Új esztendő, új élet, új én. Lefogyok, leteszem a cigit, elkezdek spórolni – ezek a leggyakoribb fogadalmak, melyek szilveszter éjszakáján elhangzanak. A pezsgőspoharak csilingelése közepette bizonyára el is hisszük, hogy erősek leszünk, meg tudjuk csinálni. Az erős ígéretek többsége azonban már akkor halálra ítéltetett…

Éves terveink nagyító alatt – avagy hogyan készüljünk a fogadalmakkal?

Elsején a kísértés máris bekopogtat az ilyenkor kötelező lencse képében, ami némi füstölt hússal és kenyérrel csúszik csak igazán. Ugyan, ki merné megkockáztatni, hogy ne egyen e nem igazán kalóriaszegény fogásból, s talán épp emiatt kerülje el a bőség meg a szerencse az új esztendőben?

Aki kicsit is előrelátó, csak ezután áll rá a mérlegre, s dönti el, mikor vásárolja meg a kondibérletét. Az edzőtermek többségében jócskán megugrik a forgalom ja­nuárban.

Az izzasztó lelkesedés egész hónapban, de még februárban és márciusban is kitart, aztán április végén rendszerint visszaáll a szokásos vendégszint – árulta el a hirado.hu-nak az egyik konditerem recepciósa.

A siker érdekében

-Csak egy fogadalomra koncentráljon, hiszen már ahhoz is rengeteg akaraterő kell. Válassza ki a legfontosabb célt.

-Csak olyan dolgot fogadjon meg, amit teljesíteni is tud.

-Konkrét célokat tűzzön ki maga elé. Például ne csak fogyni akarjon, hanem döntse el, hogy mennyit szeretne leadni. Nem árt, ha naplót is vezet arról, éppen hol tart.

– Jutalmazza meg magát, ha jól halad, mert az segít kitartani.

Az év utolsó napján az emberek kétharmada fogadalmat tesz. Már a régiek is hitték, hogy amit akkor tesznek vagy megfogadnak, varázslatos erőt kölcsönöz.

– Azt érezhetik, hogy erősek és képesek minden akadályt legyőzni, holott a racionalitás az, hogy nem erősebbek és nem jobbak annál, mint amilyenek két nappal korábban voltak.

A legtöbben azt fogadják meg, hogy rendszeresen eljárnak sportolni, a második helyen a táplálkozással kapcsolatos fogadalmak, a harmadikon pedig a szenvedélyektől megválás áll – osztotta meg tapasztalatait Makai Gábor klinikai szakpszichológus.

Éves terveink nagyító alatt – avagy hogyan készüljünk a fogadalmakkal?

Januárban jelentősen megnő az edzőtermek forgalma. Fotó: Németh András Péter

Az újévi fogadalmakkal az a legnagyobb baj, hogy nincsenek megalapozva, nem gondoljuk át, és nem készülünk fel rájuk. Ha csak egyszerűen kijelentjük, hogy ledobunk pár kilót, vagy azt, hogy holnaptól nem gyújtunk rá, az biztos kudarc.

Az újévi tervek, vágyott elképzelések akkor érhetnek célt, ha konkrétan megfogalmazzuk, mit is szeretnénk – magyarázta a szakember. Nem elég azt mondani, hogy le akarunk fogyni, hanem ki is kell jelölni az oda vezető utat.

Pél­dául olyan formán, hogy hetente háromszor eljárunk úszni vagy edzeni, és este hat óra után nem eszünk édességet. A pszichológus szerint az is segít, ha nem egyedül próbáljuk meg elérni a célt, hanem együtt csináljuk valakivel.

S nem utolsósorban, tudatosítani kell magunkban azt is, hogy lesznek nehézségek, megtorpanások és visszaesések. Ekkor nem szabad feladni, menni kell előre a céljaink felé vezető úton.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.