Ki fapadoson száll fölébe…

A nyaralás kinek egy kövér hátizsák cipelése a hegyekben, kinek meg édes semmittevés a vízparton. Ma már a világon bárhová eljuthatunk, s válogathatunk is, mivel vágjunk neki az útnak és mennyiért. Összeállításunkban néhány jó tanáccsal, számításokkal segítünk dönteni olvasóinknak.

Család-otthonSzijjártó Gabriella2007. 07. 06. péntek2007. 07. 06.
Ki fapadoson száll fölébe…

Naponta bombáznak bennünket vonzó árakkal kecsegtető ajánlataikkal a fapados légitársaságok, hirdetéseik szövege szerint akár egy forintért is elrepítenek némely európai városba. Nem csoda, ha elsősorban arra lettünk kíváncsiak, valójában mekkora költséggel számolhatunk, és manapság tényleg jobb-e repülni, mint autóval, vonaton vagy busszal utazni.
Rögtön az elején nem árt tisztázni: a fapados elnevezés nem azt jelenti, hogy szétesőfélben lévő gépekkel utazunk. A repülőjegyek olcsósága itt a költségtakarékos modellel magyarázható: kizárólag két pont közötti repülést kínálnak, s nem szerveznek átszállást; csak egy osztály létezik; nem üzemeltetnek nagy létszámú jegyirodát, az utasokkal interneten és telefonon tartják a kapcsolatot.
A hangzatosan hirdetett, nullaforintos jegyárak hallatán azért járjunk két lábbal a földön, mert ingyenkenyér nincs! Tényleg előfordul, hogy a légitársaságok a járataikra néhány helyet térítésmentesen vagy néhány forintért árulnak, de a kapcsolódó reptéri illetéket, adókat ugyanúgy meg kell fizetnie az utasnak – így ezekért a jegyekért is legalább nyolc-tízezer forint körüli összeget kérnek el. A többi helyet azonban már magasabb, piaci áron értékesítik, szintén megspékelve a járulékos költségekkel.
Az összevetés kedvéért nézzük, milyen közlekedési eszközzel és mennyiért juthatunk el a horvát tengerparti városba, Splitbe! Az utazáshoz az augusztus 4-étől 11-éig tartó hetet (a szombattól szombatig számított turnusidőt) választottam.
Volán. Kiszemelt célvárosunkba változatlanul hetente egyszer, szombatonként indít nyári idényjáratot a Volán a fővárosi Népliget buszállomásról. Az esti 19.30-as rajt esetén másnap reggel 9-kor érünk célba. A retúrjegyért két évvel ezelőtt 16 900 forintot kértek, most egy ezressel többet számítanak fel, s a jegyvásárláskor kell megmondani az oda- és a visszaút időpontjait. Ha fiatalok vagyunk, nyerhetünk az üzleten: négyéves korig nyolcvan, 4 és 12 év között ötven, míg a 12 és 26 év közötti turistáknak meg a nyugdíjasoknak tíz százalék kedvezményt ad a Volán a jegy árából.
Repülőgép. Interneten bogarászva fedeztem fel, hogy a Malév járatára turistaosztályon, a legolcsóbb áron az oda-vissza út összesen 43 900 forintba kerül. Ugyanarra a spliti gépre egyébként több különböző díjtétellel kaphatunk jegyet, attól függően, hogy mikor rendeltük meg, mennyire telített a járat vagy hogy mennyi időt töltünk kint (a szombat mindig vízválasztó, súlyos ezreket spórolhatunk, ha tovább maradunk). A WizzAirnél 43 160 forintot kérnek: 9990 az odaút, 19 990 a visszaút ára, a fennmaradó összeg az illeték. A SkyEurope 28 656 forintért kínálja retúrjegyét, ebből majdnem 15 ezer a viteldíj, a többi illeték néven szerepel. Szerencsés az időzítésem, ugyanis két évvel ezelőtt, amikor hasonló időpontban tájékozódtam, a SkyEurope 38 480 forintért röpített volna Splitbe és haza, és a Malévnál sem úsztam volna meg 45 ezer alatt.
MÁV. A vasúttársaság immár a Déli és a Keleti pályaudvarról is naponta indít járatot Splitbe (korábban csak a Keletiből vonatozhattunk). Délután két-három óra táján indulnak, és másnap hat-hét órakor futnak be a horvát pályaudvarra. Egy felnőtt a menettérti jegyért két évvel ezelőtt 15 ezret fizetett, most 16 300-at, plusz 765 forint a helyjegy. A MÁV a 14 év alattiaktól csupán az összeg ötven százalékát kéri, de egyéb (például magyar diákigazolvány adta) kedvezményt nem ad.
Autó. Horvátországban gőzerővel készül az autópálya, épp két éve annak örülhettünk, hogy a letenyei határállomástól immár Splitig autópályán száguldhatunk – azóta Sestanovacig megépült a pálya. Aki a magyar határtól végig autópályán halad, összesen 207 kuna útdíjat fizet, Splitig 197-et (egy kuna körülbelül 35 forintot ér). Ha Magyarországon is autópályát használunk – márpedig a gyorsaság miatt érdemes az M7-est választani –, meg kell vennünk a tíznapos magyar matricát 2550 forintért. Eddig 9500 forint körül tartunk, ehhez persze hozzá kell még vennünk a Budapesttől számítva 650-700 kilométeres út kocsitípusonként változó üzemanyag-fogyasztását.
Ha sikerült járművet választanunk, ugyebár még nem történt más, „csupán” szerencsésen megérkeztünk Splitbe. Na de mibe kerül az édes élet a nyaralás alatt?! Az már, kérem szépen, egy másik számítás. Egy sokkal vastagabban fogó ceruzával…