Döntöttek a szlovákok: katonákat fognak küldeni a válság kellős közepébe
mandiner.hu
Egyre tovább élünk, és természetes, hogy amíg csak tehetjük, ragaszkodunk a megszokott kényelmünkhöz. Így van ez a közlekedésben is, ezért mind több idős vezetővel találkozhatunk az utakon. Nehéz eldönteni, hogy meddig biztonságos a volán mögé ülni, különösen, ha a korosodáshoz még kezdődő demencia is társul.
Kép: Ian Britton, Fotó: Ian Britton
Eleinte csak arra leszünk figyelmesek, hogy szaporodnak a gondok: idős hozzátartozónk eltéved útközben, mind gyakoribbak a hirtelen fékezések, koccanások nyomai csúfítják az autóját, a szélvédőn egyre-másra tűnnek fel a piros zacskós büntetések, mert elfeledkezik a parkolójegy megváltásáról.
Ilyenkor a család feladata, hogy fontolóra vegye, szabad-e autóval útjára engedni a korosodó, esetleg már demenciában szenvedő hozzátartozóját.
A helyzetet nehezíti, hogy nem találni általánosan elfogadott útmutatást, aminek alapján felmérhető lenne, hogy az idős sofőr aktuális állapota mekkora veszélyt jelent saját magára és a környezetére nézve – olvasható a Webbeteg.hu internetes oldalon.
Amiben az idősek is jók
Lehet, hogy a korosabb sofőrök reakcióideje már nem a legrövidebb, de általában elmondható, hogy lassabban, megfontoltabban vezetnek, kellő figyelmet szentelnek a gépkocsi megfelelő műszaki állapotának, ittasan, rossz időben, sötétedés után nem ülnek a volán mögé, s mindig bekötik a biztonsági övet.
A Neurology szaklapban ugyan ajánlást tettek közzé, hogy a szellemi hanyatlás jeleit mutató időseknek milyen körülmények között engedélyezett az autóvezetés, egy korábbi kutatás eredménye szerint azonban már enyhe demencia esetén sem tanácsos a kormány mögé ülni.
Egy friss, hatezer fő bevonásával végzett vizsgálat alapján pedig arra jutottak, hogy bár a demenciába hajló idősek 88 százaléka nagy valószínűséggel nem menne át a járművezetői vizsgán, a betegség kezdeti stádiumában lévők 76 százalékának ez nem okozna gondot, biztonsággal vezetnek.
Az ellentmondó kutatási eredményekre alapozva a szakértők azt tanácsolják: az érintettek már a demencia első jeleit érzékelve fontolják meg, hogy végleg leteszik az autót. Ez az útmutatás viszonylag megengedő: felhívja a figyelmet a szellemileg leépülő idősek romló vezetési képességeire, ugyanakkor nem korlátozza azokat, akik nem veszélyeztetik a közlekedés biztonságát.
A járművezetőket a szabványos klinikai demenciaértékeléssel lehet leginkább tesztelni, amely a memóriát, a problémamegoldás és az önmagukról való gondoskodás képességét méri.
A családtagok ismerik legjobban a szeretteiket, így sokat segíthetnek a biztonságot veszélyeztető vezetők azonosításában, amennyiben reálisan látják a helyzetet és őszintén nyilatkoznak.
Meddig érvényes? Életkor, illetve egészségi állapot függvénye, hogy az orvos mennyi időre hosszabbítja meg a jogosítványunkat. Így 50 éves korig akár 10, 60 felett 3, míg 70 után csupán 2 évre szólhat a vezetői engedély érvényessége. Autót vezetni tehát még 80 éves kortól is lehet, ha a sofőr egészségi állapota megengedi.
Gyakran előfordul, hogy a hozzátartozók túlságosan aggodalmaskodók, s ezért alulbecsülik az idős ember vezetői képességét.
Fontos, hogy a döntést együtt hozza meg a család, ugyanis a demenciában szenvedő beteg már kevéssé fogja fel, nem hiszi el, hogy veszélyt jelent az utakon.
Éppen ezért óriási az orvos és a hozzátartozók felelőssége annak megítélésében, hogy az idős járművezető mikor akassza végleg szögre a slusszkulcsot.
mandiner.hu
metropol.hu
life.hu
magyarnemzet.hu
heol.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
nemzetisport.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu