Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A digitális oktatásra való kényszerű és hirtelen váltás óriási kihívás elé állította a tanárokat, a szülőket és a diákokat a veszélyhelyzet idején. De lezárult e különös tanév, eljött az összegzés ideje.
A HiperSuli programot a Telenor öt éve indította el az Emberi Erőforrások Minisztériumának közreműködésével, célja a digitális oktatási anyagok és módszertanok fejlesztése, terjesztése. Amely iskolák már csatlakoztak a kezdeményezéshez, és a pedagógusok, akiknek már volt e téren némi tapasztalata, március közepén könnyebben tudtak átállni. De mire is?
– A szó valódi értelmében nem lehet az elmúlt hetek gyakorlatát digitális oktatásnak nevezni, hiszen az elsősorban tanteremben történik, amelyet digitális eszközökkel, tabletekkel, okostelefonokkal segítünk. Ami a veszélyhelyzet idején zajlott, arra a karanténoktatás kifejezést szoktam használni – tisztázza a fogalmakat Koren Balázs matematikatanár.
Az iskolák bezárásával sajnos éppen az a színtér tűnt el, ami a kommunikációnak, az együttműködésnek, a közös munkának a helyszíne volt: a tanterem. A hipersulikban – ahol a digitális oktatás magasabb szinten működött, mint az átlagos iskolában – könnyebben tudtak olyan eszközöket, tanítási módszertanokat és digitális tantermi megoldásokat találni, amelyek átsegítették a résztvevőket ezen a nehéz időszakon.
Levonhatjuk tehát a tanulságot: HiperSuliból több kellene. Ennek pedig nincs akadálya, hiszen a programhoz az intézmények önként csatlakozhatnak az ország bármely részéről. A legfontosabb feltétel, hogy elkötelezettek legyenek a digitális oktatás iránt. (Bővebben a csatlakozásról itt kaphatnak információt: https:/hipersuli.hu/hipersuli-csatlakozas)
A Telenor igény szerint megfelelő internetkapcsolatot létesít, a tanároknak pedig továbbképzési lehetőséget nyújt, aminek keretében elérhetik a HiperSuli eddigi működése során felhalmozott tapasztalatokat is.
Amikor tavasszal egyik napról a másikra bezárták az iskolákat, a hipersulis tanároknak, illetve a program szakmai vezetésének első dolga volt egy digitális kapcsolattartási platformot létrehozni és javaslatcsomagot összeállítani arra vonatkozóan, hogy mire érdemes figyelni, mit kell tenni ebben a helyzetben.
– Rendszeres kapcsolatot tartottunk kollégáinkkal, a tanárok egymást segítették. Ha valakinek problémája akadt, megoszthatta másokkal, a digitális technika használatával pedig a földrajzi távolságokat is képesek voltak áthidalni: egy hódmezővásárhelyi tanár könnyen tudott segíteni egy dunaújvárosinak és fordítva.
Jó volt hallgatni, amikor a pedagógusok sikertörténetekről számoltak be egymásnak: például, hogy milyen technikákkal lehet a kis elsősöket oktatni, a gimnazistáknál miként tudják a projekt módszerét bevezetni, miféle apró sikerek és örömök érték őket. Lelkileg is sokat jelentett tehát a kölcsönös egymásra figyelés – számol be a karanténoktatás egyik pozitív hozadékáról a program szakmai vezetője.
Az is nyilvánvalóvá vált, hogy egyes tantárgyakat könnyebben lehet távoktatni, míg másokat nem.
– Matekszakosként nekem könnyebb dolgom volt, de a rajz, az ének és a testnevelés tanítása komoly kihívást jelentett. Számos esetben találkozhattunk az interneten azzal a gyakorlattal, hogy a tanárok videókat kértek be a szülőktől vagy a gyerekektől, amint éppen végrehajtanak valamilyen feladatot. Felhívtuk a figyelmet, hogy ennek milyen adatvédelmi kockázatai lehetnek, mire kell figyelni.
Nagyon fontos, hogy ha mégis ilyen jellegű információkat kérnek a diákoktól, akkor úgy tegyék, hogy az zárt rendszerben történjen, ezek a tartalmak ne röpködjenek az interneten – emlékeztetett Koren Balázs. Az idén a szülőknek is megnyitották a HiperSuli programot a tudatos internethasználattal kapcsolatos információkkal és tananyagokkal.
A karantén időszaka rávilágított, hogy sokkal fontosabb a szülők szerepe az oktatásban, mint azt némelyek gondolták. S nemcsak alsó tagozatban, hanem a nagyoknál is elengedhetetlen, hogy a szülő folyamatosan képben legyen és kövesse gyermekének tanulmányait.
Mindenki bízik abban, hogy szeptembertől visszaáll az élet a rendes kerékvágásba, de addig is előttünk a nyár, a vakáció. Jelenleg sajnos sok a különböző okokból lemaradt tanuló. Kérdés, hogy lehet-e, kell-e számukra feladatokat adni a nyári szünetre?
– Fontos, hogy a nyár a pihenésről szóljon, erre most mindenkinek nagy szüksége van, hiszen az elmúlt időszak a tanárnak, a diáknak, a szülőknek egyaránt megterhelő volt. Ha mégis gyakorolni akarunk a gyerekkel, vonjuk be olyan feladatokba, melyek során a megtanult ismeretek előkerülnek.
A kisebb gyerekekkel például süssünk-főzzünk együtt: mérje ő a lisztet, adagolja ki, hogy hány kiló és deka hozzávaló kell az ételhez. A nagyobbakkal eljátszhatjuk, hogy ha a család kirándulni, túrázni megy, idézze fel a helyhez kötődő földrajzi, történelmi ismereteket, olvassa a térképet, vezesse a túrát.
Ezek mind apró tanulási momentumok, melyekkel a diákok elmélyítik a tudásukat, vagy éppen a tanultakat átültetik a gyakorlatba. Ugyanakkor, ha bármelyikük is egyértelműen lemaradt valamelyik tantárgyból, érdemes időt szakítani valamennyi gyakorlásra, hogy nyugodtabban, stresszmentesen kezdődhessen a következő tanév.
Vakációs feladatok
A HiperSuli szakértői TudásPakkot állítottak össze, amely a szülők és a tanárok számára is hasznos információkkal szolgálhat a jövőt illetően. - Amennyiben a szülő úgy érzi, hogy gyermeke lemaradt, érdemes tanácsot kérnie a tanároktól, akik bizonyára nem érzik tehernek az ilyen megkereséseket, szívesen segítenek abban, hogy személyre szóló javaslatokat vagy akár feladatpakkot adjanak a nyárra. - Célszerű a gyerekkel elbeszélgetni arról, a nyári felzárkóztatásra azért van szükség, hogy utána a következő kilenc hónap könnyedén, gördülékenyen menjen. - Az otthoni tanulás sokkal lazább és személyre szabottabb, mint ami a szigorú iskolai kereteken belül történik, így ez jó lehetőség arra, hogy a szülő játékos, szerethető feladatokat adjon a gyereknek. Fontos azonban, hogy a teljes vakáció nem szólhat a tanulásról. - A szülőknek nem kell szakképzett tanárrá válniuk, manapság már nagyon sok digitális platform segíti őket. A karantén miatt számos tudásmegosztó felület alakult ki, ezek használatával a diák önállóan is haladhat.A teljes TudásPakk a HiperSuli weboldalán (https://hipersuli.hu) olvasható.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu