Tenyérnyi Olaszország a Dunakanyarban

Már akkor feltűnt a Piaccino Prémium Coffee, a háromkerekű mini mobilkávézó Nagymaros szívében, amikor egy forró augusztusi reggelen a kompkikötő előtt elbicikliztem. Elegáns formájával, Olaszországot idéző stílusával, mindig mosolygós tulajdonosával a Dunakanyar igazi színfoltja.

Család-otthonBalogh Boglárka2022. 08. 28. vasárnap2022. 08. 28.

Kép: Gerhát Arnold Nagymaroson saját maga épített át egy háromkerekű Vespa-t mozgó kávézóvá 2022 08 08 Fotó: Kállai Márton / Szabad Föld

Tenyérnyi Olaszország a Dunakanyarban
Gerhát Arnold Nagymaroson saját maga épített át egy háromkerekű Vespa-t mozgó kávézóvá 2022 08 08 Fotó: Kállai Márton / Szabad Föld

Másnap újra felkerestem a Piaccinót, hogy egy tonikos jegeskávé mellett elbeszélgessünk Gerhát Arnolddal, miként fogalmazódott meg benne és a feleségében a gondolat, hogy a Covid–19-járvány bezártsága idején valami olyasmit hozzanak létre, ami hosszú távon is működőképes.

Az internetet böngészve ismerkedtek meg közelebbről az ikonikus Piaggio járművek egyikével, az Ape 50-nel, amely világhírű testvére, a Vespa nyomán született meg. Mivel három kereke van, ezért nem motor, a sofőrön kívül két ember szállítására alkalmas, alig több mint tíz lóerős és maximum 65 km/h sebességre képes. Arnoldék egészen Olaszországig mentek a sa­­játjukért, aztán hazatérve elkezdődött a tervezés és a kilenc hónapig tartó átalakítás.

Darázsból tricikli

Kevés jármű büszkélkedhet olyan szép múlttal, mint ez a kis olasz tricikli. Megálmodójának, a Piaggio gyárnak az első világháború kezdetével alkalmazkodnia kellett a megváltozott körülményekhez, így a korábban ipari fa szállításával foglalkozó tulajdonosok tengeralattjáró felderítésére és megsemmisítésére alkalmas hajókat, később helikopterpropellereket kezdtek el gyártani. Az új piac hatalmas sikert hozott, újabb és újabb gyárakat nyitottak Olaszország-szerte, ahol repülőgépeket és hidroplánokat készítettek. Ám míg az első világháborúban a Piaggiónak igen magasra rúgott a bevétele, a másodikban annál nagyobbat bukott a cég, hiszen a üzemeit a szövetségesek porig bombázták, ráadásul a repülőgépek gyártása is a minimálisra csökkent. A gyárat a csődtől végül a család legkisebb fia, Enrico Piaggio (képünkön) mentette meg, akit 1945-ben neveztek ki a cég élére. Enrico Piaggio. Forrás: Pinterest Látva, hogy a háború során szinte az egész járműállomány odaveszett, gondolt egy merészet: belevágott a könnyű és gyors robogók gyártásába, melyeket nem titkoltan olcsó tömegcikknek szánt. A Ves­pa alapmodelljét az első sorozatgyártású helikopter tervezője, Corradino D’Ascanio repülőmérnök készítette. Enrico, miután a terveket kézhez vette, egy darázshoz (olaszul vespa) hasonlította a kerek formájú mo­­tort, így született meg a világ egyik leismertebb modellje. A Vespa hirtelen sikerén felbuzdulva jött aztán az Ape ötlete, hiszen robogóval árut szállítani nehézkes a zegzugos itáliai utcácskákon, így 1948-ban legyártották a motor alapjára épült háromkerekű „teherautót”. A modellcsalád – amely számtalan variációban készült – hatalmas siker lett, azóta több mint kétmillió Ape talált gazdára.

Az eredetileg pincér-cukrász-szakács szakember nyolc év után tért vissza szakmájába, a járvány kitörése előtt ugyanis a filmiparban tevékenykedett. Az Örkény Színházban kezdett el díszítőként dolgozni, aztán az egyik nyári leállás alatt áthívták a Saul fia munkálataihoz. Kezdetben két hétre tervezte, hogy segít a díszletek elkészítésében, végül évekig maradt a fil­messzakmában. Dolgozott Angelina Jolie, Tom Hanks és Melissa McCarthy mellett is, de jött a pandémia, ami véget vetett a kis és a nagy költségvetésű produkcióknak egyaránt.

Arnold és Panna Piaccinója meghatározó arca és hangulata lett a Dunakanyarnak. Fotó: Kállai Márton

– Mivel a filmek készítésekor csapatban dolgoztunk, elég volt egyvalaki, akinél hőemelkedést mértek, onnantól kezdve mindenkit kiszórtak a produkcióból, új emberek jöttek, s ők végezték el a munkát. Lassan elmaradoztak a külföldi stábok is, mert a legtöbb országban határzárat rendeltek el, kilátástalanná vált a helyzetünk. Ez így ment 2-3 hónapon át. Amikor vészesen fogyni kezdtek a tartalé­kaink, a feleségemmel, Seregi Pannával elkezdtünk azon gondolkodni, vajon mibe tudnánk belefogni, ami a Covid-szigorítások ellenére is üzemképes.

Felmerült az egyedi bútorok gyártása, de ahhoz rengeteg gépbe kellett volna beruháznunk, amire nem volt meg a fedezet. Ugyan az éttermeket, kávézókat bezárták, viszont a közterületeken engedéllyel bármit el lehetett készíteni. Akkor láttuk meg a neten az Apét, aminek a hátulja lehajtós volt, oda szereltek egy kis eszpresszógépet. Ez indította el a fantá­ziánkat. Gondoltuk, ha az autó hátulja nyílik, akkor valószínűleg az oldala is fog. Megnéztük, mennyibe kerül egy használt Piaggio Ape, majd kiderítettük, hon­nan lehet a leggyorsabban beszerezni.

Arnoldnak nem volt új a tervezői terep, hiszen a díszletkészítés évei alatt rengeteg kreatív munkát bíztak rá, a szakma legjobbjaitól tanulhatott. Legtöbb esetben nem szerkesztett, beméretezett rajzot kaptak a megvalósításhoz, hanem grafitceruzával elnagyolt vázlatot, ebből kellett aztán elkészíteniük, amire a filmesstáb vágyott. Nem volt ez másképp a Piaggióval sem.

Mikor hazahozták az Apét, nekiláttak az átalakításnak. Persze munka közben egyre csak jöttek a problémák, hiszen egy húszéves jármű teljes felújítására adták a fejüket, ahol pontosan meg kellett tervezni, legyártatni és beszerelni a technikát, ami alkalmassá teheti, hogy prémium minőségű kávét készíthessenek rajta. Nem volt egyszerű feladat, Arnold többször meg is állt a munkával, de Panni biztatására végül megszületett a Piaccino.

A kávéválasztás sem volt egyszerű kihívás, ötvenháromfélét próbáltak ki, mire megtalálták azt az egyet, amely minden kritériumnak megfelelt.

A háromkerekű kávézó pihen a téli időszakban, ilyenkor Arnold egyedi tervezésű és kivitelezésű lámpákat alkot. Fotó: Kállai Márton

– Ezt úgy képzeld el, hogy három napig nem csináltam mást, csak kávét főztem egy vödörbe – mondja mosolyogva. – Megfőztem, megkóstoltam, kiborítottam. Végül egy brazil mellett döntöttünk, robusztát adunk hozzá, hogy szép cremát tudjunk elérni vele. Azt hiszem, nagyon jól választottunk, mert nem egy zebegényi és váci kávézó üzemeltetője jár hozzánk, mindenki azt szeretné kideríteni, mi lehet ez a különösen krémes kávéfajta, de ez legyen a mi titkunk.

Egy év alatt Arnold és Panna Piaccinója meghatározó arca és hangulata lett a Dunakanyarnak. A tenyérnyi Olaszországot – miként az egyik vendégük hívta a kávézójukat – nem csak azért keresik fel sokan, mert különleges és nagyon olasz, hanem mert utánozhatatlan a kávé ízvilága is.

S hogy mit csinálnak a fiatalok, amikor beáll a hűvös idő, és vége a szezonnak? Arnold Gerarn Design néven egyedi lámpákat alkot, ezeket decembertől februárig zavartalanul készítheti, majd egész évben a webshopjában árulhatja.

Ezek is érdekelhetnek