Kényelmetlen dívány

AMIÓTA VILÁG a világ, a Hollywood dombjai között vászonra álmodott nők sorsa mindig is a szálakat a kulisszák mögött igazgató nagyhatalmú férfiak mesterkedésén múlott. Az álomgyár legendája nemcsak a film, hanem a rendszerszinten működő szexizmus történetével is összeforrt. S hiába bukik bele épp e hetekben az egyik legbefolyásosabb producer, Harvey Weinstein, ezután sem várható jelentős változás.

Család-otthonMarkos Mária2017. 11. 08. szerda2017. 11. 08.

Kép: Prod DB © Universal / DR PAS DE PRINTEMPS POUR MARNIE (MARNIE) de Alfred Hitchcock 1964 USA avec Alfred Hitchcock et Tippi Hedren sur le tournage dactylographe, travail de bureau, indication, decors, projecteur, camera, dolly, chariot d'apres le roman de Winston Graham, Image: 174121196, License: Rights-managed, Restrictions: NO RESTRICTION, Model Release: no, Credit line: Profimedia, Visual movies, Fotó: Profimedia

Kényelmetlen dívány
Prod DB © Universal / DR PAS DE PRINTEMPS POUR MARNIE (MARNIE) de Alfred Hitchcock 1964 USA avec Alfred Hitchcock et Tippi Hedren sur le tournage dactylographe, travail de bureau, indication, decors, projecteur, camera, dolly, chariot d'apres le roman de Winston Graham, Image: 174121196, License: Rights-managed, Restrictions: NO RESTRICTION, Model Release: no, Credit line: Profimedia, Visual movies
Fotó: Profimedia

„Gratulálok! Öt hölgynek nem kell többé úgy tennie, mintha vonzódna Harvey Weinsteinhez!” Ezekkel a szavakkal konferálta fel Seth MacFarlane amerikai komikus a 2013-as Oscar-díjra jelölt legjobb színésznők névsorát a díjkiosztás előeseményén. Hiába. A hollywoodi álomgyárban még a legfájóbb traumákból is könnyed szórakozást kreálnak: mindenki azt hitte, ez is csak egy a sok poén közül.

Pedig az elgondolás, hogy a női sztároknak és önjelölt sztárocskáknak kötelező minimum jó pofát vágni az öregedő férfi stúdióvezetők és producerek közeledésének, egyidős Hollywood lankáival, akárcsak a szereposztó dívány intézménye.

A filmipar aranykoráról nem csak szép emlékeket őrzött Shirley Temple. Memoárjában a Metro-Goldwyn-Mayer stúdió egyik produceréről, Arthur Freedről állította, hogy 12 éves korában kigombolta előtte a nadrágját.

Louis B Mayer, az MGM társalapítója a stúdió első számú ifjú csillagát, Judy Garlandot ültette rendszeresen az ölébe. Az Óz, a csodák csodája főszereplője nappal amfetaminnal, éjjel altatókkal tudta csak elviselni Hollywoodot.

Ginger Rogers szerint a Columbia stúdió feje is sajátos módját választotta az udvarlásnak: Harry Cohn egy asztal körül kergetőzve kezdett ki vele.

Marilyn Monroe nem köntörfalazott, egyenesen egy túlzsúfolt bordélyhoz hasonlította Hollywoodot.

A próbafelvételekre sohasem a stúdiókapukból vezetett az út, a moziszerződéseket a szereposztó díványon és azokon az intim partikon osztatták ki, ahol a nők hajlandók voltak szexuálisan kedvezni a befolyásos férfiaknak.

Az '50-es években továbbra is a producerek pengették a húrokat a híres dombok közt, viszont ekkor már a rendezőknek is jóval nagyobb szerep jutott a lapok osztásakor, mint korábban – így a zaklatásokból is jobban kivették részüket.

Alfred Hitchcockról például köztudott volt, hogy melyik típust kedveli. „A szőkékből lesz a legjobb áldozat – hangoztatta szereposztásának alapelvét. – Olyanok, mint a szűz hó, amelyben felsejlik a véres lábnyom.”

A Madarak blondie sztárja, Tippi Hedren memoárjában arról vall, hogyan is csinált belőle Hitchcock valódi áldozatot több éven keresztül: a rendező a nőre vetette magát egy limuzinban, majd a forgatáson élő madarakkal büntette őt az ellenállásáért. Végül a karrierjét is tönkretette.

1972-ben az Utolsó tangó Párizsban című filmben a Marlon Brando oldalán csillogó Maria Schneider arról vallott, hogy a rendező Bernardo Bertolucci hogyan alázta meg és egy kulcsfontosságú jelenetre hivatkozva miként vett rajta erőszakot Brando közreműködésével.

Reese Witherspoont 16 évesen támadta meg egy rendező – az incidenst követően az ügynökök és producerek mély hallgatásba burkolóztak a munkaszerződésével kapcsolatban.

A mogul és a sztárocska örök érvényű modellje teszi a Hollywood-produkciót alapvetően szexista rendszerré. S ami a színfalak mögött zajlik, legtöbbször ugyanaz kel életre a filmvásznon – fordítva.

Hány olyan mozit láthatunk napjainkban is, amelyben a fiatal, alázatos nő ellenállhatatlan vonzalmat érez az idősebb, erős férfi iránt. Ha bárkinek az lenne a benyomása, hogy a hollywoodi mozi a filmeket megálmodó rendezők és producerek vágyainak összjátéka, talán nem is téved nagyot. Már csak az a kérdés, kit akarnak átejteni az ömlengős románcokkal: a főleg – 52 százalékban – nőkből álló közönséget, vagy a filmstúdiók ügyvezetőit, akik egy szál köntösben kergetik az asztal körül az újdonsült sztárocskákat?
 

Ezek is érdekelhetnek