Nehéz élethelyzet, lelki válság? Tárcsázzanak, ha baj van!

Kihez fordulhatunk, ha lelki válság gyötör bennünket? Házastársunkhoz? Szülőnkhöz? Barátunkhoz? Munkatársunkhoz? Szomszédunkhoz? Lehetséges, ám sokaknak magukban kell hordozniuk nehézségeiket. Illetve nem kell, mert a Református Telefon-lelkigondozás szolgáltatást bárki díjmentesen, az interneten is igénybe veheti.

Család-otthonHardi Péter2019. 07. 03. szerda2019. 07. 03.
Nehéz élethelyzet, lelki válság? Tárcsázzanak, ha baj van!

„Halló! Jó estét kívánok! A segítségüket szeretném kérni. Az orvosom szerint már nincs sok időm hátra, engem pedig egyre jobban gyötör a halálfélelem…” „Elnézést, hogy zavarom önöket, de nincs senkim, akivel megoszthatnám: úgy érzem, hogy a páromnak van valakije rajtam kívül…” „Örülök, hogy végre van, akivel megbeszélhetem a kérdést: gyermekkorom óta foglalkoztat Isten létezése.”

Íme, három a jellemző hívások közül, amivel a lelki gondozói vonalat hívják. Természetesen ezeken túl – a munkahelyi konfliktusoktól kezdve az öngyilkosság fontolgatásán át a szexuális gondokig – többtucatnyi téma található az elmúlt 35 év hívásait összesítő lapon, amit érdeklődésemre Révész Jánosné Abuczky Anikó lelkész, a szolgálat vezetője ad a kezembe.

A szolgálat 1984-es beindítását több éves rákészülés előzte meg. Szükségességére P. Tóth Béla lelkész hívta fel a figyelmet, s nyert meg a kezdeményezésének olyan neves prédikátorokat, mint például Gyökössy Endre, Cseri Kálmán, Farkas József. Kezdetben ők, illetve lelkésztársaik ültek a vonal másik végén, azonban idejüket, erejüket meghaladta a szolgálat, így ma már a lelki gondozást végzők között nyugdíjas pedagógus és statisztikus éppen úgy megtalálható, mint egyetemi oktató és pszichológus.

Minden problémát meghallgatnak...

Ne akadjunk fenn a sokféle foglalkozáson: csak az veheti fel a telefont, aki előtte alapos képzésben részesült. A jelentkezők fele pedig eleve meg sem kezdheti a tanfolyamot: „Szívesen részt vennék a szolgálatban, mindig olyan jól elbeszélgetünk, miközben fodrászként a vendégeim haját vágom” – említ egy jellemző példát Révész Jánosné. – Ez azonban még nem elegendő. Ugyancsak elutasítjuk azok jelentkezését, akik kifejezetten hittérítés céljából fogadnák a hívásokat. Mi ugyanis alapvetően vigasztaló lelki gondozást végzünk, aminek az elvi alapjait Gyökössy Endre dolgozta ki. Vagyis semmiképpen sem tanácsot ad a lelkigondozó, még kevésbé akarja valaki helyett megoldani az életét. A legfőbb cél a meghallgatás, ami már önmagában része a lelki béke megtalálásának. A meghallgatás természetesen nem a hívó fél monológját jelenti, a szolgáló a helyén feltett kérdésekkel úgy irányítja a beszélgetést, hogy a telefonáló lehetőleg maga találja meg a megoldást nehéz élethelyzetében.

Nem cél a hittérítés, ám a szolgálathoz az elvi alapokat a Biblia tanításai adják. Éppen ezért sok esetben idézik, illetve javasolják a hívónak a helyileg illetékes gyülekezet felkeresését. A legnehezebb beszélgetések közé tartozik, amikor valaki az öngyilkosságát bejelentendő hívja a vonalat. Ez minden esetben segélykiáltás, amikor a szolgálatot végző igyekszik megtudni a hívó címét, hogy mentőt hívhasson számára. Az évek során több ember életét sikerült így megmenteni. Ettől eltekintve mind a hívó, mind a telefont felvevő személye szigorúan névtelen marad.

Nemcsak krízishelyzetben tárcsázható a szám. Aki „egyszerűen csak” magányosnak érzi magát, és szeretné megosztani valakivel a gondolatait, szívesen fogadják a hívását. Van olyan rendszeresen visszatérő hívó, aki együtt szeretne imádkozni valakivel, s előfordult már az is, hogy a nagymama azért hívta a számot, hogy az unokái énekelhessenek a telefont felvevőnek.

Az általános azonban mégiscsak az, hogy nehéz élethelyzetben hívják a +36-1/201-0011-es budapesti vagy a +36-80/296-844-es, a hívó számára ingyenes számot, illetve a lelkigondozas1 skype-címet. S bármennyire erősek és képzettek a telefont felvevők, nekik is szükségük van arra, hogy a rájuk rakott terhet időnként letegyék. Erre szolgálnak az úgynevezett szupervíziók. Ám 3-5-7 évnél tovább általában így sem sokan képesek vállalni e szolgálatot. Akadnak olyanok is, akik a megváltozott élethelyzetük miatt hagyják abba, hiszen a család, a kisgyermekek mellől felállni és délután öttől kilencig vagy kilenctől éjfél után egy óráig fogadni a hívásokat, hosszú távon nehezen vállalható, még ha valakire a harmincfős csapatból havi 2-3 alkalomnál többször nem is kerül sor.

Az informatika folyamatos fejlődésének köszönhetően ma már chaten is lehet segítséget kérni a szolgálattól. Ám mindenkit biztatnak, hogy lehetőség szerint inkább a telefon után nyúljanak. De akármilyen eszközt vesznek is igénybe a rászorulók, a telefonos lelki gondozók a gondokkal küszködőket arra bátorítják, hogy éljenek a lehetőséggel, mert minden esetben szolgálatkészen várják a segítséget kérők jelentkezését.

Ezek is érdekelhetnek