Játékosan készüljünk az új tanévre

A digitális oktatásra való kényszerű és hirtelen váltás óriási kihívás elé állította a tanárokat, a szülőket és a diákokat a veszélyhelyzet idején. De lezárult e különös tanév, eljött az összegzés ideje.

Család-otthonHabik Erzsébet2020. 06. 30. kedd2020. 06. 30.
Játékosan készüljünk az új tanévre

A HiperSuli programot a Telenor öt éve indította el az Emberi Erőforrások Minisztériumának közreműködésével, célja a digitális oktatási anyagok és módszertanok fejlesztése, terjesztése. Amely iskolák már csatlakoztak a kezdeményezéshez, és a pedagógusok, akiknek már volt e téren némi tapasztalata, március közepén könnyebben tudtak átállni. De mire is?

– A szó valódi értelmében nem lehet az elmúlt hetek gyakorlatát digitális oktatásnak nevezni, hiszen az elsősorban tanteremben történik, amelyet digitális eszközökkel, tabletekkel, okostelefonokkal segítünk. Ami a veszélyhelyzet idején zajlott, arra a karanténoktatás kifejezést szoktam használni – tisztázza a fogalmakat Koren Balázs matematikatanár.

Az iskolák bezárásával sajnos éppen az a színtér tűnt el, ami a kommunikációnak, az együttműködésnek, a közös munkának a helyszíne volt: a tanterem. A hipersulikban – ahol a digitális oktatás magasabb szinten működött, mint az átlagos iskolában – könnyebben tudtak olyan eszközöket, tanítási módszertanokat és digitális tantermi megoldásokat találni, amelyek átsegítették a résztvevőket ezen a nehéz idő­szakon.

Levonhatjuk tehát a tanulságot: HiperSuliból több kellene. Ennek pedig nincs akadálya, hiszen a programhoz az intézmények ­önként csatlakozhatnak az ország bármely részéről. A legfontosabb feltétel, hogy elkötelezettek le­gyenek a digitális oktatás iránt. (Bővebben a csatlakozásról itt kaphatnak információt: https:/hipersuli.hu/hipersuli-csatlakozas)

A Telenor igény szerint megfelelő in­ternetkapcsolatot létesít, a taná­roknak pedig továbbképzési lehe­tőséget nyújt, aminek keretében elérhetik a HiperSuli eddigi mű­ködése során felhalmozott tapasztalatokat is.

Amikor tavasszal egyik napról a másikra bezárták az iskolákat, a hi­persulis tanároknak, illetve a program szakmai vezetésének első dolga volt egy digitális kapcsolattartási platformot létrehozni és javaslatcsomagot összeállítani arra vonatkozóan, hogy mire érdemes figyelni, mit kell tenni ebben a helyzetben.

– Rendszeres kapcsolatot tartottunk kollégáinkkal, a tanárok egymást segítették. Ha valakinek problémája akadt, megoszthatta másokkal, a digitális technika használatával pedig a földrajzi távolságokat is képesek voltak áthidalni: egy hódmezővásárhelyi tanár könnyen tudott segíteni egy dunaújvárosinak és fordítva.

Jó volt hallgatni, amikor a pedagógusok sikertörténetekről számoltak be egymásnak: például, hogy milyen technikákkal lehet a kis elsősöket oktatni, a gimnazistáknál miként tudják a projekt módszerét bevezetni, miféle apró sikerek és örömök érték őket. Lelkileg is sokat jelentett tehát a kölcsönös egymásra figyelés – számol be a karanténoktatás egyik pozitív hozadékáról a program szakmai vezetője.

Az is nyilvánvalóvá vált, hogy egyes tantárgyakat könnyebben lehet távoktatni, míg másokat nem.

– Matekszakosként nekem könnyebb dolgom volt, de a rajz, az ének és a testnevelés tanítása komoly kihívást jelentett. Számos esetben találkozhattunk az interneten azzal a gyakorlattal, hogy a tanárok videókat kértek be a szülőktől vagy a gyerekektől, amint éppen végrehajtanak valamilyen feladatot. Felhívtuk a figyelmet, hogy ennek milyen adatvédelmi kockázatai lehetnek, mire kell figyelni.

Nagyon fontos, hogy ha mégis ilyen jellegű információkat kérnek a diákoktól, akkor úgy tegyék, hogy az zárt rendszerben történjen, ezek a tartalmak ne röpködjenek az interneten – emlékeztetett Koren Balázs. Az idén a szülőknek is megnyitották a HiperSuli programot a tudatos internethasználattal kapcsolatos információkkal és tananyagokkal.

A karantén időszaka rávilágított, hogy sokkal fontosabb a szülők szerepe az oktatásban, mint azt némelyek gondolták. S nemcsak alsó tagozatban, hanem a nagyoknál is elengedhetetlen, hogy a szülő folyamatosan képben legyen és kövesse gyermekének tanulmányait.

Mindenki bízik abban, hogy szeptembertől visszaáll az élet a rendes kerékvágásba, de addig is előttünk a nyár, a vakáció. Jelenleg sajnos sok a különböző okokból lemaradt tanuló. Kérdés, hogy lehet-e, kell-e számukra feladatokat adni a nyári szünetre?

– Fontos, hogy a nyár a pihenésről szóljon, erre most mindenkinek nagy szüksége van, hiszen az elmúlt időszak a tanárnak, a diáknak, a szülőknek egyaránt megterhelő volt. Ha mégis gyakorolni akarunk a gyerekkel, vonjuk be olyan feladatokba, melyek során a megtanult ismeretek előkerülnek.

A kisebb gyerekekkel például süssünk-főzzünk együtt: mérje ő a lisztet, adagolja ki, hogy hány kiló és deka hozzávaló kell az ételhez. A nagyobbakkal eljátszhatjuk, hogy ha a család kirándulni, túrázni megy, idézze fel a helyhez kötődő földrajzi, történelmi ismereteket, olvassa a térképet, vezesse a túrát.

Ezek mind apró tanulási momentumok, melyekkel a diákok elmélyítik a tudásukat, vagy éppen a tanultakat átültetik a gyakorlatba. Ugyanakkor, ha bármelyikük is egyértelműen lemaradt valamelyik tantárgyból, érdemes időt szakítani valamennyi gyakorlásra, hogy nyu­godtabban, stresszmentesen kez­dődhessen a következő tanév.

Vakációs feladatok

A HiperSuli szakértői TudásPakkot állítottak össze, amely a szülők és a tanárok számára is hasznos információkkal szolgálhat a jövőt illetően. - Amennyiben a szülő úgy érzi, hogy gyermeke lemaradt, érdemes tanácsot kérnie a tanároktól, akik bizonyára nem érzik tehernek az ilyen megkereséseket, szívesen segítenek abban, hogy személyre szóló javaslatokat vagy akár feladatpakkot adjanak a nyárra. - Célszerű a gyerekkel elbeszélgetni arról, a nyári felzárkóztatásra azért van szükség, hogy utána a következő kilenc hónap könnyedén, gördülékenyen menjen. - Az otthoni tanulás sokkal lazább és személyre szabottabb, mint ami a szigorú iskolai kereteken belül történik, így ez jó lehetőség arra, hogy a szülő játékos, szerethető feladatokat adjon a gyereknek. Fontos azonban, hogy a teljes vakáció nem szólhat a tanulásról. - A szülőknek nem kell szakképzett tanárrá válniuk, manapság már nagyon sok digitális platform segíti őket. A karantén miatt számos tudásmegosztó felület alakult ki, ezek használatával a diák önállóan is haladhat.

A teljes TudásPakk a HiperSuli weboldalán (https://hipersuli.hu) olvasható.