Háború Ukrajnában - Ledobták az elefánt nevű bombát az oroszok + videó
hirtv.hu
Néhány hete, vasárnap reggel Niki és Szandi, a kecskeméti testvérpár a nagymamájukkal már hazafelé tartottak a bevásárlásból, amikor az asszony a kocsijával a tilos jelzés ellenére a sínekre hajtott. A Budapestről Szegedre tartó InterCity kettészakította a nő autóját. Ha ilyen hírt hallunk, mindegyre ott motoszkál a fejünkben: a piros jelzés ellenére sokan miért nem állnak meg a sorompóknál, a zebráknál, az útkereszteződéseknél?
– A kecskeméti ügyben még folyik a vizsgálat, de az eddigi információk alapján valószínű, hogy a nagymama figyelmetlenségből hajtott rá a sínekre. Vasúti átjáróba a tilos jelzés ellenére behajtani hatalmas kockázat, hiszen ha a szabálytalankodó elszámolja magát, az életével fizethet.
Ezt a kockázatot kevesen vállalják tudatosan, talán a sofőrök 10-15 százaléka ennyire „bátor”. Leginkább azok, akik rendíthetetlenek a tévedhetetlenségükben, az átlagosnál nagyobb, indokolatlan önbizalommal vezetnek.
Ismerek olyan esetet, amikor a baleset okozóját a furcsa viselkedése miatt szigorított pályaalkalmassági és pszichológiai vizsgálatra küldték, ahol kiderült, hogy a stressz- és a monotonitástűrő képessége jóval gyengébb az átlagosnál.
Eltiltották a vezetéstől, mert e hiányosságok ellenére is meg volt győződve arról, hogy ő a világ legjobb sofőrje – mondja dr. Kozma Tamás közlekedési ügyvéd.
Jó ez így? A piroson áthajtás az egyik leggyakoribb szabálysértés, amiért korábban a vétkesnek 100 ezer forintot kellett fizetnie – ám évek óta már csak 50 ezer a büntetés.
Nemrégen történt egy másik súlyos baleset, amikor a 19 éves fiú a barátnőjét és annak húgát vitte haza. Vagánynak akart tűnni a lányok előtt, őrült száguldozásba kezdett.
Amikor meglátta, hogy az előttük lévő autóban a barátnője apja ül, elérkezettnek látta a pillanatot, hogy bebizonyítsa, férfi a javából: 130 kilométeres sebességgel előzött.
Szembejött egy autó, ütköztek, de csodával határos módon senki nem halt meg, de többen súlyosan megsérültek. A fiút első fokon letöltendő szabadságvesztésre ítélték – ami inkább csak a halálos baleseteknél szokás –, mert a bíróság szerint tudatosan olyan fokú kockázatot vállalt, amelynek szankcionálásakor már nem elégséges a felfüggesztett fogházbüntetés.
Annak ellenére, hogy a legtöbben javarészt szabálykövetők, az is biztos, hogy nem lehet minden regulát mindig betartani, mert különben nem boldogulnánk a világban. Egy kísérlet során egy erdei útkereszteződésben közlekedési lámpát állítottak fel. Az ösvényen haladva, a többség hitetlenkedve, de megállt és alaposan körbenézett, mielőtt továbbindult.
Akadtak, akik két-három percig is álltak a piros lámpánál. Nehéz kérdés: mikor írhatjuk felül a szabályokat?
Kozma Tamás a vasúti átjárókkal kapcsolatban hangsúlyozta: a pirosan villogó lámpánál tilos átmenni, ezt még a szirénázó rendőrautónak is be kell tartania. De a fehéren villogó sem azt jelzi, hogy biztosan szabad az út: a fokozott óvatosságot ilyenkor is megköveteli a KRESZ, tehát meg kell győződnünk arról, hogy valóban nem jön a vonat.
Plakáton a képe
Franciaországban egyedi módszer segítségével próbálnak hatást gyakorolni a szabálytalankodókra. Kamerákat helyeztek el a közlekedési lámpás gyalogátkelőknél, s amikor valaki a piros jelzés ellenére lelép az úttestre, hatalmas fékcsikorgás hallatszik. A hangra mindenki összerezzen, ijedt képet vág, amit fotóval megörökítenek. Ez a kép pár másodperc múlva megjelenik a szemközti óriásplakáton, a következő felirattal: „Ne kockáztassa az életét!”
hirtv.hu
astronet.hu
origo.hu
magyarnemzet.hu
haon.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
magyarnemzet.hu
nemzetisport.hu
mandiner.hu
origo.hu
origo.hu