Rózsaszín adó - Dühös nők lázadnak a sarcolás ellen

ELKÉPZELHETŐ, hogy egy termék színe jelentősen emelje az árát? Természetesen. Főként a nőknek szánt holmik esetében észrevehető a különbség. A jelenség ellen már jogászok is harcolnak, méghozzá nem eredménytelenül.

Család-otthonHardi Judit2017. 01. 26. csütörtök2017. 01. 26.

Kép: Borotvák a fürdöszobában kék rózsaszin férfi-nöi termékek árai 2017.01.05 fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

Rózsaszín adó - Dühös nők lázadnak a sarcolás ellen
Borotvák a fürdöszobában kék rózsaszin férfi-nöi termékek árai 2017.01.05 fotó: Németh András Péter
Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

A nők számára drágább az élet - panaszolják sokan. Még a magukra sokat adó férfiak sem járnak olyan gyakran fodrászhoz, mint a szebbik nem tagjai, a manikűrrőlpedikűrről, szőrtelenítésről és egyéb szépészeti beavatkozásokról nem is beszélve. Érdemes hát közelebbről is górcső alá venni a hétköznapi eszközök, krémek, samponok, miegyebek árait. Ha összehasonlítjuk a férfiak által vásárolt termékekével, lesújtó képet kapunk: a nők többet fizetnek a kasszánál csupán azért, mert nők.

Angol nyelvterületen már külön szót is alkottak a jelenségre: pink tax, azaz rózsaszín adó.

Nos, vegyük például az eldobható borotvát, amelynél gyakran előfordul, hogy hiába ugyanaz a márka, fantázianév, a rózsaszínű többe kerül, mint a kék. A felháborodott női vásárlóknak pedig széttárt karokkal válaszolnak a gyártók: a férfiak gyakrabban használják a borotvát, ebből következik, hogy többet is vesznek belőle, tehát ugyanannyit költenek rá hosszabb távon.

További indok lehet, hogy a nők egyszerűen többet fogyasztanak. Könnyebben nyitják ki a pénztárcájukat, ha például szépségápolási árufélékről van szó. Válogatnak a termékek között, nekik nem mindegy, milyen összetevőt tartalmaz az arckrém, milyen illatú tusfürdővel fürdenek. Tudják ezt a gyártók is, ezért a nőket megcélzó marketingre is bővebben költenek, mely többletköltség az árban jelenhet meg.

A pink tax nem csak egy-egy termék esetében észrevehető. Jóval többe kerül a rövid női hajvágás a férfiénál, s mélyebben kell a zsebbe nyúlni a hölgyeknek a ruhaboltokban, sőt már a játékboltokban is feltűnik a különbség a lányoknak és fiúknak szánt játékok között. A legnagyobb eltérés a luxustermékek, például a parfümök között található: ugyanazon márka férfiaknak szánt illata 20 990, míg a női változatáért 24 700 forintot kérnek.

Hiába a kereskedők, a boltok magyarázata, a dühös nőket nem békítik meg. Ez év január elején a Tesco úgy döntött, enged a hölgyek akaratának. Paula Scheriff brit jogász bírta rá erre az áruházláncot, miután kiderült, hogy a legolcsóbb borotváért kétszer annyit kérnek, ha rózsaszín, mint a férfiak számára kínált ugyanazon termékért. Az üzletlánc megvizsgálta a Nagy-Britanniában található 3500 üzletük árukínálatát, és megígérte, hogy orvosolják a panaszt: ne kerüljenek többe a nőknek szánt termékek.

Ezek is érdekelhetnek