Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
AZ ÍRÁSBELIKEN lassan túljutnak az érettségizők, s a tét nagy: az eredményen múlik, hogy ki juthat be a kiszemelt főiskolára, egyetemre. A hazai felsőoktatás szinte ugyanazokat a szakokat kínálja, mint 15-20 évvel ezelőtt. A középiskolások negyede inkább külföldön szeretne tanulni.
Kép: Érettségi erettsegi vizsga a Pesterzsébeti Közgazdasági Szakközépiskolában iskola középiskola tanuló diák tanterem 2016.05.02. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
A mai kisiskolások kétharmada olyan munkát végez majd, ami napjainkban még nem is létezik. Ismereteink egyre gyorsabban avulnak, és ha valaki nem elég rugalmas, nem képes fejleszteni a tudását és nem tudja azt többféle módon alkalmazni, akkor megbukik a munkaerőpiacon.
Tanulságos, hogy öt évvel ezelőtt a ma legnépszerűbb tíz szakmából nyolc még nem létezett a piacon. A listát a mobilfejlesztők vezetik: az első helyen az IOS-, a másodikon pedig az androidfejlesztő szerepel. A dobogó harmadik helyére a zumbaoktató került, akit a social media gyakornok követi. A jövő zálogává a rendszerszerű gondolkodás, a problémamegoldás és a digitális képességek válnak.
De mi a helyzet a hazai oktatással? Felvértezik-e a magyar diákokat azokkal a készségekkel és képességekkel, melyekkel versenyképesek lehetnek a változó világban? Az Engame Akadémia legfrissebb kutatásában 14–20 éves diákokat, illetve szülőket és tanárokat kérdeztek arról, mit gondolnak a magyar közoktatásról és a továbbtanulásról.
Mindhárom csoport szerint a mostani középiskolai oktatás elhanyagolja a készségfejlesztést, 80 százalékban a lexikális ismeretek átadására korlátozódik. A diákok háromnegyede gondolja úgy, hogy a hazai középfokú oktatásban egyáltalán nem kap helyet a vita- és a prezentációs készség fejlesztése, de a kritikus gondolkodást, a problémamegoldást és a csapatmunkát is hiányolják. – Tanulhatnánk például a pénzügyekről, a kapcsolatépítésről, általában olyan dolgokról, amelyek a mindennapi élethez szükségesek. Ezek mind fontosabbak a lexikális tudásnál – mondta a kutatásban részt vevő egyik diák.
Az OECD statisztikái alapján Magyarországon a fiatalok 54 százaléka kezd bele valamilyen felsőoktatási tanulmányba (az OECD átlaga 58 százalék), de csak 23 százalékuk fejezi be a képzést. Ez a mutató 2010 óta 9 százalékot romlott. Lévai Balázs, az Engame Akadémia vezetője szerint ennek az is oka, hogy sok fiatal nem a megfelelő egyetemet választja. – Sajnos a tanulók többsége továbbra is a kedvenc tantárgya alapján választ pályát. Azonban nem biztos, hogy egy jó matekosból jó közgazdász lesz, vagy az irodalmat kedvelő diákból elhivatott magyartanár válik. A pályaorientáció elengedhetetlen feltétele a sikeres karriernek, de a diákok fele úgy nyilatkozott, hogy egyáltalán nem kaptak segítséget ahhoz, hol tanuljanak tovább.
A megkérdezett diákok szinte kivétel nélkül szeretnének továbbtanulni, 25 százalékuk leginkább külföldön. Miért? Három tényezőt emeltek ki: a kiszámíthatóságot, az oktatás színvonalát és a külföldi egyetem elvégzését követő magasabb fizetést. AZ UNESCO 2015-ös adatai alapján jelenleg Ausztriában él a legtöbb külföldön tanuló magyar diák. Ezt Németország és az Egyesült Királyság követi.
HOL SZERETNÉNEK TOVÁBBTANULNI A MAGYAR DIÁKOK?
1. Egyesült Királyság
2. USA
3. Németország
4. Ausztria
5. Svédország
6. Dánia
7. Finnország
8. Franciaország
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu