Otthonról a virtuális tanterembe visz

Március 16. óta 720 ezer általános iskolás gyerek lépett be az online oktatás világába. Bezártak az iskolák, diákok és tanárok egyik napról a másikra kiszorultak a tantermekből, az internet segítségével kellett átállniuk az önálló tanításra és tanulásra. Ehhez nyújt hatékony segítséget az immár több éve működő videotanar.hu weboldal.

Család-otthonMarkos Mária2020. 04. 08. szerda2020. 04. 08.

Kép: CSAK A SZABAD FÖLD HETILAPBAN! Iskolás gyerek lány tanul laptoppal notebook-kal, számítógépen, digitális oktatás leckét csinál, házifeladat, édesanyja segít neki 2020.03.30 fotó: Németh András Péter / Szabad Föld CSAK A SZABAD FÖLD HETILAPBAN!, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

Otthonról a virtuális tanterembe visz
CSAK A SZABAD FÖLD HETILAPBAN! Iskolás gyerek lány tanul laptoppal notebook-kal, számítógépen, digitális oktatás leckét csinál, házifeladat, édesanyja segít neki 2020.03.30 fotó: Németh András Péter / Szabad Föld CSAK A SZABAD FÖLD HETILAPBAN!
Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

A magyar pedagógusok jelentős részének egy hét alatt kellett átállnia krétáról az online oktatásra. Sok jól használható online tanítási platform létezik ma már, de ezek közül egyik sem nyújtja azt, amit a Videotanár: az általános iskolai Nemzeti alaptantervet lefedő tartalom másutt nem érhető el.

Ráadásul mindehhez tanárok készítettek videókat és teszteket, egyetemi oktatókkal lektorált tartalmakat.

– A Videotanár oldalán jelenleg 850-nél több videó, 17 ezer kér­­­dés-felelet várja a gyerekeket és a pedagógusokat egyaránt – avat a részletekbe Csetényi Csaba, a videotanar.hu alapítója.

– A diák egyszerű regisztráció után megnézheti az adott tananyaghoz tartozó videót, majd utána egy teszttel ellenőrizheti a tudását. A teljes felső tagozatos tananyagot – kivéve a nyelvtanulást és a testnevelést – lefedjük, a videók a honlapunkon kívül a YouTube-on is nézhetők, valamint a weboldalunkon, ami online tesztoldal is egyben.

Amikor a tanteremben ír dolgozatot a diák, az vagy sikerül, vagy nem. A Videotanár lehetőséget nyújt a gyakorlásra, s ha elsőre nem sikerül a teszt, újból el lehet kezdeni kitölteni. Nem az számít, hogy elsőre jó legyen, hanem hogy megtanulják a gyerekek a tananyagot.

A Videotanár honlapján a pedagógusoknak lehetőségük van saját tartalmakat készíteni, videót és tesztkérdéseket tölthetnek fel. Meghívhatják a diákjaikat – mintegy virtuális osztálytermet létrehozva –, hogy mit nézzenek és tanuljanak meg, utána pedig dolgozatot írathatnak az adott tananyagból, ami után értékelés születik az elvégzett tesztek eredményeiről.

Mire van szükség mindehhez? Internetre és laptopra, de mobiltelefonon és tableten is használható a felület.

– Nagy előnye, hogy a gyerekek akkor tanulnak, amikor ők akarnak. Olyan videós és tesztkultúrát nyújtunk nekik, ami közelebb áll a világukhoz, s könnyebben ott ragadnak. A nézettségünk 7,7 milliós, ami számunkra óriási siker, hiszen nem szórakoztató tartalmat teszünk fel, ez a diákok számára munka.

A Videotanár lehetőséget nyújt a gyakorlásra, s ha elsőre nem sikerül a teszt, újból el lehet kezdeni kitölteni. Fotó: Németh András Péter

És hogy ennek ellenére ilyen sokan nézik, azt mutatja, jó úton járunk – mesél a sikerekről az alapító. – Hat évvel ezelőtt, amikor a Videotanárt elindítottam, az motivált: nem tudtam elképzelni a saját gyerekeimről, hogy 45 percen keresztül figyeljenek. Ezért kellett kitalálni a „visszatekerhető” tanárt, ami képes elősegíteni a jobb megértést.

Fontos azonban a gyerek motivációja is: minket az a diák tud jól használni, aki valóban tanulni akar. A laptop mögül nem lehet kiszúrni, aki puskázik a teszt közben vagy nem figyel oda a videóra. Aki nem követi az élő órát, ezt sem fogja. Mi ezt a fajta oktatást azoknak a gyerekeknek szánjuk, akik szeretnének előrehaladni az életükben.

Akár egy szívgörbe

A vészhelyzet óta a Videotanár látogatóinak száma naponta eléri a 130 ezret is. Vannak órák, amikor egyszerre 16 ezer gyerek nézi tantárgyanként a honlapot, ezek közül is a matematika és a történelem fej-fej mellett halad.

Csetényi Csaba tapasztalatai szerint a diákok hétfőn, kedden, szerdán és csütörtökön szépen tanulnak, pénteken már szinte senki, a szombat a leggyengébb nap, viszont vasárnap vannak a legtöbben: többen, mint a hét első napjaiban. Olyan ez, mint egy szívgörbe: hétről hétre ugyanaz a mintázata.

A Videotanár akkor is hasznos, ha az iskolából hiányzik a szaktanár, ekkor tanárként van jelen. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy a tanár továbbra is nélkülözhetetlen szereplője a tudás átadásának: nélküle nincs oktatás.

A Videotanár – mint annyi más, az interneten fellelhető platform – csak kiegészítő eszköze annak a tudásátadásnak, ami a tanáron és a diákon múlik.

Ezek is érdekelhetnek