Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A nulla hulladék jegyében vegán alapanyagokból készülnek az Anyukám Varrta márkanév alatt futó, magyar anyukák által tervezett, varrt és árusított ruhák és kiegészítők. Az üzletbe ellátogató hölgyeket az egyedi, megfizethető és jó minőségű termékek mellett finom kávéval köszöntik, és a picikkel is szót értő kollégákkal találkozhatnak.
Kép: Nagy Kyra Anyukám varrta ruhamanufaktúra Budapest, Liliom utca 2022.06.27 fotó: Németh András Péter / Szabad Föld, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
Nem számít, ha a kicsi épp sírós hangulatban érkezik, s a babakocsi sincs útban az üzlet bejárata előtt. Zsani, az Anyukám Varrta Liliom utcai üzletének eladója – maga is kétgyerekes anyuka – nem jön zavarba, ha át kell vennie a picit, miközben az édesanya a gazdag kínálatból válogat. A brand megálmodójának, Végvári-Nagy Kirának is magától értetődő, hogy kávéval fogadja a vevőit.
Nem csoda, hogy a vásárlók rendszeres visszatérők vagy online rendelők: a Facebookon mára mintegy 35 ezres követők zöme törzsvevő. A hangulat vintage, a több évszakos, multifunkciós ruhák pedig hosszú ideig – akár a terhesség első időszakától a szoptatás végéig, sőt azon túl is – használhatók. Elöl fűzős kis nyári ruhákból, lapolós megoldással varrt felsőkből, elasztikus anyagú overallokból, nadrágokból színben és fazonban bőséges a választék, a fűzővel ellátott, rugalmas anyagokból készült darabok esetében az ember lánya olyan és akkora dekoltázst csinálhat, amilyet csak szeretne.
Végvári-Nagy Kira üzletfilozófiájában a kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektetett a zero waste – azaz a nulla hulladék – elvre, ami korántsem abban nyilvánul meg, hogy sem műanyag, sem papírzacskót nem adnak a náluk vásárolt termékekhez: – Soha nem hagyom, hogy nálam kárba vesszen bármilyen anyag, többek közt ez jelenti nálunk a zero waste filozófiát.
A textilnagykerek véganyagaiból dizájnerekre jellemző ötletekkel és fantáziával megálmodott, manufakturális módszerekkel megvarrt ruhák annyiba kerülnek, amennyit jó szívvel el lehet kérni érte – és ez egy válságokkal terhelt, az alapanyag-ellátásban és a munkaerő költségében tapasztalható árrobbanás idején fontos szempont.
Végvári-Nagy Kirától nem idegen a divat világa. A kétgyermekes anyuka korábban nemzetközi modellként élt a világ számos országában. Amikor kilenc évvel ezelőtt megismerkedett a férjével, a kifutóknak búcsút intve a marketingszakma felé vette az irányt, férjével közös ügynökségben folytatta pályáját. Számos hazai és nemzetközi márka felépítése után három évvel ezelőtt jött az Anyukám Varrta ötlete.
– Magyarországon számtalan anyukáknak, gyerekeknek szóló dizájnvásár van, marketingesként én is sok ilyenben megfordultam. Egyszer csak azt mondtam a férjemnek: jó lenne egy olyan boltot nyitni, ahol ezek a magyar édesanyák, akik egyben magyar vállalkozók is, nemcsak a piacokon tudnának árusítani, hanem boltban is. Végül kerestünk egy alkalmas üzlethelyiséget, így született meg az Anyukám Varrta, aminek a lényege akkor az volt, hogy minimális összegért adtunk bérbe polcokat, amiért cserébe mi adtuk a marketinget, az üzlethelyiséget, a munkaerőt és végeztük a gyakorlati teendőket.
Egy idő után azonban rá kellett jönnie, hogy ez az üzleti modell sajnos nem rentábilis. A kifejezetten kismamáknak, gyerekeknek, családoknak készített minőségi termékeik – babaruhák, cipők, játékok, könyvek, babaszoba-dekoráció, baba-mama kiegészítők – a magyar viszonyokhoz képest drágának bizonyultak. Mára már nem a magyar dizájner termékek kis üzlete, hanem az Anyukám Varrta márkanév alatt készült portékák boltja, ahol azért pár apró kiegészítő – például a barátnők által készített kézműves ékszerek, táskák – még megtalálhatók, de az áru többsége saját gyártású baba- és mamaruházat. És hogy kik az anyukák, akik a praktikus, dögös és eredeti ruhakölteményeket varrják? Kira három állandó varrónővel dolgozik, ami időnként, például a Covid-karantén alatt megnőtt kereslet hatására bővül beugrókkal.
– Próbálunk olyan ruhákat gyártani, ami nem arról szól, hogy egyszer felveszed, majd elteszed a polcra. A választékunkban vannak olyan téli darabok, amelyek ősztől tavaszig elkísérhetik a vásárlókat. A másik vesszőparipám, hogy a fast fashion üzletláncok nagyon szeretik kihasználni a kismamákat, főleg az első gyerekeseket, akikkel – amint elkezd nőni a pocak – feleslegesen megvetetik a terhesnadrágot tizenvalahány ezer forintért. Pont három hónapig lehet használni, amit aztán vagy eladsz potom áron, vagy odaadod másnak. Ezzel szemben az Anyukám Varrta üzleteiben nincs kismamanadrág! A ruháink csaknem nyolcvan százalékát úgy alakítottuk ki, hogy a terhesség után is jó legyen.
Habár az itt megvásárolható darabok első ránézésre rendkívül sokszínűek és változatosak, a márkaalapító bevallása szerint a ruháik sémái nagyjából ugyanazok, mintegy 30-40 szabásmintát alakítgatnak.
– Mi nem azt akarjuk, hogy ebben az üzletben feltétlenül újat alkossunk. Ruhakölteményeket álmodni én is tudok, de ez a bolt arról szól, hogy az a hölgy is megtalálja a hozzá illő darabokat – legyen szó édesanyáról vagy nagymamáról –, aki csinosnak akarja érezni magát, de nem szeret magas sarkúban járni, s nem feltétlenül teheti meg, hogy 30-40 ezerért vásároljon egy-egy különleges ruhadarabot.
Ide tényleg azért jönnek az anyukák, mert kell nekik egy nadrág, amiből nem lóg ki a fenekük a játszótéren, amikor lehajolnak, egy felső, amiből nem esik ki a mellük, egy kényelmes melltartó, ami nem nyom. Napi szinten jönnek a visszajelzések a vevőinktől, a pici, szopizós babával készült fotók a Facebookon: „Úristen, újra nőnek érzem magamat! Kényelmes a ruha, nem feszengek benne, mégis csinos, mégis nőies vagyok.”
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu