rendezi meg minden évben – az idén már ötödik alkalommal – az országos szépíróversenyt, ahol SNI-s, vagyis Sajátos Nevelési Igényű gyerekek indulhatnak. 

De kiket is nevezünk SNI-s gyerekeknek? Például a diszlexiával, diszgráfiával, diszkalkuliával, mutizmussal (a szociális kapcsolatteremtés nehézségeivel), kóros aktivitászavarral küzdő kicsiket. 

– Ezek a diákok már egészen kicsi korukban, az általános iskolában találkoznak a kudarcélménnyel. Sajátos nevelési és tanulási igényeik miatt hamar lemaradnak, ami sokszor a viselkedésükre is kihat – magyarázza Sinkó Ágnes. Ám megfelelő programokkal, tanulási módszertannal e zavarok korrigálhatók. 

A Tehetségműhelyben többek között ilyen gyerekeket várnak tárt karokkal. – Ezeken a problémákon akár felnőttkorban is lehet segíteni. Igaz, meg nem szüntethetőek, de fejleszthető a tudás, például speciális tornával. 

A gyakorlatok erős koncentrációt igényelnek. Egyszerre fejlesztik a memóriát, a koordinációs készséget és a finommotorikát. 

A segítségükkel azokat az idegpályákat stimulálhatjuk, melyek a részképesség zavaráért lehetnek felelősek. Miből állhat az ilyen gyakorlat? Például egyenes vonal mentén kell végigmenni, miközben a jobb kezünkkel a bal vállunkat, a bal kezünkkel a jobb térdünket érintjük. Mindeközben pedig visszafelé soroljuk a hét napjait… 

S a szépírás sokat segíthet, ahogyan a gyöngyfűzés, a színezés, a néptánc, az ugrókötelezés szintén. 

E tevékenységek közben a gyerek finommotorikus mozgása fejlődik, ugyanakkor türelemre, kitartásra is nevelnek, erősítik a kicsik kudarctűrő képességét. – Mert a gyerek, ha sikere van, kedvet kap a további gyakorláshoz. 

A gyakorlás pedig a többi tantárgyban is sikerélményt hozhat, javul a tanulmányi eredménye, szívesebben megy iskolába, megszűnhetnek a frusztrációból fakadó magatartási problémák. Nagyon fontos a szülők támogatása is – vallja Potocki Ferencné Ágnes, az alapítvány kuratóriumának elnöke, mesterpedagógus, tehetségfejlesztő szakember. 

Sokan kétségbeesnek, nem tudják, hova fordulhatnak segítségért, amikor kiderül, hogy a gyereknek tanulási nehézségei vannak. Holott kellő időben „elkapva” minden gyerek fejleszthető. Ezért a szülőknek klubrendezvényeket, különféle programokat szerveznek, ahol sorstársaikkal és szakemberekkel találkozhatnak.

Ezek is érdekelhetnek