Dancing with the Stars kiesői
origo.hu
A fiatalok egyharmada bizonytalan a pályaválasztással kapcsolatban, tízből négyen idő előtt otthagyják a felsőoktatást. Alapvető információk és önismeret hiányában nehéz szakmát választani, miközben sokuk döntésében meghatározóak az anyagi szempontok.
Magas fizetés, jó beosztás, siker – egy felmérés szerint számos fiatal ilyen elvárásokkal vág bele a nagybetűs életbe. Mindent szeretnének, és mielőbb. A gyorsaságnak gyakori eredménye, hogy tízből négy fiatal otthagyja a felsőoktatást, miután korábban vért izzadva tanult, hogy bejuthasson valamelyik egyetemre vagy főiskolára.
A legnagyobb probléma: a 16–20 évesek nincsenek tisztában az elvárásokkal, s azzal, hogy milyen lehetőségek nyílnak egy-egy szak vagy szakma elvégzése, megszerzése után. A szülőktől elsősorban érzelmi támogatást kapnak, a „valóságról” leginkább a közösségi médiafelületeken tájékozódnak anélkül, hogy mélyebbre is belemerülnének az információtengerbe. Nem lehet csodálkozni azon, hogy egyharmaduk bizonytalan a pályaválasztással kapcsolatban, s azt sem tudják, hol kellene kezdeni a feltérképezést.
Dr. Török Réka pszichológus, pályadöntési szakértő 13 éve foglalkozik tanácsadással. Kutatja a miérteket, próbál megoldásokat találni, minél több fiatalnak szeretne segíteni az eligazodásban. A Z generáció tagjainak más társadalmi és technológiai környezetben kell dönteniük a jövőjükről, mint anno a szüleiknek, ezért a munkahellyel kapcsolatos elvárásaik is különböznek.
– Leginkább azoknak irreálisak az elvárásaik, akiknek alacsony az önismeretük, nem dolgoztak a gimnázium vagy az egyetem mellett. Sajnos sokan abba sem látnak bele, miként zajlanak a mindennapok a szüleik munkahelyén. A cégek is hozzájárulnak, hogy sok pályakezdőben valótlan elvárás alakuljon ki: a munkaadók egy része úgy tünteti fel magát, mintha náluk csupa móka és kacagás lenne az élet, mindenkit elismernek, megbecsülnek, megfizetnek.
A kezdő munkavállalók aztán értetlenül szembesülnek a valósággal, hiszen „nem erről volt szó”. És a Z generáció ilyenkor könnyedén továbbáll, mert olyan munkaerőpiacon mozog, ahol nagy a hiány, így megteheti, hogy válogasson. Több helyen kipróbálhatja magát, akár külföldön is, hiszen a néhány évtizeddel ezelőttihez képest megsokszorozódtak a lehetőségek – mondja a szakértő.
Ez is szerepet játszhat abban, hogy drámaian csökken a továbbtanulók aránya. Az idén tavalyhoz képest húszezerrel kevesebben jelentkeztek a felsőoktatásba, e szám 2001 óta nem volt ilyen alacsony. Igaz, kevesebb a gyerek, sokan mennek külföldre, emellett népszerűek az OKJ-s képzések, és egyre többen tanulnak inkább levelező vagy esti tagozaton, hogy mellette munkát vállalhassanak.
Eszter, 18 éves: „Angol–holland szakra jelentkeztem, felvettek. Nem tudom igazán, mi szeretnék lenni, ezért választottam a nyelvszakot. Az idegen nyelvekre biztosan szükség van, ezzel a döntéssel nem lőhetek mellé, és utána még bármit tanulhatok. Lehetek tanár, tolmács, jó esetben egy menő céghez is bekerülhetek.”
Az OKJ-s képzésben vagy a felsőoktatásban tanulók 60 százaléka valamilyen formában dolgozik is. A fiataloknak meghatározóak az anyagi szempontok, előszeretettel hasonlítják össze a különböző munkákért kapható fizetéseket. Persze a pénz nem minden, hosszú távon mindenki motiválatlanná válik, ha olyan területen dolgozik, amit nem élvez – és előbb-utóbb bekövetkezik a kiégés.
– Tudjuk, hogy minden munka értékes, normális esetben minden szakmának van presztízse. Szakmunka nélkül megállna a világ, Magyarországon mégis nehezebb „eladni” a fiataloknak. Németországban nem csak a kettes vagy hármas tanulók tanulnak szakmát, mert a szakmunkásképzők profi vállalatokkal kötnek együttműködési szerződést, ahol magas szintű az infrastruktúra, ahol „menő” dolgozni.
Nagyon fontos lenne, hogy mi is erősítsük ezt az irányt – állítja a szakértő, aki a csapatával tavaly megalapította az Orientify karrierajánló és pályadöntést segítő online felületet.
– Karriertesztet dolgoztunk ki, ami segítség lehet azoknak, akik nem tudják, milyen területen tanuljanak tovább, melyik szakma lenne nekik való. Már a 13-14 éves gyerekeknél is érdemes alkalmazni, hiszen minél hamarabb kiderül, mi érdekli, miben jó és milyen lehetőségei vannak, annál sikeresebben választhat.
origo.hu
borsonline.hu
origo.hu
hirtv.hu
szon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu