A koronavírus nemcsak egészségügyi szempontból jelent kihívást, hanem emberileg is komoly próbatétel. Szembe kell nézni azzal, hogy felelősséggel tartozunk nemcsak magunkért, hanem embertársainkért is. Az, hogy otthonról dolgozunk, tanulunk, jelentősen kihat emberi kapcsolatainkra is: a kisközösségek szolidáris együttműködése segíthet át minket ezen a nehéz időszakon.

A közösség tart meg bennünket

Távoktatás

Mivel a gyermekek nem látogathatják az iskolát, otthon kell elsajátítaniuk a tananyagot.
Az Oktatási Hivatal a weboldalán egy módszertani ajánlást tett közzé, mely online felületek használatát javasolja. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár elmondta: az oktatás digitális munkarendre átállása nem valósul meg egyetlen hétvége alatt, egyelőre az igazgatási kereteket teremtették meg az útmutatóval és az intézményvezetőknek szóló iránymutatással.

Folyamatosan „monitorozzák” a rendszert, így például figyelik, hány gyerek maradt otthon és mennyi felügyeletéről kell az iskolákban gondoskodni, milyen az egyes online oldalak látogatottsága. Ahol „döccenőt látnak”, beavatkoznak. Emellett tervezik frissíteni a módszertani útmutatót is.

Arról is beszélt, hogy az oktatási célra megnyitott rendszerek ingyenesen használhatók a világ bármely részéről. A hétvégén megkereste a határon túli pedagógusszövetségeket, és a figyelmükbe ajánlotta e felületeket.

Az államtitkár leszögezte: mivel a munka tovább folyik az iskolákban, ennek megfelelően jár a fizetés a pedagógusoknak.

Iskolatévé

Az idősebbek közül sokan emlékezhetnek még Öveges professzor zseniális kísérleteire, ami akkoriban sok kisdiákot ültetett a képernyők elé. Most újra a tévét is nézhetik a gyerekek a számítógép monitora helyett vagy mellett, mert az MTVA bejelentette, hogy az M5 kulturális csatornán oktatási műsorokat sugároznak majd.

Tehát minden hétköznap reggel 8.00-tól 14.30-ig a következő tematikájú műsorokkal készül a csatorna: 8-tól 11 óráig az 5–8. osztályos diákoknak szánt Felsős című műsoraikat sugározzák biológia, magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, művészetek és informatika témakörben. 11-től 12 óráig nyelvleckéket adnak.

Itt a Szólalj meg! című műsor két angol nyelvleckéje következik egymás után. 11.30-tól 5 nyelven 5-5 nyelvlecke követi egymást, hétfőnként német, keddenként francia, szerdánként olasz, csütörtökönként spanyol, péntekenként orosz nyelvtani feladatokkal. 12 órától a középiskolás korosztály számára érettségi műsorokat sugároznak.

Magyar nyelv és irodalom, matematika és történelem mindennap lesz, biológia, kémia, informatika, fizika és földrajz pedig hetente két-két alkalommal.

Az oktatási sáv hétköznap 14.30-kor végződik. A műsorok elérhetők lesznek a www.mediaklikk.hu/digi­talis­oktatas oldalon is.

Okos doboz

Újabb háromezer digitális feladat és tanári módszertani kézikönyv vált elérhetővé a héten a közoktatás számára az Okos Doboz oktatási portálon – írja az MTI.

A MATEHETSZ (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége), az Okos Doboz Gyermekkultúráért Közhasznú Alapítvány az üzemeltetővel közösen, a kerettantervhez kapcsolódó, tehetséggondozó grafikus digitális feladatokat és a pedagógusok munkáját támogató tanári módszertani kézikönyvet tesz közzé ingyenesen a www.okosdoboz.hu portálon.

A MATEHETSZ által fejlesztett tehetséggondozó feladatok matematika, környezetismeret, természetismeret, földrajz, biológia, kémia és fizika tantárgyból lesznek elérhetőek.

Közösségi oldalak

Úgy tűnik, hogy végre a közösségi oldalakat is megtanuljuk arra használni, amire valók, azaz közösségépítésre, kapcsolataink ápolására. Csodálatos szelfik, utazási és ételfotók helyett rendre bukkannak fel egymás segítését szolgáló tartalmak. Ezekben a napokban mindenki a saját eszközeivel próbál segíteni.

Orbán Viktor bejelentése után – hogy a diákok nem látogathatják az oktatási intézményeket a koronavírus-járvány miatt – a Facebookon alulról jövő kezdeményezésként csoport alakult az otthoni oktatás elősegítése érdekében. A csoportnak máris több tízezer tagja van.

Vannak, akik ingyenes online meditációval segítenek kibekkelni ezt a nehéz időszakot, mások jógagyakorlatokat töltenek fel, és akadnak, akik a táncórák közösségi ­élményét igyekeznek élő bejelent­kezésekkel pótolni. Mindegyik kezdeményezés lényege, hogy senki se érezze magát elhagyatottnak a ­bajban.

Ismert emberek, színészek arra vállalkoztak, hogy könyvek felolvasásával támogatják az otthoni ta­nulást. Mások gyűjtésbe kezdtek, hogy használt, de még működő számítógépekkel és laptopokkal segíthessék a legelmaradottabb helyeken is a gyerekeket, akik másként nem tudják megoldani a tanulást otthonról.

 

Segítsünk egymásnak!

– Legyünk a szokottnál türelmesebbek, mivel nem mindenki kezeli higgadtan a kialakult helyzetet!
– Segítsünk szeretteinknek, hogy biztonságban érezzék magukat. Óvjuk idős rokonainkat, barátainkat, szomszédainkat!
– Kiemelten figyeljünk az őszinteségre – a bezártságból eredő konfliktusok akkor kerülhetőek el a legjobban, ha még idejében és higgadtan fogalmazzuk meg az elvárásainkat, s nem hagyjuk robbanásig feszülni a helyzetet. Beszélgessünk az érzéseinkről indulatok nélkül, fogalmazzuk meg aggodalmainkat és hallgassuk végig egymást!
– Segítsünk gyermekünknek a tanulásban, mutassuk meg neki, hogyan működik a home office!
– Lehetőség szerint szervezzük meg az otthoni életünket, osszuk el a feladatokat egymás között. Csináljunk fix napirendet, beosztást, főleg ha a gyerekek mellett dolgozunk otthonról!
– Figyeljük a friss híreket, tájékozódjunk!
– Használjuk ki, hogy az életünk most kicsit másról is szólhat!
– Üzleti partnereinkkel legyünk együttműködők, konstruktívak, gondoljunk arra, hogy ez a helyzet is egyszer véget ér!
– Maradjunk fizikailag aktívak: otthon is lehet mozogni, teremtsük meg ennek a lehetőségét és rendszerét!
– Maradjunk kapcsolatban a barátainkkal, rokonainkkal: a mentális egészséghez elengedhetetlenek a szociális kapcsolataink!

A közösség tart meg bennünket

Az M5 csatorna oktatási tévévé alakul az országos veszélyhelyzetben. Fotó: Sóki Tamás, MTI

 

Jogos kérdés: Otthon maradhat-e a szülő a gyermekével a munkáltató engedélye nélkül?

A munkáltatónak és a munkavállalónak együtt kell működnie, hogy ne veszélyeztessék sem a munkáltató gazdasági javát, sem a munkavállaló családi érdekeit. A munkavállaló kérheti, hogy home office-ban dolgozhasson, kiveheti a szabadságát, kérhet mentesítést a munkavégzés alól, ha pedig a munkáltató egyiket sem adja meg, fizetés nélküli szabadságot vehet ki.
A munkáltató nem köteles az otthoni munkavégzéshez hozzájárulni (ez függ a munkavállaló munkakörétől).

A jogszabály szerint a szabadság kivételét a munkáltatónak 15 nappal előre köteles jelezni a munkavállaló, de a szabadság kiadásáról a munkáltató dönt, így eltekinthet a 15 napos előre bejelentéstől. A szabadság idejére a munkavállalót az alapbére illeti meg.

A Munka törvénykönyve kimondja, hogy a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettség alól a különös méltánylást érdemlő személyi, családi vagy elháríthatatlan ok miatt indokolt távollét tartamára. Ebben az esetben a munkáltatónak és a munkavállalónak közösen kell megállapod­niuk a juttatás mértékében.

A helyzet rendkívüli, ezért hangsúlyozni kell, hogy a munkáltatóknak is sokkal rugalmasabbnak kell lenniük és a megoldásra törekedniük.

 

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.