JELENTŐSÉGÉT egyesek a Rubik-kockáéhoz mérik, mások a közelmúlt legsikeresebb taneszközeként emlegetik. Játékra és tanulásra is kiváló Radosza Sándor találmánya.
Kép: Radosza Sándor játékkészitö és - feltaláló Radosza-gyürü 2017.02.06 fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
Radosza kolléga újságíróként tizenöt évig ingázott Maglód és Budapest között, majd újabb tizenöt évig tv-híradósként tette ezt. Nem túl nagy távolság, mindössze tíz kilométer, de csúcsidőben maga a pokol.
Esténként hazatérve beleült kedvenc foteljébe, s összevissza tekergette a bűvös kockát, így sikerült levezetnie a napi feszültséget. Néha felötlöttek benne gyerekkori „sérelmei”, amikor a győri általános iskola első osztályosaként a betűkészlete miatt gyakran kikapott a tanító nénijétől: az egyik elveszett, a másik szamárfüles, a harmadik zsírfoltos lett.
– Háborgott az igazságérzetem, miért nem csinálnak használhatóbb betűkészletet. Felnőttként pedig elgondolkodtam, mi lenne, ha jómagam rukkolnék elő ilyen taneszközzel – meséli Radosza Sándor. – Győrben építőipari technikumot végeztem, a zsámbéki tanítóképzőn diplomáztam, egy időben pedagógusként is dolgoztam. Ezek alapján támadt bátorságom hozzá, hogy a megoldáson törjem a fejem. Először két egyforma átmérőjű gyűrűt építettem össze, de nem működött jól. Végül több próbálkozás után eljutottam a háromdimenziós változathoz, ebből fejlesztettem ki a gyűrűk jelenlegi felépítését.
A Radosza-gyűrű lényege, hogy szórakoztató formában juttat ismeretekhez. Először az írás és a számolás tanulásához készült, ma már az óvodásoknak külön tesztgyűrű is készül, amivel jól mérhető az iskolaérettség.
A turista témakörben hazánk nevezetességeit lehet „kipörgetni”, egy gyulai zenetanár a zenetanításhoz tervezett koncepciót, és felmerült egy Braille-írást alkalmazó változat is.
– A találmányomat négyszer utasította vissza a szabadalmi hivatal, végül csak sikerült levédetnem – árulja el Sándor. Önzetlen barátok és támogatók révén a gyártásuk is megoldódott. Reklámra sosem volt pénzem, így az eszközök nehezebben kerültek be a köztudatba.
Az újítás szinte előbb terjedt el külföldön, mint nálunk. Az író-gyűrűk angol, német, svéd, román és szlovák nyelven is kaphatóak. Az egyik északi országban tervezik bevezetni a használatát az oktatásban, most kezdték el tesztelni. Nálunk főként az óvodákban népszerű, az iskolákba nehezebb bekerülni vele, mert az igazgatók nem rendelkeznek szabadon felhasználható pénzkerettel. Pedig a pedagógusok és a szülők is örülnének, ha ezzel a játékos módszerrel tanulhatnának a gyerekek.
Bizonyára újabb innovációk is rejlenek a feltaláló tarsolyában. Amikor erre tereljük a szót, válasz helyett ígéretet kapunk: elsőként lapunkkal közli majd a szabadalmát, ami a logikára épülő társasjáték lesz.