Vízkereszt után búcsút mondtunk a karácsonyfáknak, s az eltelt ünnepnapokra sokunkat már csak a mérleg vészesen kilengő mutatója emlékezteti.

Ünnepek után, ha túl sok volt a jóból...

Hiába, a töltött káposzta meg a bejgli – hogy a többi finomságról ne is beszéljünk – kilókban is mérhető nyomot hagyhat. A súlyfeleslegtől ki így, ki úgy igyekszik szabadulni, de a szakértők szerint semmiképpen ne szigorú böjttel, koplalással, tisztítókúrával akarjunk lefogyni! – figyelmeztet cikkében a Napidoktor.hu.

Az egészségesen működő szervezetnek nincs szüksége tisztítókúrákra, mivel természetes védekező mechanizmusa, a gyomor- és bélrendszer, a máj, a tüdő, a bőr és a vesék biztosítják a méregtelenítést. A számunkra káros anyagok származhatnak az ételeinkből, italainkból, a belélegzett levegőből. Normális esetben a szervezet számára felesleges anyagok és végtermékek az élettani folyamatok során kiürülnek.

A különböző méregtelenítő-, tisztítókúrák nem alkalmasak arra, hogy az ünnepek alatt felszedett súlyfelesleget leadjuk, ráadásul egészségkárósító hatásuk is lehet, hiszen lényegük a koplalás vagy valamilyen ételcsoport száműzése az étrendből. Márpedig, ha a szervezetünk nem jut hozzá a megfelelő tápanyagokhoz (naponta meghatározott mennyiségű fehérjére, szénhidrátra, zsírra, vitaminra és nyomelemekre van szükségünk), akkor hiányállapotok léphetnek fel.

Érdemes beiktatni heti egy gyümölcsnapot! Fotó: Shutterstock

Hiányozhatnak létfontosságú nyomelemek és ásványi anyagok, mert ezeket a szervezet nem tudja előállítani, pótolni. A testünk energiát, zsírban oldódó vitaminokat képes tárolni és felszabadítani, fehérjét azonban csak az izomzatuk rovására tudunk veszíteni. A koplalás, a böjtkúrák ugyanakkor gyakran az úgynevezett jojóhatáshoz (ismétlődő fogyás, majd hízás) vezetnek, hiszen testünk a szigorú diétával elvesztett izomzatot és zsírt az étkezés normalizálódásával sietve pótolja.

Akit bántanak a pluszkilók, puffadással, teltségérzéssel vagy egyéb emésztőrendszeri problémákkal küzd, próbáljon meg heti egy gyümölcsnapot beiktatni, s akkor minél többféle gyümölcsöt fogyasztani. Kerüljük a szárított, aszalt vagy kandírozott gyümölcsöket, hiszen ezek friss társaiknál kevesebb vitamint és ásványi anyagot, viszont több cukrot tartalmaznak.

A megoldást testsúlyunk karbantartására a rövid távú diéták helyett az életmódváltás jelenti, amit most, az év kezdetén megígérhetünk magunknak. Mindennap figyeljünk arra, hogy mit eszünk, mit iszunk, és próbáljuk meg beiktatni a mindennapos testmozgást is. Az időszakosan alkalmazott drasztikus módszerek ritkán vezetnek jóra.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.