Meglepő pszichológusi látlelet jött ki Magyar Péter hangfelvétele után
mandiner.hu
„Isten olyan, mint egy mulató cigány. Mindig ünnepel, mindig mulat, mindig öröm van benne, vidámság.” Ha esküvő van, a templomba is táncolva érkezik a roma násznép. Ritkaságszámba menő hagyományos roma lagziban jártunk a Kiskunságban, katolikus, cigány és polgári szertartáson egyaránt hallhattuk az életre szóló igent.
Kép: Soltvadkert-Kiskunhalas, 2021. október 16. Roma lagzi. Fotó: Ujvári Sándor
Leparkolt a limuzin, elindult a jegyespár a templom felé – jön a hír a soltvadkerti templom előtt várakozó rokonságnak, a hírrel együtt pedig a násznép, vőfély, kérető és zenekar. A pörgős, hangos zene a templomig hallatszik, pedig vagy két kilométerrel távolabb állt meg a Kiskunhalasról érkező konvoj. Türelmesen várakozunk néhány rokon társaságában, Henrik, az orgonista elszívja a szertartás előtti utolsó cigarettáját. A kis koszorúslány, Radics Rubina Cintia nevéhez hűen ragyog, akár egy drágakő. Az óvodás hölgy boldog, hogy ő is a menyasszony kísérője lehet a templomban!
– Csinos vagyok? – faggat.
– Csinos és gyönyörű – nyugtatom.
Lassan felbukkan a násznép színes, vidám serege.
– Alexa végül mégiscsak a tűsarkú cipőben jön? Ó, hogy fájhat már a lába! – Cintia édesanyja sajnálkozik, együtt érezzük át a fiatal hölgy minden lépésének gyötrelmét.
Az esemény nem mindennapi. Soltvadkerten 14 éve tartottak legutóbb hagyományos roma esküvőt! Ma a halasi Balázs Alexa és a soltvadkerti ifjabb Kolompár Gábor köti össze életét katolikus, cigány és polgári szertartás szerint egyaránt. A mulatság, ha nem is három napig, de szombat hajnaltól, a lánykikéréstől vasárnap reggelig tart, addig, amíg a zenészek el nem csomagolják az utolsó hangszert is. Mire ideértek Vadkertre, már többször tökig csavarták a hangerőt.
Reggel hétre a fiú a szülői házból, soltvadkerti tanyájukról családostul átvonult Halasra, hogy kikérjék a menyasszonyt. Vaskos népi színjátékot idéző jelenet zajlott: a lányos ház bejáratát egy italokkal rogyásig megrakott asztal torlaszolta el. A fiús családot kísérő, a kikérő szerepét betöltő Jakab Béla lovári nyelven heccelgette társát: ment a pörlekedés, a vita széles gesztusokkal egy órán keresztül, miközben szívélyesen itatták egymást. Végül megenyhültek, az asztalt félretolták az ajtóból, és beengedték a lányos házba a vőlegényt, aki végre kihozta a hófehér ruhába öltöztetett, koronás menyasszonyt.
Végigvonultak Kiskunhalason, majd a limuzinnal át Soltvadkertre, a templomhoz egy vérpezsdítő bossanovadallam kíséretében érkezett a nászmenet, élén a soltvadkerti vőféllyel, Sztojka Kalapos Zoltánnal és a miskei Jakab Bélával, akik a szertartás tradicionális levezénylésében is nagy tekintélynek örvendenek – és hát szegről-végről még rokonok is, mint szinte mindenki e tarka, estére majd százötven főnyire becsült sokadalomban.
– Isten olyan, mint egy mulató cigány. Mindig ünnepel, mindig mulat, mindig öröm van benne, vidámság, szereti a szépet és a jót. Isten soha nem szomorkodik. Bennünk, cigányokban is bennünk van, hogy menjünk már egy jó cigánybálba, és ott másnap reggelig táncoljunk, énekeljünk. Együtt vagyunk, örülünk egymásnak. Éppen úgy, ahogy mi most a lakodalomban. – Egyszerű, a jelenlévők közül mindenki számára érthető a párhuzam, amiről a keceli Farkas Tibor roma származású diakónus beszél a szertartás alatt. A templomi esketés két órára véget ért, a párt A keresztapa című film vezérdallama várta Isten házának bejáratánál, és fehér galambok – szabadon röptetésük a tisztaságnak és a békességnek a jelképe. Majd az ifjú asszony eldobja a csokrot. Vajon ki lesz a következő?
A jegyespárt eskető fiatalembert november 13-án szentelik pappá, a fiú családjának közeli rokona ő is, így nagy a bizalom és erős a kötődés. Gábor és Alexa házassági felkészítésre is Tiborhoz járt – árulja el a leendő pap, miközben a család bevonul az anyakönyvvezetőhöz.
– Isten, a kereszténység áll a központban, de a hétköznapi problémákról is szót ejtünk. A veszekedéstől a szexualitásig mindent érintünk. Egy picit más a cigányságnál a szexualitásról beszélni, érzékenyebb pont, ugyanis a romák sokkalta konzervatívabbak, a fiatalok is, az idősek meg főleg. Tabuként kezelik e témát, nem is nagyon szoktak erről beszélgetni, ami hiba, mert a fiatal lányoknak ez buktató, nincsenek tájékoztatva, felkészítve. Az egyházban mi ezt másképp nézzük: fontos, hogy megértsék, ez Isten ajándéka, a szeretetnek a legnagyobb kifejezőeszköze a házastársak között, nem pedig bűn.
Gábor szülei istenfélők, a gyerekeket is ebben a szellemben nevelték. Mint házastársak példaképei a közösségnek. A köztük lévő szeretet nem kopott ki az évtizedek alatt. Közben lemegy a polgári esketés, az örömapa lovári nyelven mond köszöntőt, koccannak a pezsgőspoharak, Farkas Tibor pedig tolmácsol.
– Janikám, mostantól egy család lettünk. Úgy vigyázok a lányodra, mint te az én fiamra – e mondatnak az éjszaka közepén lesz még jelentősége! – Gyerekek, csináljatok nekem sok kis fekete unokát! Vagy legalább sok kapucsínót. – Majd idősebb Kolompár Gábor elköszön a társaságtól. – Találkozunk este hatkor a vacsoránál!
Lassan gyűlik a násznép a kiskunhalasi csárdában. Nem sietnek, tudják, hosszú lesz az éjszaka. A társaság legszínesebb öltözékű és az egyik legnagyobb tekintélynek örvendő tagjával, Sztojka Kalapos Zoltánnal a roma esküvői szokásokról beszélgetünk. Zolinak köszönhetjük, hogy meghívott a család a szertartásra, így bizonyos értelemben ő lett a házigazdánk. A roma tradíciók tudója és éber őrzője, kártyavető, jós, rokon és vőfély egy személyben – a párnak viszont nem jósol: családtagnak tilos. Cigánylélek címmel Borzák Tibor kollégánkkal írt közösen könyvet, amely a közeljövőben jelenik meg.
– A cigányoknál nem volt korábban házasodás, jó, ha legföljebb a 0,5-1 százalékuk lépett frigyre. Ezért van az, hogy nagyon sok gyereket, amikor megszületett, az anyai névre vették. Csak 35-40 éve van nálunk polgári házasság, ennél sokkal fontosabb az egyházi esküvő. Nagyobb jelentősége van, mert ami Isten előtt meg van kötve, azt földi ember nem bonthatja szét, míg a polgári esküvőt egy tollvonással szét lehet húzni. De a templomit, azt nem!
Kalapos Zoli állítja: a romák ritkán válnak, aki pedig lakodalomban házasodik, az jóban-rosszban együtt marad. Ezerből, ha egy szétmegy.
– Mi van, ha megromlik a kapcsolat? – kérdezem.
– Akkor megpróbálják feljavítani. Az öregek összeülnek, megbeszélik. Igazság szerint nem is szabad válni.
Egy százötven fős lagzi költsége nem kis pénz. Megegyezés dolga, hogyan fedezik a kiadásokat, de íratlan szabály, hogy a fiús szülőnek illik többet áldozni a jeles napra. Ha pedig a fiú szülei állják a kiadásokat, akkor akár azt is megszabhatják, hányan jöhetnek a lány családjából vendégségbe.
Alexa húszéves, Gábor huszonhárom – Kalapos Zoli szerint ahhoz képest nem fiatalok, hogy harminc évvel ezelőtt még gyerekként eskették volna össze őket. Vannak olyan régiók még ma is, ahol a 12 éves lányt hozzáadják a 14 éves fiúhoz.
– Ez a kultúránkhoz tartozik. De ma már jellemző az, hogy megvárják, amíg nagykorúak lesznek a fiatalok és egymásra találnak. Régen úgy választottak a fiúnak lányt, hogy kiszemelték neki. Ma már inkább rájuk hagyják.
Zoli ugyan a környék leghíresebb vőfélye, még sincs sok elfoglaltsága. Vadkerten 14 éve volt legutóbb lakodalom. Hogy miért?
– Sokba kerül, és nálunk inkább szöktetnek. A gyerek jár a lányhoz, aztán megszökteti, egy-két hétre elbújnak oda, ahol nem találják meg őket, utána előkerülnek.
A cigányoknál az udvarlás hagyományosan nagyon szemérmes, kerüli a feltűnőséget. Alexa és Gábor az iskolában ismerkedtek meg. Ahogy a szokás diktálta, a fiús apuka elment a lányos apához, és engedélyt kért az udvarláshoz. A pár az egymás iránti vonzalmat a lakodalomban sem mutatja. Nem szokás egymás megérintése. Ülnek az asztalfőn világító fehér ruhájukban, mint herceg és hercegnő. Fogadják a gratulációkat, és teszik egész este, amit a hagyomány ilyenkor diktál.
Szülő és gyermek közt nagyon erős a kötelék. A lányos anyukát megviseli, hogy elkelt a lánya. Balázs Melinda már ismeri ezt az érzést: fia elköltözött otthonról, de minden látogatása után megkönnyezi, hogy már nem lakik velük. Alexával is így lesz ez. Kolompáréknál Gábor az első, aki házasodik, ő a legidősebb gyerek a családban, a kék ruhás vidám lányok a húgai. Az elválás fájdalmát még nem érzik a fiús szülők, ugyanis a lagzi után a fiatal házaspár átmenetileg, amíg befejezik a házuk felújítását, a fiú szüleinél fog lakni.
A zenekar hat után belecsap, a hangerő fülrepesztő, a pörgős romazene hamar a parkettre viszi a násznépet. Zolinak jó ideig nem lesz dolga a ceremóniával, majd csak a pénzt fogja összegyűjteni éjjel, a menyasszonytáncnál. A zenészek szolnokiak, de Csibészéket jól ismeri itt mindenki, hírnevesek. Még egy-két sztár is akad a családjukban, olyan, mint Kis Grófo, a nemrég elhalálozott Öreg Grófo sógora volt Csibésznek. A bulinak a nyolcórási vacsora vet átmenetileg véget. Tibor asztali áldást mond, majd a pincérek elkezdik kihordani a magyaros menüt: húslevest, főételként pörköltet főtt krumplival, a frissensültektől és süteményektől roskadozik az oldalsó asztal.
Asztalszomszédommal, Rostás Istvánnal többek közt arról beszélgetünk, vajon ki viseli a nadrágot a cigány házaspároknál.– Mindig a férfi. Az utolsó szó mindig az övé. Az asszony nem szabhatja meg neki, hogy ezt ne csináld, azt ne csináld. Nálunk ez hagyomány. – Rostás István szerint régebben elképzelhetetlen lett volna így vacsorázni egy lagziban, pincérekkel és önkiszolgáló módon! – Azért ide is betört a XXI. század. A cigányságnak már a 40 százaléka kulturálódott, és a 95 százaléknak van munkája. Ha lassan is, de fejlődik.
István hívta fel a figyelmemet a „táncrendre”: hagyomány, hogy a vőlegény és a menyasszony is a saját családjával táncol.
– Norbi elsősorban a házaspárnak, és szeretné emelni Gabinak a jókedvét. Bravó speciál a házigazdának! Bravó, bravó! – konferálja fel a következő számot Csibész.
Rostás István finomra hangolja a történteket:
– Látod, az előbb odaadta a zenésznek a pénzt, az meg az állványra teregeti a bankjegyet. Na, ez a lényege! Aki odaadja a pénzt, az megmondja, kinek küldi a nótát, Csibész meg sorolja a neveket. – És felcsendül: „Szerelem, szerelem, nagy ez a szerelem. / Veszek neked gyémántokat, légy a felségem!”
Közben a picik elszenderednek a babakocsikban, az asztalnál ülők közül sokan a Facebookon élőznek. Ide is betört a XXI. század. A menyasszonytorta tíz órakor érkezik, minden időben, pontosan, szépen elrendezve zajlik. Megható szokás, hogy a felvágott tortából az első szelettel a pár egymást kínálja. Osztoznak a jóban, s ha úgy adódik, a rosszban is. Kihasználva, hogy a zenészek is pihennek, a csárda udvarán arról beszélgetünk három hölggyel, nem korai-e 20 évesen házasodni.
A válasz – Kalapos Zoli kora esti felvezetője után – már nem lep meg: Melinda Miskén lakik, 15 évesen házasodott, 25 éve él együtt a férjével. Szandi Dunaújvárosból érkezett – a vacsora közben értek csak ide, lerobbant útközben az autójuk –, 16 éve, 16 évesen mondta ki az igent, Móni még fiatalabban, 14 volt, amikor 30 éve egybekelt a férjével. A hosszú és boldog házasság titkát egyformán ugyanabban a két dologban látja a három hölgy: szerelem és sok-sok türelem. Majd ismét megszólal a zenekar:
– Gábor nagyon sok szeretettel szeretné küldeni speciál Zsaninak Vadkertre, Norbinak.
– Vigyázz, gyors, cigány! – kár a figyelmeztetés, a tempóval itt senkit nem lehet zavarba ejteni, felszabadultan táncol gyerek és idős hajnalig. Érkezik egy nóta, majd sokszor ugyanazt visszatisztelik egymásnak, lováriul és magyarul egyaránt: Gábor Janinak speciál, Dzsesszinek és Bécinek. Majd Béci Gábornak, speciál Norbinak… Mintha egész este ugyanaz a négy szám szólna egyfolytában. A menyasszonytánc kezdetére a hangfalak pereme rogyásig rakva pálinkáspoharakkal. Béla bácsi, a kérető elmondja a teendőket, nehogy félreértés támadjon:
– Tudom, itt, Halason szokás volt régen, hogy a vőlegényt is táncoltatták. De most már nem! Az elsőbbség a menyasszony apjáé, anyjáé. Ők tiszteletből, szeretetből táncoltassák meg a lányukat. Azután következik a vőlegénynek az apja meg az anyja, az örömszülők. Ők ingyen és bérmentve a szeretetükkel táncoltassák meg a menyasszonyt. Megkérek mindenkit, hogy azt várja meg, míg mondom: Eladó a menyasszony! Mert ebből volt már nézeteltérés. Senkinek nem esik jól, hogy beleteszi a pénzt a koronába, és nem táncoltathat végig. Ennyi tiszteletet és türelmet kérünk.
Ahogy az örömszülők végeznek a tánccal, Béla bácsi elkiáltja magát: Eladó a menyasszony! – Bikingyol i borászlisély! Viszik a menyasszonyt, gyorsan telik a korona pénzzel. Van dolga Kalapos Zolinak! Nem ül le senki, megy tovább a jókedv. Hol tanulnak meg ilyen jól táncolni?!
– Mi így születünk – válaszolja Kalapos Zoli. – A tudásunkkal, táncunkkal meg a zenénkkel. Még a Feszty-körképen is, ha megnézi, a cigányok táncolnak. Vidám, szabad nép a cigány nép.
Közben a pár félrevonult. A vakító fehér ruhát felváltja a vörös. Egy óra tájt kezdődik a cigány esküvői szertartás. Jakab Béla megáldja a párt, miközben a fiatal férj beköti a vörös kendővel az ifjú asszony fejét. A pillanat meghitt – Alexa és Gábor feleség és férj, az örömszülők végleg egy család lettek. „Úgy vigyázok a lányodra, mint te az én fiamra!”
Mit kívánunk az ifjú párnak? Erőt, egészséget, szerencsét, meg vagy hat unokát, azaz: E ternenge bah, zór, szasztyipe, haly bahtalipe mangasz lenge. Haly inke sov csine savoren le losarde paposzke haly la mámijake. És egy év múlva keresztelőt!
mandiner.hu
borsonline.hu
origo.hu
magyarnemzet.hu
haon.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
magyarnemzet.hu
origo.hu
origo.hu
mandiner.hu
origo.hu