Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
AZ OLVASOTT SZÖVEG mindössze egytizedére emlékszünk két hét elteltével, míg a mondott és eljátszott szövegnek a 90 százalékára. Ez is bizonyíték rá, hogy ideje lenne áttérni az élményalapú oktatásra, ám kiégett pedagógusokkal ez igencsak nehezen megy.
Kép: Magyarmecske általános iskola hátrányos helyzetű térség ormánság szegénység FranklinCovey módszer képzés oktatás nevelés fejlesztés kompetencia szimfónia program zene hegedű gyerek szabály 2015 03 10 Fotó: Kállai Márton
Tök jó hely az iskola, csak legyen üres egész nap – mondta egy iskolaigazgató Balatoni József történelemtanárnak, közismertebb nevén Jocó bácsinak. Döbbenten idézi e mondatot, de egy tanár kijelentése is mély nyomot hagyott benne: – Utálom a gyerekeket! – mondta. – Akkor miért van itt? – kérdezte Jocó bácsi. – Tíz évem van a nyugdíjig, addig kibírom valahogy – jött a válasz.
Szó sincs arról, hogy valamennyi pedagógus így érezne, hiszen többségüknek valóban az a célja, hogy boldog diákokat lássanak az iskolapadban. Régóta halljuk, hogy az oktatásban szemléletváltásra van szükség intézményes és családi szinten egyaránt, hiszen jelentősen megváltozott a világ. A fejvadászcégek szerint ma az együttműködés és a rugalmasság megléte a legfontosabb az álláskeresőknél, s az sem mindegy, hogyan tudnak alkalmazkodni az új feladatokhoz. Ehhez képest még mindig gyorsan felejthető lexikális tudással tömjük a gyerekeink fejét.
Hogyan lehet érzékeny és együttműködő gyerekeket nevelni ilyen elvárások közepette? Erre kereste a választ a Felelős Szülők Iskolájának Értsd meg! című rendezvénye. Értsd meg, hogy egy kisgyereknek, akinek elváltak a szülei, aki nem hall vagy lát jól, aki valamiért ijedt, s nem tud tanulni, először a lelkével kell foglalkoznunk. De az a tanár, aki a kiégés határán áll, a legjobb indulattal sem tud ennek a feladatnak eleget tenni. Befeszült állapotban – vonatkozzon ez a szakemberre vagy a gyerekre – nem halljuk meg az évszámokat, nem tudunk viselkedni, másképp reagálunk, néha magunk sem értjük, miért.
Vannak, akik még mindig ördögtől való dolognak tartják a relaxációt, a meditációt és az agykontrollt, de az USA-ban a középiskolák háromnegyedében tananyag a relaxáció. – A helyes légzés elsajátításával, akár egy 40 másodperces egyszerű gyakorlattal fel lehet turbózni az agyunkat, a figyelmünket – mondta a konferencián Tihanyi Rita gyerekagykontroll-oktató. A felmérések bizonyítják, hogy az olvasott szöveg 10, a hallotténak 20, a látottnak 30, a látott és hallottnak 50, míg a mondott és eljátszottnak a 90 százalékára emlékszünk két hét elteltével. – Sokszor mondjuk a gyereknek, hogy „bezzeg a hülyeséget gyorsan megjegyzed!”. És valóban, az a tartalom, amelyik színnel, képpel, zenével, formákkal, humorral társul, sokkal jobban rögzül az agyunkban. Ez utóbbiak mind a jobb agyféltekére jellemzőek, míg az olvasás, a beszéd, az írás, a memorizálás, a logikai gondolkodás, az elemző és kritikus megközelítések a balra. A két agyféltekét össze lehet hangolni, és máris hatékonyabban tudunk teljesíteni. A képlet egyszerű: az élményközpontú tanítás a kulcs.
Balatoni József vallja, hogy a gyerek a fontos, nem a tananyag. A modern technika világában csak egy kattintás, és bármilyen adathoz hozzájutunk, ezért ő inkább a képességfejlesztésre és az élményekre helyezi a hangsúlyt. Ha történelemórán akár egy krétacsatával szemléltetik a mohácsi ütközetet, a gyerek egy életre megjegyzi, hogy miért Szapolyai került a vesztes csata után a trónra. – Öt fontos pedagógiai alapelv mentén tanítok. A tanítás hivatás legyen, szeresd a hivatásodat, szeresd a gyereket, légy önmagad és merj újítani! Fontos feladat a gyerekek érzékenyítése is, amihez sokszor ki kell mozdítani őket a komfortzónájukból.
A konferencián a Nem Adom Fel Alapítvány tréningcsapata próbálta a résztvevők számára érzékletessé tenni, hogy milyen másnak lenni egy társadalomban, kerekes székben, halmozottan sérültként, autistaként, gyengénlátóként vagy hallássérültként élni. A felnőtteknek (pedagógusoknak és szülőknek egyaránt) kell megszólítaniuk a gyerekeket, hogy megtanulják elfogadni a másságot.
Sokan hangoztatják, hogy minek annyit „tutujgatni” a mai gyerekeket, a korábbi generációk is felnőttek a poroszos oktatásban, egy keményebb világban. Igen, de ha van más út, ami sikeresebb élethez vezet, akkor miért ne próbálnánk meg mi is?
KÁLLAI MÁRTON FELVÉTELE, DRASKOVICS ÁDÁM FELVÉTELE
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu