Nem kell ahhoz méteres hótorlasz vagy farkasordító hideg, hogy az autós roppant kényelmetlenül érezze magát a volán mögött. Viszont némi előre- és belátással sokat segíthet a saját, illetve az utasai biztonságán és komfortérzetén.

Előkészületek a télies útviszonyokra

Hacsak nem tölti autónk az egész telet jól fűtött garázsban, bármilyen téli csapadék befagyaszthatja az ajtózárat, „odaragaszthatja” az ajtókhoz a gumitömítést, és ha a kilincset meghúzzuk, a szigetelés megrepedhet, kihasadhat. Ezért érdemes a kabátzsebünkben jégoldó sprayt hordani, illetve még most sem késő az ajtógumikat szilikonnal bekenni.

A jó kilátást több minden is fenyegeti: a páralecsapódás miatt be­­fagyhat a szélvédő, az ablaktörlő gumija is fogságba eshet. Az előbbit tompa élű kaparóval vakarjuk le, az utóbbit pedig – mert a fagyott gumi könnyen szakad – óvatosan szabadítsuk ki; mindezek előtt a lapátkart még véletlenül se kapcsoljuk be, mert máris odalehet a gumi éle. (E rovat gazdája egyszerű trükköt alkalmaz a kertben, a szabad ég alatt parkoló kocsiján: esténként a csúzli szárát idéző kétágú fadarabot tesz a lapátok alá, hogy azok ne teljes szélességben fagyjanak rá az üvegre. Jobbnak tartom, mint a kihajtott törlőlapátot, mert az óhatatlanul a babrálás kényszerét kelti fel az arra hajlamosakban.)

Remélhetőleg az ablakmosó tartályában téli mosófolyadék van, mert a csapvíz (ami a vezeték vízkövesedését – egyre kisebb áteresztőképességgel – okozza) vagy a nyári folyadék a felolvadásáig nem ér semmit. (E sorok írója egész évben a jobban tisztító télit használja, hiszen a fagyok bekö­szön­tekor a maradék nyári rontja a hatásfokot.)

A benzinkúton műszerrel a hűtővíz fagyáspontja jól megmérhető, ami akkor ideális, ha mínusz 30 Celsius-fokig kitart. S még valami: a jeget az ablakokról ne próbáljuk forró vízzel leolvasztani, mert az üveg könnyen elrepedhet.

Ha beültünk, jön az akkumulátor vizsgája: ha már gyengécske, és így az indítómotor igazából csak erőlködve nyeszetel, akkor egy-egy kísérlet legfeljebb 5-6 másodpercig tartson, két próba között félperces szünettel. Tegyük töltőre az akksit, de ha ez nem segít, akkor inkább cseréljük le, mert úgysem fog megtáltosodni, viszont bármikor cserbenhagyhat bennünket.

Ha már jár a motor, azonnal ne induljunk útnak, hanem néhány percig egyhelyben állva járassuk – és magas fordulatszámon sose túráztassuk –, hogy a dermedt olaj is életre keljen. (Ellenkező esetben a görgők csúnya kopására, s ennek következtében drága javításokra számíthatunk.) Továbbá az is megszívlelendő tanács, hogy aki csak kisebb távolságokat tesz meg, sűrűbben cserélje az olajat, mert a motorban felgyülemlő üzemanyag és kondenzvíz szintén károkat okozhat.)

Az utóbbi esztendőkben hosszabb ideig tartó, ám kevésbé hideg telek is megkívánják, hogy néhány felszerelési tárgyat magunkkal hordjunk a csomagtartóban. Az indítókábel, a hóseprű, a kislapát, a kesztyű, a pótzokni, a takaró, némi étel és innivaló, az utasok számának megfelelő mennyiségű láthatósági mellény megléte nem felesleges óvatoskodás, adott esetben létfontosságú lehet. A szélvédők belső párátlanítására pedig – ha van – melegre állítva használjuk a légkondicionálót.

A motor téli álma

Most már csak kevesen nyargalásznak a kétkerekűjük nyergében, ám a kedvencét érdemes mindenkinek némi kistafírozással téli álomra küldenie. Tankoljuk tele üzemanyaggal, hogy a benzingőz ne károsítsa a tartály falát. Az akkumulátort szereljük ki, tartsuk fűtött helyen, és négyhetente töltsük fel. Tisztítsuk meg alaposan a járgányt, olajozzuk le a kényes részeket. Hasznos állványra tenni (felbakolni), hogy a gumikat ne érje nagy terhelés.

 

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.