Szezonális vitaminbombák mindenkinek

Tágabb értelemben minden egészséges étel, de elsősorban a zöldség és gyümölcs erősíti az immunrendszerünket. Főként akkor, ha ezek rendszeres fogyasztása mértékletes táplálkozással, mozgásos (kertészkedős, természetjárós) elfoglaltsággal, szélsőségektől és káros szenvedélyektől mentes, tevékeny életmóddal társul.

(Például a nemdohányzók nyugodtabban alhatnak a koronavírussal fenyegető világban, mert nem gyengítették meg a tüdejüket, amit ez a ragály gyakrabban támad meg.)

Az immunerősítő zöldségek, gyümölcsök gazdag kínálatából azokat ajánljuk, amelyek mindannyiunk számára elérhetők a tavaszi időszakban, amikor közismerten különösen fontos a fogyasztásuk.

A spenót azért kívánkozik az élre, mert rostban és antioxidáns anyagokban bővelkedik (ez utóbbiak a sejtöregedést gátolják), sok benne a fehérje, az ásványi anyag (különösen a vas, a kálium és a kalcium), de kevés a kalória. Emellett A-, B- és C-vitaminban is gazdag.

Ehetjük akár nyersen vagy kissé megfőzve, hogy a beltartalmi értéke minél inkább megmaradjon.

A vörös cékla ásványianyag-tartalma kiemelkedő (főleg kálium, foszfor és kalcium van benne), B1- és B2-vitamin-tartalma jelentős. Vörös festékanyaga révén antioxidáns hatású, a frissen facsart céklalé sárgarépalével elegyítve kitűnő májtisztító.

Lehetőleg nyersen együk, vékony csíkokra vágva és fűszerekkel ízesítve. (Az erős hő­kezeléssel készült befőttek, kon­zervek sokat veszítenek értékes ­bel­tartalmukból.)

Céklasaláta nyersen

Hozzávalók: három átlagos méretű cékla, két savanykás alma, egy fej hagyma (lehet lila), két evőkanál citromlé, egy evőkanál méz, három evőkanál olívaolaj, só, bors, őrölt kömény.

A meghámozott céklát gyufaszál méretű csíkokra vágjuk, a hámozott al­mát, hagymát vékony szeletekre aprítjuk, tálban összekeverjük. Az olajból, a mézből és a citromléből öntetet készítünk, amit sóval, borssal, köménnyel ízesítünk. Az így készült elegyet egy órán át a hűtőben „érleljük”.

A leve és a belőle készített saláta is kiváló vitaminforrás.

A savanyú káposzta gazdag C-vitamin-tartalma miatt érdemel figyelmet, de bővelkedik rostban, B6- és K-vitaminban is. A legteljesebb tápértékű a hagyományos módon (tejsavas erjesztéssel) előállított savanyú káposzta (így készítik például a vecsésiek), érdemes az ilyet beszerezni.

A gazdag gyümölcskínálatból az almát azért kell kiemelni, mert általánosan kapható és igen gazdag beltartalmú. Tanácsos héjastól fogyasztani, mivel sok értékes anyaga közvetlenül a héj alatt található.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.