Kihez fordulhatunk, ha lelki válság gyötör bennünket? Házastársunkhoz? Szülőnkhöz? Barátunkhoz? Munkatársunkhoz? Szomszédunkhoz? Lehetséges, ám sokaknak magukban kell hordozniuk nehézségeiket. Illetve nem kell, mert a Református Telefon-lelkigondozás szolgáltatást bárki díjmentesen, az interneten is igénybe veheti.

Nehéz élethelyzet, lelki válság? Tárcsázzanak, ha baj van!

„Halló! Jó estét kívánok! A segítségüket szeretném kérni. Az orvosom szerint már nincs sok időm hátra, engem pedig egyre jobban gyötör a halálfélelem…” „Elnézést, hogy zavarom önöket, de nincs senkim, akivel megoszthatnám: úgy érzem, hogy a páromnak van valakije rajtam kívül…” „Örülök, hogy végre van, akivel megbeszélhetem a kérdést: gyermekkorom óta foglalkoztat Isten létezése.”

Íme, három a jellemző hívások közül, amivel a lelki gondozói vonalat hívják. Természetesen ezeken túl – a munkahelyi konfliktusoktól kezdve az öngyilkosság fontolgatásán át a szexuális gondokig – többtucatnyi téma található az elmúlt 35 év hívásait összesítő lapon, amit érdeklődésemre Révész Jánosné Abuczky Anikó lelkész, a szolgálat vezetője ad a kezembe.

A szolgálat 1984-es beindítását több éves rákészülés előzte meg. Szükségességére P. Tóth Béla lelkész hívta fel a figyelmet, s nyert meg a kezdeményezésének olyan neves prédikátorokat, mint például Gyökössy Endre, Cseri Kálmán, Farkas József. Kezdetben ők, illetve lelkésztársaik ültek a vonal másik végén, azonban idejüket, erejüket meghaladta a szolgálat, így ma már a lelki gondozást végzők között nyugdíjas pedagógus és statisztikus éppen úgy megtalálható, mint egyetemi oktató és pszichológus.

lelkisegély, telefonszolgálat, református,

Minden problémát meghallgatnak…

Ne akadjunk fenn a sokféle foglalkozáson: csak az veheti fel a telefont, aki előtte alapos képzésben részesült. A jelentkezők fele pedig eleve meg sem kezdheti a tanfolyamot: „Szívesen részt vennék a szolgálatban, mindig olyan jól elbeszélgetünk, miközben fodrászként a vendégeim haját vágom” – említ egy jellemző példát Révész Jánosné. – Ez azonban még nem elegendő. Ugyancsak elutasítjuk azok jelentkezését, akik kifejezetten hittérítés céljából fogadnák a hívásokat. Mi ugyanis alapvetően vigasztaló lelki gondozást végzünk, aminek az elvi alapjait Gyökössy Endre dolgozta ki. Vagyis semmiképpen sem tanácsot ad a lelkigondozó, még kevésbé akarja valaki helyett megoldani az életét. A legfőbb cél a meghallgatás, ami már önmagában része a lelki béke megtalálásának. A meghallgatás természetesen nem a hívó fél monológját jelenti, a szolgáló a helyén feltett kérdésekkel úgy irányítja a beszélgetést, hogy a telefonáló lehetőleg maga találja meg a megoldást nehéz élethelyzetében.

Nem cél a hittérítés, ám a szolgálathoz az elvi alapokat a Biblia tanításai adják. Éppen ezért sok esetben idézik, illetve javasolják a hívónak a helyileg illetékes gyülekezet felkeresését. A legnehezebb beszélgetések közé tartozik, amikor valaki az öngyilkosságát bejelentendő hívja a vonalat. Ez minden esetben segélykiáltás, amikor a szolgálatot végző igyekszik megtudni a hívó címét, hogy mentőt hívhasson számára. Az évek során több ember életét sikerült így megmenteni. Ettől eltekintve mind a hívó, mind a telefont felvevő személye szigorúan névtelen marad.

Nemcsak krízishelyzetben tárcsázható a szám. Aki „egyszerűen csak” magányosnak érzi magát, és szeretné megosztani valakivel a gondolatait, szívesen fogadják a hívását. Van olyan rendszeresen visszatérő hívó, aki együtt szeretne imádkozni valakivel, s előfordult már az is, hogy a nagymama azért hívta a számot, hogy az unokái énekelhessenek a telefont felvevőnek.

Az általános azonban mégiscsak az, hogy nehéz élethelyzetben hívják a +36-1/201-0011-es budapesti vagy a +36-80/296-844-es, a hívó számára ingyenes számot, illetve a lelkigondozas1 skype-címet. S bármennyire erősek és képzettek a telefont felvevők, nekik is szükségük van arra, hogy a rájuk rakott terhet időnként letegyék. Erre szolgálnak az úgynevezett szupervíziók. Ám 3-5-7 évnél tovább általában így sem sokan képesek vállalni e szolgálatot. Akadnak olyanok is, akik a megváltozott élethelyzetük miatt hagyják abba, hiszen a család, a kisgyermekek mellől felállni és délután öttől kilencig vagy kilenctől éjfél után egy óráig fogadni a hívásokat, hosszú távon nehezen vállalható, még ha valakire a harmincfős csapatból havi 2-3 alkalomnál többször nem is kerül sor.

Az informatika folyamatos fejlődésének köszönhetően ma már chaten is lehet segítséget kérni a szolgálattól. Ám mindenkit biztatnak, hogy lehetőség szerint inkább a telefon után nyúljanak. De akármilyen eszközt vesznek is igénybe a rászorulók, a telefonos lelki gondozók a gondokkal küszködőket arra bátorítják, hogy éljenek a lehetőséggel, mert minden esetben szolgálatkészen várják a segítséget kérők jelentkezését.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.